سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

تحلیل روز: دو ساز مختلف مجلس و دولت برای تغییر مداوم رقص کشاورزان و صادر کنندگان

 

 

 

کاج پرس- 11/ 09/ 1401

به دشواری بتوان نامی بر این رقص اجباری کشاورزان گذاشت، رقصی که کمتر شبیه یک نسخه کلاسیک و یا از نوع سنتی و فولکلوریک است بلکه کمتر دیده شده و متعارف و بیشتر شبیه سرگیجه و تلوتلو خوردن است!

حکایت از این قرار است که وزارت جهاد کشاورزی در چارچوب تئوری الگوی کشت و محدودیت های اجتناب ناپذیر برای کاهش مصرف آب، با اِهِن و تلوپ دستور افزایش چند برابری تعرفه صادرات بعضی از محصولات کشاورزی از جمله پیاز، سیب زمینی و گوجه فرنگی را به گمرکات ابلاغ و آن را لازم الاجرا اعلام می کند.

دیری نمی گذرد که زمزمه هایی در مورد نادرست بودن این دستورالعمل که در جهت الگوی کشت و کاهش مصرف آب صادر شده است در جامعه کشاورزی و در میان بعضی از استانداران مرزی و جنوبی آغاز و در نتیجه وولوم یا طنین این آهنگ برای رقص کشاورزان کم می شود، تا اینکه عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام می کند با پیگیری های انجام شده توسط کمیسیون کشاورزی، تعرفه جدید صادرات سه محصول پیاز، سیب زمینی و گوجه فرنگی برداشته شده است.

این خود آهنگ دیگری برای رقص جدید کشاورزان یا صادر کنندگان محصولات صیفی و سبزی می شود و البته محمد جواد عسگری برای اثبات درستی این تصمیم به مفاد قانونی پناه می برد که قبل از تصمیم وزارت جهاد کشاورزی وجود داشته اند و می گوید: « طبق ماده 22 قانون دائمی و همچنین بند (ش) تبصره 8 قانون بودجه سال 1401 اعمال تعرفه بر صادرات محصولات کشاورزی تحت هر شرایطی ممنوع است.» وی می افزاید البته بند (ش) تبصره 8 قانون بودجه 1401 تعرفه گذاری را در صورتی که از 6 ماه قبل اعلام شده باشد مجاز می داند و مخالف خلق الساعه بودن آن می باشد. این در حالی است که رئیس کمیسیون کشاورزی در سمینار سراسری ابلاغ الگوی کشت یا جلسات کشاورزی قراردادی حضور داشته و در آن موقع ضمن تایید این الگو و اعلام حمایت جدی از آن سخنی در مورد لغو تعرفه برای سه محصول فوق نکرده بود.

به واقع تصمیم کمیسیون کشاورزی و اعلام آن توسط عسگری یعنی آهنگ رقص کشاورزان تغییر کرده است و باید طبق ساز جدید عملیات تلوتلو خوران را انجام دهند. گفتنی است این ساز جدید در جلسه ای در مورخه 9/9/1401 با حضور وزیر و احتمالا موافقت یا تن دادن ایشان به موضوع اتخاذ شده است.

 

لینک خبر:رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خبر داد: تعرفه صادرات ۳ محصول کشاورزی حذف شد  https://b2n.ir/a34673 

اینکه کدام یک از این دو یعنی وزارت جهاد کشاورزی یا مجلس تصمیم درست را گرفته اند، هرچند خود جای یک بحث اقتصاد سیاسی کلان را می طلبد، اما موضوع این تحلیل نیست، بحث این است که گناه کشاورزان و فعالان صادراتی چیست و قرار است به ساز چه نهادی برقصند؟ چرا هماهنگی لازم میان دولت و مجلس وجود ندارد؟ آیا اتخاذ این تصمیمات و لغو آنها برای کشاورزی مملکت مفید است؟ چه کسی پاسخگوست؟

این در حالی است که معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر همین دو روز پیش در خبری اعلام کرده است که با موافقت وزیر جهاد کشاورزی، تعرفه عوارض صادرات محصول گوجه فرنگی زراعی (غیر گلخانه ای) برای استان های جنوب کشور از 60 هزار به 650 ریال یعنی بیش از 900 درصد کاهش یافت. البته ایشان، یعنی علی باستین فرایند این تصمیم گیری از سطح استان تا مجلس را تشریح و به دلایل تولیدی آن یعنی استمرار گرمای هوا و کاشت اقلام پر محصول گوجه فرنگی و مهلت لازم برای کسب مجوز یعنی پایان آذرماه اشاره دارد و می گوید: این تصمیم شناور است. وی همچنین دلایل بسیاری برای اتخاذ این تصمیم آورده و در نهایت، دلیل اتخاذ این تصمیم را حمایت از کشاورزان گوجه کار، تنظیم بازار داخل با صادرات و ایجاد تعادل ذکر کرده است.

 

تحریریه کاج پرس

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .