پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

وزارت جهادکشاورزی در تنگناهای ارزی

 

 

 

کشاورزی آینده جهان- 10/ 12/ 1401

 

بلاخره معاونت اموردام وزارت جهادکشاورزی رودربایستی را کنار گذاشت و به صراحت اعلام کرد ما برای واردات نهاده های دامی موافقت کردیم و آنچه لازم بوده برای تسریع در این واردات انجام داده ایم، ولی بانک مرکزی ارز لازم را هنوز تخصیص نداده است.

این اظهارات در حالی است که رئیس شورای امنیت ملی و یک نهاد امنیتی دیگر هرکدام جداگانه نامه هایی برای معاون اول و رئیس جمهوری با این مضمون که؛ عدم توجه به تامین ارز برای نهاده ها می تواند مساله ساز باشد و به تولید غذا با منشا دامی و در نهایت امنیت غذایی کشور آسیب جدی وارد کند و لزوم تسریع در تامین ارز تاکید کرده اند.

در این رابطه وزیر جهادکشاورزی در گفت و گو با رسانه ها و برای ایجاد امیدواری و جلوگیری از نگرانی تولیدکنندگان گفته است؛ مشکلی در تامین نهاده های مورد نیاز دامداران و مرغداران نداریم و موازی با آن از سوی شرکت پشتیبانی اموردام اعلام شد که این شرکت تمام تعهدات امسال خود را انجام داده و همچنین میزان بارگذاری در سامانه بازارگاه در حال حاضر بیش از نیاز تولیدکنندگان است و ظرفیت شرکت پشتیبانی اموردام کشور به صورت 100درصد تامین شده است.

این اخبار و تمهیدات اگرچه تلاشی است برای تثبیت بازار و جلوگیری از تشتت آن؛ ولی باید واقع بینانه به موضوع نگریست و بانک مرکزی را بیشتر متوجه کرد که موضوع تامین شیر، گوشت قرمز و گوشت مرغ به ویژه تخم مرغ در داخل حائز اهمیت فوق العاده است و نباید در اولویت های سوم و چهارم قرار گیرند.

در عین حال آن دسته از نهادها و ارگان هایی که به دلایل و استدلال های امنیتی بر این نظرند که منابع ارزی باید به مسائل دیگری اختصاص یابد، به مثابه تمثیل یکی بر سر شاخ و بُن می برید، عمل می کنند، باید بپذیرند که وضعیت معیشت به ویژه مواد غذایی مردم با دشواری های تحمل ناپذیر مواجه شده اند.

منصور انصاری

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .