سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی

یک دستاورد قابل اتکا در عرصه افزایش تولید چغندر و کاهش واردات شکر

اخبار کشاورزی: یک دستاورد قابل اتکا در عرصه افزایش تولید چغندر و کاهش واردات شکر

 

29 فروردین 1403

تحریریه کاج پرس:

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزیخوزستان در 21/1/1403 از آغاز برداشت چغندر قند در سطح 19 هزار از اراضی کشاورزی خوزستان خبر داد و گفت: امیدواریم از این میزان سطح کشت مقدار یک میلیون تا یک میلیون و 250 برداشت شود نکته حائز اهمیت در این اعلام افزایش 200 هزار تنی تولید بود.

این افزایش تولید در حالی است که در سال زراعی گذشته با خشکسالی و کم بارشی مواجه بوده ایم و این نشان می دهد که علاوه بر بهبود وضعیت مکانیزاسیون در مرحله کاشت و برداشت کشاورزان چغندرکار توصیه های ترویجی و آموزشی را به کار برده اند و در کنار آن رعایت اصول به زراعی نیز به کار رفته است.

اگر این دستاورد را که با اولین برداشت چغندر قند در خوزستان حاصل شده است در سایر استان هایی که کشت چغندر قند صورت گرفته دنبال کنیم به این نتیجه می رسیم که عملکرد وزارت جهاد کشاورزی و معاون مربوط رو به جلو بوده است.

این موضوع وقتی بیشتر برجسته می شود که در عرصه بازرگانی این محصول با خبری مواجه می شویم که وزرات جهاد کشاورزی 47 درصد از واردات شکر را کاهش داده و این اقدام در پی افزایش تولید چغندر قند در کشور بوده است.

در خبری که 18/1/1403 در کاج پرس انعکاس یافته، آمده است؛ طبق آمارها در یازده ماهه سال گذشته بیش از 666 هزار تن محصول شکر به ارزش 434 میلیون دلار وارد کشور شد که به لحاظ وزنی 47 درصد و به لحاظ ارزش 36 درصد نسبت به سال 1401 کاهش داشته که علت آن حمایت دولت با راهبردهای معاونت زراعت از تولید داخل و افزایش تولید شکر در داخل بوده است.

این خبر حاکی است که میزان نیاز کشور به این کالای اساسی 2 میلیون و 200 هزار تن است که از محل تولید داخل و مابقی کسری آن از طریق واردات تامین می شود. این دستاورد قابل اتکا در عرصه تولید داخل چغندر قند آشکار می سازد که سمت و سوی سیاست های زراعی وزارت جهاد کشاورزی حمایت از تولید داخل و فعالیت چغندرکاران کشور می باشد.

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .