پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی

جریمه های غیرکارشناسانه، جدی ترین مانع تولید در «پگاه»

 جریمه های غیرکارشناسانه، جدی ترین مانع تولید در «پگاه»

پنج شنبه سیزدهم مرداد 1401                 01:13

کشاورزی آینده جهان:

به مناسبت روز خبرنگار و معارفه مدیرعامل و رئیس هیات مدیره «پگاه»، مدیر روابط عمومی این شرکت بزرگ، جلسه ای با خبرنگاران مشتمل بر تعدادی از رسانه های برخط عمومی و تخصصی و همچنین معدودی از مجلات تخصصی برگزار کرد.

در این نشست، علی اصغر محمد پور مدیرعامل پگاه که به گفته خودش هم از بخش کشاورزی و هم از چم و خم و پیچیدگی های صنایع غذایی به ویژه صنایع لبنی با 21 سال سابقه اطلاع و آشنایی دارد و کار خود را در «پگاه» از اسفند ماه گذشته آغاز کرده است ،در ابتدای گفتگو با خبرنگاران به اصل پایداری در عرصه صنایع لبنی اشاره کرد که مورد قبول متخصصان صنایع غذایی و سلامت بهداشت جوامع مختلف در عرصه جهانی است. وی در این مورد گفت: هر چه در سطوح مختلف جامعه اعم از خانوار یا کشوری میزان مصرف لبنیات کاهش یابد، به همان نسبت هزینه های سلامت افزایش پیدا می کند.

مهندس محمدپور سپس به خواص لبنیات و رابطه مستقیم عدم استفاده آن با پوکی استخوان و متوسط سن پوکی استخوان در کشورهای مختلف از جمله ایران پرداخت و گفت: به دلیل استفاده کم جامعه از لبنیات به ویژه شیر، متوسط سن پوکی استخوان در ایران به 40 تا 41 سال رسیده است.

مدیرعامل پگاه گفت: بر اساس آخرین آمارها، متوسط مصرف شیر در کشور ما به 75 کیلو و چه بسا به 60 کیلو در سال رسیده که زنگ خطری جدی برای سلامت جامعه به شمار می رود.

وی خاطرنشان ساخت: این رقم در اروپا بالغ بر 300 کیلو و در کشوری مانند هلند از مرز 450 کیلو در سال عبور کرده است. محمدپور به آمار و ارقام متوسط مصرف شکر، روغن و نمک در دنیا و کشور ما پرداخت و چنین نتیجه گرفت که برای سلامت جامعه باید یارانه روغن حذف تا مصرف بالای آن کاهش یابد.

وی گفت: افزایش متوسط مصرف کالاهایی مانند روغن و شکر که برای سلامت زیان بخش هستند در حالی است که متوسط مصرف گوشت قرمز در کشور ما 12 کیلو و در دنیا 41 کیلو می باشد.

وی همچنین به پایین بودن مصرف ماهی در سال یعنی 7 کیلو در ایران و 18 کیلو متوسط جهانی اشاره و از آن نیز انتقاد کرد.

محمدپور در جمع بندی این بخش از گفتگوی خود با خبرنگاران گفت: همگی باید برای مصرف کالاهای لبنی به ویژه شیر فرهنگ سازی و جامعه را از مصرف کالاهای مضری چون شکر و روغن به سمت مواد لبنی هدایت کنیم.

جریمه های غیرکارشناسانه، جدی ترین مانع تولید در «پگاه»

افزایش سود 250 درصدی پگاه نسبت به سال گذشته به دلیل بهره وری و نوآوری ها

وی آنگاه به موضوع سود اندک صنایع لبنی به نسبت سایر فعالیت های تولیدی صنعتی اشاره کرد و گفت: متوسط سود صنایع لبنی 6/3 درصد است و پگاه با فعالیت تولیدی 17 کارخانه لبنی و 30 شرکت در مجموعه خود، سودی حدود 2/4 درصد دارد که عمدتا ناشی از بهره وری، نوآوری و اتکا به فعالیت های دانش بنیان، یعنی عواملی است که برای صنایع شیر ایران و هیات مدیره آن اهمیت زیادی دارد.

تولید مکمل های تقویتی عرصه ای از نوآوری

محمدپور در همین عرصه از تولید مکمل های تقویتی «پگاه» به عنوان یک نوآوری یاد کرد و گفت: این مکمل ها قبلا از خارج وارد می شد، ولی الان با نام های «وی پروتئین» به اضافه ویتامین، ال گلوتامین، کراتین، ال- کارنیتین، آمینو، ال آرژنین، اسید لینو لئویک کنژوگه، امینو اسیدهای شاخه دار، کربو، سوپر ویت گینر و مواردی دیگر توسط شرگت پگاه به بازار عرضه شده که مورد استقبال ورزشکاران قرار گرفته است.

محمدپور گفت: در سایه نوآوری و اهمیت به فعالیت های تولید دانش بنیان، هم اکنون پگاه بالع بر 800 نوع محصول با کد مشخص تولید می کند.

وی همچنین گفت: پگاه 67 سال است فعالیت می کند و به یک برند ملی و شناخته شده در عرصه جهان و کشورهای منطقه تبدیل شده. این شرکت در تمامی این سال ها همواره رشد و توسعه و نوآوری داشته و رو به جلو بوده است. وی افزود: «پگاه» در رده بندی های صنعتی که از استاندارد بالایی پیروی می کند و از میان 500 شرکت داخلی در مقام ششم قرار دارد و همچنین از جایگاه صادراتی ممتازی در کشورهای منطقه برخوردار است.

گلایه ها، جریمه های ناعادلانه و توقعات برای تولید بهتر

محمدپور گفت: متاسفانه اخیرا سه وزارتخانه بدون توجه به شرایط اقتصادی حاصل از تصمیم خوب و سازنده دولت مبنی بر حذف نرخ ارز 4200 تومانی و تاثیر آن بر افزایش قیمت تمام شده مواد لبنی، مدام کارخانجات ما را در سراسر ایران مورد ارزیابی قیمتی در انواع کالاهای تولیدی قرار می دهند و حکم جریمه صادر می کنند.

وی گفت: در حالیکه در 23/2/1401 قیمت شیر خام از 6400 تومان به 12 هزار تومان افزایش یافته، هزینه حمل و نقل تا 35 درصد، مواد اولیه بسته های شیر با عمر طولانی اولترا های تمپرچر (UHT) و سایر مواد اولیه بسته بندی محصولات تا 100 درصد و همچنین حقوق و دستمزدها افزایش قیمت پیدا کرده اند چگونه ما می توانیم قیمت ها را افزایش ندهیم؟

وی اضافه کرد: اما متاسفانه با اینکه وزارت صمت و سایر ارگان های مرتبط با تعزیرات به خوبی از این موضوع اطلاع دارند، همچنان مدیران واحدهای تولیدی ما را ناعادلانه درگیر رفت و آمد به محاکم قضایی کرده و آنان به جای تمرکز بر تولید، بازرگانی، بازاریابی و بازارسازی صادراتی، مرتبا باید به دفاع از قیمت های خود که تمامی جوانب آن در نظر گرفته شده بپردازند!

محمدپور گفت: این برخورد با تولید، کاهنده و بازدارنده است و توقع داریم موضوع در سطح بالا مورد مداقه و بررسی قرار گیرد تا آسیب های بیشتری به تولید محصولاتی که برای تامین امنیت غذایی حائز اهمیت هستند وارد نشود.

مدیرعامل «پگاه» گفت: چهار قلم کالای لبنی مورد نظر دولت، هم به لحاظ قیمت به رغم زیان در یکی از اقلام و حاشیه سود اندک در حد یک درصد در سه مورد دیگر، به فراوانی و بدون محدویت توسط شرکت های پگاه به بازار عرضه می شود و سایر کالاهای غیر از این 4 قلم نیز، بر اساس عرضه و تقاضا و قیمت تمام شده در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد و آنها قدرت انتخاب دارند؛ اما واحدهای ما همچنان دنبال بحث های تعزیراتی هستند.

نارسایی های متأخر در صادرات مواد لبنی

محمدپور در بخش دیگری از نارسایی ها گفت: بررسی های ما در عرصه صادرات نشان می دهد شرایطی فراهم شده است که کالاهای نیمه ساخته مانند شیر خشک حجم بیشتری از صادرات را شامل شده و این به زیان اقتصاد ملی است. پیش از این صدور محصولات لبنی به طور عمده بر کالاهای تمام ساخته و قابل مصرف در بازارهای صادراتی استوار بود که ارزش افزوده بیشتری را نصیب کشور می کرد.

با کلیک روی تصاویر زیر, به شبکه های اجتماعی کاج پرس بپیوندید:                                                                                 

        

 
 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .