دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

بانک کشاورزی در مسیری رو به جلو و پیشرفت

 

 

کشاورزی آیندۀ جهان - جمعه 10/ 06/ 1402

اینک همگان اعم از کارمندان کسبه های خرد، بعضی از بازاریان و همچنین مردم عادی به ویژه کشاورزان دریافته اند که بانک کشاورزی حامی تولیدات کشاورزی در زیربخش های مختلف مکانیزاسیون، صنایع کوچک و بزرک تبدیلی و موادغذایی، باغی، شیلات و زراعت بویژه گندم است.

به همین دلیل و براساس این اعتقاد که سپرده گذاری در بانک کشاورزی موجب افزایش برکت سفره آنان می شود و بی آنکه چون سایر بانک های تجاری تبلیغات گسترده ای داشته باشد؛ نقدینگی های خود را در بانک کشاورزی سپرده گذاری می کنند.

این واقعیت را می توان از سخنان فرشید فرخ نژاد، مدیرعامل بانک کشاورزی در گزارش به مجمع عمومی عادی منتهی به سال 1401 نیز بخوبی دریافت که به هیات مدیره گزارش می دهد: رشد سپرده های مردمی بانک کشاورزی از رقم 30.9 درصد میانگین رشد سپرده های مردمی شبکه های بانکی پیشی گرفته است.

این گزارش آشکار می سازد مردم علاوه بر اطمینان به پایداری، سلامت و درستکاری این بانک، براین باور هستند که سپرده های آنان در راه تامین محصولات کشاورزی، دام و طیور، آبزی پروری و نهایتا امنیت غذایی به کار می رود به همین دلیل از دیرباز به ویژه در سال های اخیر به درستی دریافته اند که سپرده هایشان علاوه بر دریافت مزیت های متداول سپرده گذاری در بانک های دیگر، به یک خیر عمومی کمک می کند و این موضوعی است که برای سپرده گذاران کوچک و متوسط آرامش خاطر در پی دارد.

علاوه بر این دستاورد که وجدان های بیدار جامعه مدنی به آن پی برده است و اگر فرهنگ سازی بیشتر شود بسیاری دیگر از سپرده گذاران به بانک کشاورزی روی می آورند؛ باید گفت اعلام خبرهای مختلف تامین پول برای خرید گندم، ارقام قابل توجه برای حمایت از احداث گلخانه ها با انگیزه صرفه جوئی در مصرف آب کشاورزی، ردیف های اعتباری برای توسعه مکانیزاسیون و صنایع تکمیلی، تبدیلی و موادغذایی با هدف افزایش بهره وری و کاهش ضایعات و عرصه های گوناگون دیگر کشاورزی از سوی بانک کشاورزی، احاد مردم را متوجه این واقعیت کرده است که پولشان را در بانکی سپرده گذاری کنند که باعث تولید غذا و مهم تر آن اشتغال موثر در عرصه کشاورزی در بخش های مختلف شود.

در گزارش ارائه شده در نشست مجمع عمومی، فرخ نژاد همچنین می گوید: بانک کشاورزی در عرصه بانکداری بین المللی با افزایش حجم عملیات ارزی، سهم از بازار ارزی بانک کشاورزی دو برابر شده است. آگاهان اقتصادی بخوبی می دانند دوبرابر شدن سهم ارزی در این بازار تا چه حد می تواند به اعتبار بین المللی یک بانک ایرانی در شرایط تحریم های همه جانبه بیافزاید.

این همه در کنار دست یابی به مقام اول تراکنش های موفق شتاب در بانک کشاورزی معرف موفقیت تاریخی بانک کشاورزی در میان مشتریان و فعالان تجاری این بانک شده است.

بانک کشاورزی با 90 سال تجربه همراهی مداوم و مستمر با کشاورزی کشور به بانکی مورد اعتماد کشاورزان به رغم همه تنگناهای موجود تبدیل شده است زیرا به گفته فرخ نژاد؛ بانک کشاورزی در سال مورد گزارش(انتهای 1401) به رغم تکلیف پرداخت 120 همت حسب ضرورتها و همکاری و همراهی با وزارت جهادکشاورزی و سیاست های دولت، 180 همت اعتبار تکلیفی پرداخت کرده است و این رکوردی در عرصه بانکداری به شمار می رود.

سیاست مدیرعامل بانک کشاورزی در سال گذشته و تاکنون، حرکت در جهت کاهش اضافه برداشت از بانک مرکزی بوده است و طبق گزارش های موجود بانک در این عرصه نیز به موفقیت هایی دست یافته است.

گفتنی است فعالیت های یاری رسان به کشاورزی کشور از جمله پرداخت کامل و یکجا 50درصدی تعهد بانک کشاورزی برای خرید گندم به شرکت بازرگانی دولتی در شرایطی که سایر بانک ها که عهده دار 50درصد بقیه این تعهد بوده اند و بسیار دیرهنگام و تدریجی اقدام کرده اند؛ یک افتخار غیرقابل انکار در عرصه خدمات بانکی به کشاورزان گندمکار بوده است که بانک کشاورزی در چارچوب همکاری با سایر بانک ها سعی کرد این برتری را برجسته نکند.

باید گفت بانک کشاورزی با پیشرفت های قابل توجه در عرصۀ فناوری اطلاعات الکترونیکی و دیجیتالی، هم اکنون از طریق 1700 شعبه خود به مردم و کشاورزان خدمات بانکی ارائه می دهد.

فرخ نژاد، مدیرعامل بانک در گزارش خود به مجمع عمومی عادی منتهی به سال 1401 همچنین از صدور سفته الکترونیکی، احراز هویت غیرحضوری، راه اندازی پلاتفرم پرداخت تسهیلات غیرحضوری و رشد 155درصدی سرمایه بانک کشاورزی خبر می دهد.

موضوع دیگر که آشکار می سازد بانک کشاورزی مسیری رو به جلو و پیشرفت را طی کرده است، کسب جایگاه اول در تعداد تراکنش های شتاب و جایگاه پنجم در شاپرک، افزایش تعداد کارت های صادره و تراکنش های درگاههای پرداخت، افزایش تعداد مشتریان همراه بانک و رشد اینترنت بانک می باشد.

در جمع بندی نهایی بانک کشاورزی به رغم پرداخت حجم درخور ملاحظه ای اعتبارات و نقدینگی به بخش کشاورزی و مشکلاتی که غالبا فعالیت های تولید با ریسک بالای کشاورزی دارد، با به کارگیری خلاقیت های بانکداری توانسته است در عرصه رقابت با بانک های تجاری نیز موفق باشد.

حجت اله انصاری (جابری)

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال نمایید:

t.me/kajpress00

instagram.com/kajpressnews 

ble.ir/@kajpress_ir
eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .