پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

جایگاه بانک کشاورزی از دیدگاه حمایت های انسان دوستانه در جهت رونق و توسعه کشاورزی

 

 

 

کشاورزی آیندۀ جهان- 01/ 03/ 1402

 

یکی از اهداف اصلی بانک ها در هر کشوری، ایفای نقش کلیدی در رونق اقتصادی و توسعه در بخش های مختلف است. وظیفه بانک ها به عنوان تسهیل گر و محرّک چرخ های اقتصاد و تجارت، به عنوان نهادی مولد ثروت و همچنین به عنوان تامین کنندۀ خدمات برای جوامع محلی، ملی و حتی بین المللی؛ حیاتی و غیر قابل انکار است.

مسئولیت عظیم بانک ها در توسعۀ اقتصادی صنایع، اجتماعات و بنگاه های فعال مولد در مقایسه با سایر موسسات و نهادهای فعال در عرصه صنعت و اقتصاد پررنگتر است و در عین حال تاثیری مستقیم بر عملکرد مسئولانۀ سایر بنگاه ها دارد.

 

یکی از اهداف قانونی و تعریف شدۀ بانک کشاورزی فراهم آوردن امکانات اعتباری برای زندگی بهتر در روستا و ارتقاء سطح درآمد روستائیان از یکسو و از سویی دیگر، افزایش تولیدات کشاورزی، ایجاد و توسعه صنایع کوچک و سنتی واقع در مناطق روستایی و مشارکت در فعالیت های مربوط به آنها می باشد.

شاید این هدف در لیست برنامه ها و عملکرد سایر بانک های تجاری کشور و در چارچوب حمایت های انسان دوستانه و خیرخواهانه نیز وجود داشته باشد ولی میزان آن در مقایسه با عملکرد بانک کشاورزی قابل احصاء نیست و بیشتر در قالب حمایت های معمول برای سایر بخش های جامعه قرار می گیرد.

 

در این رابطه می توان به طرح ها و برنامه های موفق بسیاری از جمله؛ طرح حضرت فاطمه به منظور اشتغال زایی برای دختران جوان روستایی، طرح حمایت از فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی، طرح حمایت از ورزش روستایی و عشایری، طرح زینب کبری برای حمایت از زنان سرپرست خانوار، طرح برقی کردن چاه های عمیق و نیمه عمیق در فعالیت های کشاورزی و چندین طرح دیگر با همین مضامین و یا طرح حضرت زینب در بخش تأمین مالی پروژه های فقرزدایی اشاره کرد که در این مورد آخر بانک کشاورزی به عنوان بانک برتر ایران از سوی اتحادیه توسعه مؤسسات مالی آسیا و اقیانوسیه ادفیپ در سال ۲۰۰۷ برنده تندیس این تشکل بین المللی شد.

این گونه حمایت ها و اعمال خیرخواهانه یعنی اعطای تسهیلات به خانواده هایی با بضاعت اندک که ارقام قابل توجه به لحاظ تعداد زیاد در سراسر کشور نیز به حساب می آیند نه تنها در نفس خود به تقویت توان مالی خانواده های روستایی و کشاورزی کمک می کند و موجب می شود کشاورزان روستانشین و دهک هایی با بنیه مالی اندک به جای مهاجرت به حاشیه شهرها و افزایش جمعیت و مشاغل کاذب در شهرها و یا جذب شدن در کارهای غیرقانونی از روی ناچاری؛ با دلگرمی بیشتری در مناطق محروم خود زندگی کنند و با امیدواری و تلاش مضاعف در تولید محصولات کشاورزی در آبادانی و رونق این مناطق بکوشند و ضمن بالا بردن میزان تولیدات کشاورزی و به عقیده کارشناسان با توجه به طیف وسیع جمعیت این افراد، نقشی در افزایش بهره وری داشته باشند.

 

این حمایت های انسان دوستانه و خیرخواهانه و نقش آن در رونق و توسعه کشاورزی؛ تمایزی است که بانک کشاورزی با سایر بانک ها دارد و طی سالیان متمادی دلیل اصلی حفظ جایگاه برتر این بانک در میان کشاورزان و روستائیان حتی در دوردست ترین مناطق کشور بوده است.

 

گفتنی است بانک کشاورزی به رغم ارائه تسهیلات خرد و کلان و اجرای طرح های گوناگون حمایتی؛ به واسطه برخورداری از مدیران، کارشناسان و متخصصان برجسته خود نه تنها دچار کمبود منابع و تضعیف خود نشده و همواره از عدد « نسبت کفایت سرمایه» بالایی براساس «استاندارد بین المللی بال» برخوردار بوده است (به عنوان مثال، 9.71درصد در پایان سال 1395) بلکه هر سال نسبت به سال قبل از آن میزان ارائه تسهیلات و سرمایه گذاری در طرح های کشاورزی این بانک افزایش می یابد.

 

حجت اله انصاری (جابری)

 

 

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال نمایید:

t.me/kajpress00

instagram.com/kajpressnews 

ble.ir/@kajpress_ir
eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .