یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

اعلام قیمت گندم در چنبره ناتوانی و بلاتکلیفی

 

 

کشاورزی آینده جهان-25/ 10/ 1402

حجت اله انصاری(جابری)

با گذشت بیش از سه ماه و نیم از تاریخ تصویب قیمت گندم در شورای قانونی قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی و اعلام غیررسمی آن از سوی رسانه ها از جمله کاج پرس؛ دکتر کاظم خاوازی، قائم مقام وزیر و وزیر پیشین در دولت روحانی، در مقابل رسانه ها در دوازدهم دی ماه با صراحت و به عنوان یک خبر خوش برای کشاورزان گفت: تا پایان هفته تصمیم گیری نهایی انجام می گیرد و وزارت جهادکشاورزی قیمت گندم را اعلام می کند و به این نکته اشاره کرد؛ آنچه در بخش کشاورزی برای ما مهم است، ارتقاء بهره وری در تولید است که موجب افزایش درآمد پایدار کشاورزان می شود.

اگر به تاریخ این مصاحبه رجوع کنیم می بایست حداکثر 5روز بعد، یعنی 17آبانماه قیمت نهایی گندم به عنوان یک خبر خوشحال کننده اعلام می شد! ولی از آن تاریخ تاکنون یعنی با گذشت نزدیک به 14روز هنوز خبری از این اعلام درمیان نیست و البته قائم مقام وزیر هم در رابطه با این تاخیر و دلایل آن چه از تاریخ تصویب قیمت گندم در شورای قیمت گذاری چه آخرین خبر یعنی دوازدهم دیماه تاکنون، توضیح یا پاسخی برای کشاورزان و افکار عمومی نداده است.

لذا با تحلیل وضعیت پیش آمده می توان گفت وزارتخانه بلاتکلیف است و در مخمصه ای غیرقابل توضیح یعنی عدم هم رای بخش های مختلف دولت در رابطه با قیمت گندم گرفتار آمده است وگرنه چه دلیلی دارد که قائم مقام با نفوذ وزارتخانه در این مورد سخن بگوید ولی همچنان اعلام قیمت گندم در هاله ای از ابهام و سکوت بماند!؟

آیا وزارتخانه برای افزایش قیمت مصوب نوزده شهریورماه با بخش های اقتصادی دولت به توافق نمی رسد و آنها مخالف قیمت 19هزار و پانصد تومان هستند؟ یا آنکه همین بخش های اقتصادی خواستار کاهش آن می باشند. در حالت دیگر وزارتخانه خواستار افزایش قیمت مصوب قبلی است و نمی تواند موافقت همین بخش را جلب کند.

بدون شک وزارتخانه در دفاع از کشاورزان و در هر صورت چه کاهش قیمت، چه لزوم افزایش قیمت قبلی به دلیل تورم بالا و برای حرکت به سمت خوداتکائی در گندم باید مستقیم و غیرمستقیم افکار عمومی بخش را با کمک رسانه هایی که امکان تجزیه تحلیل و ارائه برهان و دلیل تخصصی دارند؛ موضوع را درمیان بگذارد زیرا داور نهایی مردم هستند و وزارتخانه در چنین مخمصه هایی می تواند با کمک افکارعمومی و رسانه های بی طرف و غیرجناحی و سیاسی؛ خود را از بن بست و مهلکه برهاند.

 

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید:

t.me/kajpress00

instagram.com/kajpressnews 

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .