دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی

خبرهای خوب و پیش بینی های خوب تر از آن درباره صادرات خرمای ایران، دومین کشور تولید کننده خرمای جهان

اخبار کشاورزی: خبرهای خوب و پیش بینی های خوب تر از آن درباره صادرات خرمای ایران، دومین کشور تولید کننده خرمای جهان

دهم اردیبهشت- کشاورزی آینده جهان

فرانک مسعودی

نمی توان از صادرات سخن به میان آورد، ولی موضوع روابط خوب با همسایگان برای استفاده از مسیرهای ریلی و ترانزیت بین المللی، ثبات قیمت های داخل و نرخ ارز، ارتباط نزدیک و ملموس با سیاست گذاران کشورهای وارد کننده و وضعیت بازار آن ها، حضور در نمایشگاه های بین المللی و تبلیغ و عرضه محصول، کیفیت بسته بندی، راهکارهای بازگشت حداکثری درآمدهای ارزی و سود حاصل از فروش به کشور،وجود زیر ساخت های لازم برای تامین بار و سردخانه های استاندارد بهداشتی را نادیده گرفت. در حال حاضر گفته می شود مهم ترین مسائل مطرح در مورد صادرات خرما، کمبود بودجه مالی برای تبلیغات و بازاریابی در بازارهای هدف، افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل داخلی و خارجی خصوصاً کانتینرهای یخچال‌دار و عدم توجه کافی به شاخص‌های تضمین کیفیت در محصولات صادراتی توسط برخی شرکت های صادر کننده است. با این حال در خبرهای دهه اول اردیبهشت از قول رئیس انجمن ملی خرما آمده بود که سال گذشته ۳۰۰هزارتن خرما از ایران به ارزش ۴۰۰میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شده است.

در این میان باید از تلاش کارشناسان و مروجان وزارت جهاد کشاورزی در بهبود تولید و ترویج مکانیزاسیون در باغات خرما توسط معاونت مربوطه در این وزارتخانه و دوراندیشی های توام با اقدامات و حمایت های موثر بخش بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در به دست آوردن این جایگاه صادراتی برای محصول خرما یاد کرد که حتما نقش بایسته ای داشته اند و بدون این تلاش ها چنین دستاوردی دور از ذهن می نمود.

محسن رشید فرخی همچنین متوسط تولید سالانه خرما در کشور را یک میلیون و ۳۰۰تا یک میلیون و ۴۰۰هزارتن اعلام کرده و افزوده است که پتانسیل تولید یک میلیون و ۵۰۰تا یک میلیون و ۶۰۰هزارتن خرما هم در کشور وجود دارد، اما به دلیل کشاورزی خرده مالکی و سنتی در باغات قدیمی، میزان فعلی تولید هم مطلوب است.

رشید فرخی ادامه داد: با افزایش بهره وری در واحد سطح می توان ارزآوری و درآمد کشاورزان را ارتقا داد، اما به هیچ عنوان به دنبال افزایش سطح زیرکشت باغات نیستیم چراکه با توسعه باغات این احتمال وجود دارد که داستان پسته و خشکیدگی برخی باغات برای نخیلات تکرار شود.

رئیس انجمن ملی خرما همچنین با بیان اینکه دومین تولیدکننده خرما در دنیا هستیم، گفته است: بنابر آمار در بحث صادرات رتبه چهارم و پنجم در دنیا را دارا هستیم که براین اساس با اعمال سیاست های حمایتی و سیاست گذاری های مناسب مبنی بر اجتناب از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه و مدیریت های جزیره ای ظرف مدت زمان ۵سال می توان میزان ارزآوری را با افزایش ۲برابری به ۸۰۰میلیون دلار رساند.

ما نیز امیدواریم با اتخاد و اعمال سیاست های مبتنی بر روابط خوب با دیگر کشورهای جهان به ویژه کشورهای همسایه و رفع تحریم های بین المللی و حل مشکلات بانکی مانند سوئیفت و غیره، پیش بینی و تحلیل رئیس انجمن ملی خرما درست از آب درآید.

 

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .