پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

سیر تکامل و تکوین ساخت تجهیزات و ماشین های صنعت مرغداری در ایران

 

 

 

کشاورزی آینده جهان- جمعه 31 فروردین

 

حجت اله انصاری(جابری)

در ابتدای انقلاب کمتر کسی باور می کرد که صنعت صددرصد وارداتی و خارجی تجهیزات مرغداری صنعتی که عملا پس از انقلاب به حال خود رها شد؛ بتواند به مرحله ای از رشد و تکامل برسد که علاوه بر تامین تمامی نیاز زیربخش های مختلف صنعت مرغداری و تجهیز و ساخت واحدهای مرغداری در داخل، به صادرکننده تجهیزات مرغداری و حتی نصب و راه اندازی تجهیزات واحدهای بزرگ مرغ گوشتی، تخم گذار مادر و اجداد در بسیاری از کشورهای شمالی و موارد دیگر گردد.

صنعتی که واحدهای نیمه تمام رها شده توسط شرکت های خارجی در سال های اول انقلاب را با دستان تکنسین های ماهر ایرانی که در این واحدها کار می کردند، به تدریج تکمیل و راه اندازی کرد و علاوه بر تجهیز واحدهای نیمه تمام به انواع قفس و سیستم های آبخوری و دانخوری، به مرحله طراحی،ساخت و نصب و راه اندازی نیز ارتقا یافت رشد این صنعت یعنی تجهیز مزارع مرغداریبه سامانه هایی متکی به ساخت داخل درواحدهای بزرگ حتی یک میلیون قطعه ای نیز ارتقا یافت.

در ابتدا صنعت ساخت تجهیزاتمرغداری به قطعاتی خاص مانند نیپل ها وزنجیره های دانخوری وابستگی کامل داشت،حتی این قطعات که بعضا گفته می شود درصنایع نظامی آلمان با آلیاژهای مخصوص و دستگاه های پیشرفته صنعتی ساخته می شود در داخل کشور و در مواقع ضروری ساخته شد.

به واقع تجهیزات و ماشین های مورد نیازواحدهای تولیدی به طور کامل در داخل ساخته شد و اگر هنوز قطعات اندکی وارد می شود به علت مقرون به صرفه نبودن ساخت آنها در داخل است. ویژگی این صنعت که اکنون در قالب چندین شرکت سازنده به هویتی ملی رسیده است، ناشی از عدم وابستگی به کمک های دولتی بود. موضوعی که در ساخت ماشین ها و ادوات کشاورزی به دلیل اتکاء بیش از حد به دولت، چه از نظر کمک های تولیدی و چه بازرگانی آن هنوز تحقق نیافته است.

سازندگان تجهیزات مرغداری به رغم مشکلات مداوم مرغداران، مسیری متفاوت را طی کرده و در چارچوب تعامل و مدارا با مرغداران و درک موقعیت آنان توانستند بازاری رقابتی، چه در قیمت و چه درکیفیت ایجاد کنند که موجب رشد و ارتقاء کمی و کیفی این صنعت گردید و با رعایت استاندارد در این بازار رقابتی، انواع و اقسام تجهیزات مورد نیاز مرغداران اعم از فن، هیتر، قفس های تخم گذار، آبخوری، دانخوری و در نهایت تمامی آنچه که برای پرورش طیور لازم بود را به بازار وسیع مرغداری در اقصا نقاط کشور عرضه کردند.

صنعتی که حتی دامنه فعالیت خود را به ساخت تجهیزات مورد نیاز پرورش بوقلمون، بلدرچین و کبک نیز گسترش داد. حضور رقابتی و گسترده سازندگان در نمایشگاه های وسیع داخلی و بعضی نمایشگاه های معروف جهان در اروپا و یا منطقه، خود نشانه دیگری است که آشکار می سازد ساخت تجهیزات و ماشین های مرغداری به مرحله قابل اتکایی رسیده و می توان گفت به یک صنعت ملی خود گردان و توانا تبدیل شده است.

نکته قابل توجه اینکه صنعت ساخت تجهیزات و ماشین های مرغداری، سیر تکامل و تحول و رشد و شکوفایی خود را بدون اتکا به دولت و حتی دخالت آن سپری کرده و توانسته است به تدریج به یک استاندارد قابل رقابت در کشورهای اروپایی نیز دست یابد.

 

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید:

t.me/kajpress00

instagram.com/kajpressnews 

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .