جمعه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

یادداشت روز: سرگیجه و دلهره در وزارت جهادکشاورزی

 

 

کشاورزی آیندۀ جهان- 28/ 01/ 1402

با جابجائی نابهنگام دکتر ساداتی نژاد که با کمک معاونان خود در تلاشی شبانه روزی می کوشید که با افزایش قیمت های فرآورده های دامی و محصولات باغی و صیفی و سبزی به ویژه اقلام پرمصرف مانند پیاز و سیب زمینی مقابله کند، به دلایلی که هنوز برای همگان آشکار نیست و از سوی دولت هم هیچ توضیحی در مورد این برکناری مطرح نشده است، غیر از ربط دادن این موضوع به افزایش جهانی اقلام اساسی زراعت ناشی از جنگ روسیه با اکراین که بسیار بی ربط بود؛ نوعی دلهره و نگرانی در تشکیلات وزارتخانه از یک سو و در میان کشاورزان و رسانه های تخصصی بخش کشاورزی از سوی دیگر به وجود آمده است.

بسیاری مخالف این جابجایی در فصل برداشت گندم و سایر اقلام تولیدی هستند و تعدادی دیگر این جابجایی را مثبت ارزیابی می کنند، مخالفان جابجایی موضوع ناتوانی ها و عدم تحقق بعضی برنامه ها را ناشی از شرایط اقتصادی سیاسی کشور و اجتناب ناپذیری های حاصل از وضعیت تحریم ها، تنگناهای ارزی و ریالی می دانند و کمترین اشکال را به مدیریت ساداتی نژاد می گیرند.

موافقان برکناری ساداتی نژاد اما فاصله گرفتن وزیر سابق از تولید و چسبیدن بیش از حد به تنظیم بازار را دلیل موافقت خود برای برکناری وزیر برمی شمارند. کمتر کسی می پرسد یا فکر می کند که بعدش چه خواهد شد!؟

در واقع نه موافقان برکناری ساداتی نژاد و نه مخالفان نمی توانند ارزیابی کنند چه خواهد شد، شاید به همین دلیل سرپرست جدید، دکتر آقامیری گفته است همان برنامه های قبلی را دنبال می کنیم، ولی شواهد و قرائن و جابجایی ها و انتصابات یک هفته گذشته بخوبی آشکار می کند که وزارتخانه حسب توصیه های دولت تا قبل از تشکیل وزارت بازرگانی و یا تشکیلاتی شبیه آن با شیبی تند به سمت تنظیم بازار به هر شکل و هر قیمتی، حتی واردات گسترده خواهد رفت و اتکا به تولید داخل در سایه غم انگیزی قرار خواهد گرفت.

بلاتکیفی و این وضعیت موجب دلهره در میان کارشناسان تولید اعم از معاونان، مدیران کل، کارشناسان و همچنین سرمایه گذاران بخش خصوصی شده است.

این دوگانگی و انتصابات جدید که ادامه دارد علاوه بر دلهره که می تواند در هر جابجایی حتی اثاث کشی منزل طبیعی و قابل تحمل باشد؛ نوعی سردرگمی، بی آیندگی، اضطراب و سرگیجه در عرصۀ کشاورزی مملکت به وجود آورده است که حتما سرپرست جدید، یعنی دکتر آقامیری باید آن را جدی بگیرد و برای حل آن فضا را آرام و همگان را امیدوار کند که تولید پایه و اساس ماندگار در کشاورزی کشور است و تغیر در فعالیت های بازرگانی و اصلاح روش های قبلی با حفظ پایه تولید و تقویت آن خواهد بود.

لذا شروع کار سرپرست جدید با پایه قراردادن تولید خواهد بود آن هم تعیین اقلام نهاده های قبل از تولید شیر، گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ و تغیر قیمت نهایی آنها متناسب با شرایط تورمی در سال 1402 همچنین قاطعیت در اعلام قیمت گندم، کلزا و بعضی از اقلام غلات و به طور کلی قیمت های تضمینی است.

البته تجدیدنظر در قیمت مصوب 63 هزارتومانی گوشت مرغ و قیمت سایر کالاهای اساسی مانند تخم مرغ، شیر و لبنیات و گوشت قرمز الزامی است زیرا قیمت های سال گذشته با وضعیت کنونی بازار این کالاها همخوانی ندارد و سرکوب قیمت این کالاها برای کشور و حتی مصرف کنندگان در دراز مدت و کمتر از 6 ماه زیان بخش است.

از سوی دیگر باید گفت؛ حمایت از دهک های پنجگانه ای که قدرت خرید ندارند الزاما باید به طریق دیگر صورت گیرد. سرپرست جدید که امکان وزیر شدنش مطرح است باید در همین روزها وزارتخانه را از دوگانگی و سرگیجه توام با دلهره نجات دهد.

تحریریه کاج پرس

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال نمایید.

t.me/kajpress00

instagram.com/kajpressnews 

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .