دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

اختلاف مجلس و دولت برسر پرداخت پول گندم کشاورزان

 

 

 

جمعه، 03/ 06/ 1402

کشاورزی آینده جهان- منصور انصاری

تبریک، تجلیل و تحسین، فضای کشاورزی کشور را بخاطر مساعی ارزشمند کشاورزان گندمکار در تولید بالغ بر ده میلیون تن گندم فراگرفته اما هنوز کشاورزان به پولی که برای خریداری گندم آنان مصوب شده بود دست نیافته اند و این عدم پرداخت پول گندمکاران از سوی مجلس و بعضی نمایندگان مرتبط و غیرمرتبط به کشاورزی به یک بازی سیاسی پر رونق تبدیل شده است.

رئیس مجلس با بی اعتنایی توام با نوعی تهدید دیپلماتیک در مقابل کنار زدن پرده توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه که اعلام کرد؛ تبصره 14 بن بست دولت است و دولت نمی تواند بدون اصلاح قانون بودجه، مانده بستانکاری گندم کاران را بدهد، گفته بود: «مگر به شما نگفته بودم الان زمان اصلاح قانون بودجه و افزایش اعتبار در قالب تبصره 14 برای پرداخت بدهی گندمکاران نیست!؟»

به عبارتی یعنی تمام و بروید دنبال کارتان! اصلاحیه ای برای بودجه که بشود پول کشاورزان را پرداخت کنیم در کار نیست، دولت خودش برود کاری بکند و مشکل را حل کند!

دولت هم می گوید بدون مصوبه قادر نیستیم پولی پرداخت کنیم. در این میان برخی از نمایندگان مجلس اعم از اعضاء کمیسیون کشاورزی و غیرآن در آستانه انتخابات با اینکه می دانند دولت در چارچوب تبصره 14 قانون بودجه نمی تواند پول بیشتری پرداخت کند نعل وارونه می زنند و با هدف جلب نظر کشاورزان برسر دولت فریاد می زنند که چرا پول گندمکاران را نمی دهید!؟ البته نوعی جنگ زرگری است.

در کل می توان گفت مجلس به هر دلیل به کشاورزان گندمکار پشت کرد. یک نمایندۀ مجلس نیز به نام عبدالعلی رحیمی مظفری پرید وسط رینگ انتخابات و یک ویدئو یا آنچه کلیپ می گویند پر کرد و با قاطعیت گفت: «دیشب، یعنی یک روز قبل از این ویدئو (28مردادماه) ده هزار میلیارد تومان پول گندم کشاورزان پرداخت شده و تا چند روز دیگر یعنی 7 روز بعداز آن تاریخ تمام پول کشاورزان پرداخت می شود.»

معلوم نبود جناب عبدالعلی رحیمی مظفری از جانب دولت حرف می زند یا مجلس یا نهادی دیگر؟ ولی به صراحت بدون لکنت زبان رخ در رخ کشاورزان می گوید کشاورزان 90 هزار میلیارد تومان طلب دارند، ده هزارتایش عنقریب پرداخت شد بقیه آن تا 5 شهریور تسویه می شود. بقیه نمایندگان هم که قصد داشتند گوی رقابت رای جمع کردن در میان استانهای خود را از این طریق جلب کنند، هر کدام ارقامی و کاملا متفاوت از بدهی کشاورزان را ذکر کردند و گفتند که این روزها پرداخت می شود. اما یک جمله در مورد اصلاح قانون بودجه برای افزودن میزان بودجه تبصره 14 برای پرداخت پول کشاورزان نزدند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه هم که با اعتراض و در مجلس به صراحت گفته بود تبصره 14 یک بن بست است و تا اصلاح نشود دولت نمی تواند بدهی گندمکاران را بدهد و با واکنش تند قالیباف که "وقت طرح موضوع اصلاح بودجه نیست" روبرو شد؛ در یک گفتگوی رادیوتلویزیونی روز یکم شهریورماه بدون اینکه به بن بست تبصره 14 بودجه اشاره کند گفت: دولت مجبور و متعهد است مانده بدهکاری خود به گندمکاران را براساس قیمت هرکیلو 15هزارتومان حداکثر تا 15شهریورماه از منابع مختلف پرداخت کند.

البته ایشان در پایان مصاحبه خود گفت؛ بخش کوچکی نیز می ماند که تا پایان شهریورماه پرداخت می شود ولی وی نگفت این بخش کوچک چقدر است!؟

گفتنی است اعداد و ارقام مبلغ تعهد و پرداختی های به کشاورزان، اعلام شده توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه در این گفتگو با آنچه که در مجلس گفت یعنی به واقع پرده را کنار زد، کاملا متفاوت بود.

به هر حال چه از جانب مجلس و چه دولت در رابطه با پرداخت پول به کشاورزان حرف های متفاوتی گفته می شود یعنی بلبشوست و به واقع اختلاف وجود دارد. این درحالی است که رئیس جمهور دو هفته پیش در هیات دولت، ضمن تاکید بر پرداخت این بدهی از اصطلاح "دیون ممتازه" نام برد ولی فعلا سر کشاورزان گندمکار بی کلاه مانده است.

حال شاهد انواع و اقسام تبریکات به کشاورزان هستیم که در موارد بسیاری برای خرید کود، سم و بذر کاشت سال زراعی پیش رو در مضیقه و دشواری هستند و گمان نمی رود با برخوردهای مجلس و تنگناهای قانونی دولت و منابع ناکافی موجود، امیدی به گفته های رئیس سازمان برنامه و بودجه باشد.

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال نمایید:

t.me/kajpress00

instagram.com/kajpressnews 

ble.ir/@kajpress_ir
eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .