جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نقدی بر یک خبر مشکوک/ واردات 70 هزار تراکتور در یک سال

 

 

 

کاج پرس- 07/ 09/ 1401

 

خبر این بود: واردات 70 هزار دستگاه تراکتور جاده ای در دولت سیزدهم.

 

این خبر را سید روح الله لطیفی به عنوان کارشناس اقتصادی در گفتگو با ایرنا اعلام کرده بود که کاج پرس (کشاورزی آینده جهان) نیز به دلیل اهمیت فوق العاده آن، عینا منعکس کرد.

این خبر با واکنش پرسشگرانه بسیاری از صاحب نظران چه در بخش کشاورزی - به ویژه زراعت- و چه از سوی سازندگان ماشین آلات و ادوات کشاورزی یا واردکنندگان رسمی و نام و نشان دار این نوع تجهیزات یا تراکتورها در تماس با کاج پرس مطرح شد.

به واقع این خبر سوال برانگیز بود زیرا در خبرآمده بود که برای واردات این تعداد تراکتور، دولت مبلغی بالغ بر یک میلیارد و 600 میلیون دلار اختصاص داده است.

اولین سوال این است که چقدر از این مبلغ، که گفته شده از ابتدای شهریور 1400 تا پایان مهرماه صورت گرفته، با نرخ دلار ارزان قیمت 4200 تومانی بوده است؟ دلاری که به فساد انگیز بودن شهرت و معروفیت دارد!

دوم اینکه آیا واردات این حجم عظیم (70 هزار دستگاه) توسط بخش خصوص انجام گرفته یا نهادی قدرتمند و با حمایت دولت اقدام به واردات کرده است؟ این نوع تراکتور که جاده ای توصیف شده، ساخت کدام کمپانی و کشور است؟ قیمت تمام شده هر کدام چقدر و قرار است با چه قیمتی و چگونه توزیع شوند؟ این حجم عظیم تراکتور به اصطلاح جاده ای دارای چند قوه اسب بخار هستند؟ آیا در اختیار وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مصرف کننده اصلی این ماشین ها قرار گرفته اند؟ آیا این تراکتورها برای استفاده معادن هستند یا برای جاده های میان مزارع؟

در چه استان هایی و به چه تعداد توزیع شده یا می شوند؟ آیا به اندازه کافی قطعات یدکی آنها وارد شده است و آیا طبق مقررات، این تعداد تراکتور از مراکز تعمیر و نگهداری و آنچه غالبا نمایندگی تامین قطعات و تعمیرگاه های مجاز گفته می شود در نقاط مختلف کشور برخوردار است یا قرار است همانگونه که پیش از این هم اتفاق افتاده، قبرستان های ماشین آلات کشاورزی که امکان تعمیر و تامین قطعات آن نبوده مجددا به وجود آید؟ این مقدار حجم عظیم ارزی توسط بانک مرکزی، بر اساس چه نوع پروفورما و سفارشی تامین شده است؟

اعلام کننده خبر که ظاهرا فقط یک کارشناس اقتصادی است و سِمَت دیگری ندارد، چنین استدلال می کند که در سال های اخیر یکی از مشکلات بخش کشاورزی برای بهره وری مناسب تامین تراکتور بوده است. وی می گوید که کمبود تراکتور به رغم تولید داخلی، به دلیل فرسودگی و نیاز به نوسازی تراکتورهای موجود و افزایش سطح زیر کشت زمین های کشاورزی به عنوان یکی از مشکلات مهم قلمداد شده است.

 

برای اصل خبر کلیک کنید: https://b2n.ir/r35501

 

ذکر چند جمله از زبان این کارشناس اقتصادی آشکار می سازد که ایشان هیچ اطلاع دقیق و درستی از کشاورزی ندارد زیرا بحث وزرات جهاد کشاورزی نه الزاما افزایش و گسترش سطح زیر کشت، بلکه افزایش بهره وری در واحد سطح است و اگر قرار است که این تراکتورهای جاده ای باشند چه ربطی به کشاورزی و مشکلات کمبود تراکتور در مزارع یا فرسودگی تراکتورهای موجود دارند؟!

روح الله لطیفی کارشناس ناشناخته اقتصادی که در مورد توسعه کشاورزی تحلیل ارائه می دهد، در توضیح بیشتر واردات 70 هزار دستگاه تراکتور می گوید: «این اقدام برای تعادل بخشی به تقاضای بالای تراکتور علاوه بر افزایش تولید داخل تامین کسری (تراکتور) از طریق واردات بوده، سیاستی که دولت سیزدهم برای تقویت امنیت غذایی و توسعه کشاورزی نیز آن را در پیش گرفته است.»

به عبارتی این کارشناس اقتصادی که معلوم نیست سخنگوی دولت است یا وزارت جهاد کشاورزی، هیچ اطلاعات دقیقی در مورد این تراکتورها که واقعا معلوم نیست وارد شده اند یا قرار است وارد شوند و اگر ترخیص شده اند در کجا انبار شده و در دست کدام نهاد یا ارگان شناخته شده کشاورزی هستند به افکار عمومی بخش ارائه نمی دهد.

اینکه آیا مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در جریات این حجم واردات هست یا خیر و چرا وزارت جهاد کشاورزی به ویژه آقای وزیر در مقابل این خبر که مربوط به کشاورزی کشور است سکوت کرده نیز موضوعات شبهه انگیز دیگری در این خبر هستند.

همچنین باید گفت که تاکنون هیچ مسئولی در بخش کشاورزی در مورد این 70 هزار تراکتور جاده ای (!) و نقش منفی یا مثبتی که اینها می توانند در توسعه کشاورزی ایفا کنند سخنی نگفته است! جستجوی خبرنگار ما آشکار ساخت آمار رسمی قابل استناد واردات تراکتور در این دولت و قبل آن طی دو سال گذشته 4 هزار و 824 دستگاه و در کنار آن واردات کامیون های کشنده 16 هزار و 476 دستگاه بوده است ولی در آمارهای موجود رقمی که نشان دهد از شهریور ماه 1400 تا مهر ماه 1401 تعداد 70 هزار دستگاه تراکتور وارد شده است موجود نیست. حتی رئیس هیات مدیره اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان ماشین ها و ادوات کشاورزی نیز ضمن تعجب از اعلام این خبر، از واردات این تعداد تراکتور آنهم طی تقریبا یک سال گذشته ابراز بی اطلاعی کرد.

 

منصور انصاری

 

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .