جمعه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

تحلیل کشاورزی

استیضاحی عبرت آموز برای معرفی وزیر جهادکشاورزی به مجلس

استیضاحی عبرت آموز برای معرفی وزیر جهادکشاورزی به مجلس

 

سه شنبه دوازدهم اردیبهشت 1402   09:56

کشاورزی آینده جهان

منصور انصاری

گریزی از استیضاح احتمالی اعضای کابینه برای رؤسای جمهور نیست، اما معرفی وزرا به مجلس از سوی رئیس جمهور کاملا انتخابی است و یک رئیس جمهور می تواند با فرصت کافی و شناخت کامل از افراد، مدبرانه و متناسب با ترکیب جناح های مختلف مجلس و اوضاع و احوال اقتصادی کشور انجام دهد.

واضح است اگر وزیری از سوی مجلس استیضاح شود این وزیر باید با حضور در مجلس از خود دفاع کند.

قوانین و مقررات موجود برای وزیری که قرار است استیضاح شود، اختیار و انتخابی در حضور یا عدم حضور در مجلس و همچنین جابجایی زمان حضور تعریف نکرده است، رئیس جمهور هم هر چند الزامی به حضور در مجلس و دفاع از وزیرش ندارد، اما اگر اوضاع او را مساعد نبیند، غالبا برای جلوگیری از ریزش کابینه به مجلس می رود و تلاش می کند با ادله محکم از وزیر مورد نظر دفاع کند. در مواردی هم اگر نخواهد یا نتواند دلایلی متقن و قانع کننده ارائه دهد، باز هم می کوشد به صرف حضورش در مجلس و خرج کردن از اعتبار خود ، وزیر را از برکناری نجات دهد.

ولی در مورد سید رضا فاطمی امین، این بار و در دومین استیضاحش وضع تا آنجا خراب و غیر قابل دفاع بود که به رغم حضور رییس جمهور چنین اتفاقی نیفتاد. این وزیر که همطراز وزیر جهادکشاورزی در عرصه صنعت و صنایع داخلی به ویژه تامین خودرو به اندازه کافی و با قیمت مناسب به عنوان پرمصرف ترین کالای عمومی برای تمامی طبقات اجتماعی بود، با رای بالایی که شاید دولت رئیسی انتظارش را نداشت یعنی 162 رای موافق، برکنار شد!

با این توصیف باید گفت؛ هرچند استیضاح از اختیار رؤسای جمهوری خارج است، اما معرفی وزیری دیگر به مجلس برای کسب رای اعتماد نوعی اختیار است که رئیس جمهور می تواند مدبرانه و با فرصت و فراست آن را انجام دهد و اطمینان داشته باشد نمایندگان جناح های مختلف با منافع متفاوت و بعضا متضاد، در مقابل شخصیت مقبول، توانمند، مجرب و مقتدر او نتوانند آشکارا در صحن علنی مجلس، بی توجه به منافع ملی و صِرف گرایشات جناحی خود مخالفت نشان دهند زیرا در حال حاضر، مجلس بر خلاف آنچه قبلا گفته می شد، چنان یک دست نیست که بتوان در یک توافق کلی برای یک وزیر با هر مشخصاتی رأی اعتماد گرفت.

بدیهی است چنین وزیری باید کاردان، مسلط بر امور تولید و فرایند پیچیده آن و همچنین دارای تجربه کافی و درکی درست از بازرگانی داخلی و خارجی باشد، خود را صاحب و مالک کشاورزی مملکت و دسترنج کشاورزان نداند، تولید کنندگان را با قیمت های دستوری تهدید نکند و مهم تر از اینها، مبالغه نورزد و وعده های غیر عملی سرخرمنی و عوام فریبانه ندهد و به عبارتی، بهترین گزینه ممکن برای اداره امور کشاورزی کشور باشد.

امروزه افکار عمومی دیگر مثل گذشته بی خیال نیستند، آنها دست کم روزی سه بار به سفره های خود خیره می شوند و با حسرت از قیمت فراورده های دام و طیور و سایر اقلام غذایی، دریغ می خورند از اینکه نتوانسته اند به جای 5 دانه تخم مرغ، یک شانه آن را بخرند! پس، از نمایندگان مجلس، حتی سیاست بازان و جناح گردان ها انتظار دارند که به شخصی برای تصدی وزارت جهادکشاورزی رای دهند که بخشی از تألمات آنها در این عرصه که معاش نامیده می شود را کاهش دهد.

حال اگر فرض کنیم چنین شخصی در یک ماه آینده به مجلس معرفی شود، آن هنگام قیمت گوشت مرغ به مرز 100 هزار تومان و قیمت تخم مرغ نیز پس از چند هفته زیان به شانه ای در همین حد افزایش خواهد یافت، پس می توان وضعیتی را مانند قیمت خودرو که به استیضاح و در نهایت برکناری فاطمی امین انجامید متصور بود!

لذا رئیس جمهور، با درس آموزی از تجربه استیضاح فاطمی امین، شخصیتی تا حدودی فراجناحی و با وجاهت علمی، نه الزاما دارای فلان و بهمان مدرک، در عرصه تولیدات کشاورزی که در مسیر کوران تورمی طوفانی و شتابنده قرار دارد را به مجلس معرفی تا رای حقیقی لازم را ولو اندک به دست آورد.

اینک رئیسی به خوبی دریافته است این مجلس، آن مجلس شروع کارش نیست لذا نمی تواند الزاما با تاکتیک تکیه بر یک جناح خاص برای وزیر پیشنهادی وزارت جهادکشاورزی موفق به کسب رای اعتماد از مجلس شود.

پیش از این در مقاله ای با عنوان (کلیک کنید←)«چه کسی وزیر خواهد شد»، ترکیب جناح های مجلس را تجزیه و تحلیل کرده بودیم که صدق این تحلیل، در رأی استیضاح وزیر صمت آشکار شد و به آن نمی پردازیم.

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید:

 

t.me/kajpress00

 

instagram.com/kajpressnews 

 

ble.ir/@kajpress_ir

 

eitaa.com/kajpress

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .