جمعه, ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی

100 هزار تن برنج خارجی ذخبره شده از قبل، با چه قیمتی عرضه می شود؟

100 هزار تن برنج خارجی ذخبره شده از قبل، با چه قیمتی عرضه می شود؟

 

چهارشنبه هفدهم شهریور 1400               13:54

کاج پرس:

با افزایش قیمت برنج داخلی و ممنوعیت فصلی ترخیص محموله های جدید برنج های خارجی وارداتی، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی، یزدان سیف در رسانه ها اعلام کرد؛ 100 هزار تن برنج تایلندی، هندی و پاکستانی که جزء ذخایر راهبردی محسوب می شوند و از قبل ذخیره شده بودند در فروشگاه های زنجیره ای، تعاونی های مصرف و اتحادیه ها برای مقابله با افزایش غیر منطقی قیمت برنج داخلی عرضه می شود تا کمبودی وجود نداشته باشد.

یزدان سیف همچون سایر متولیان، کمبود و گرانی را علاوه بر کاهش 18 درصدی تولید برنج داخلی، ناشی از خشکسالی و حاصل جو روانی در جامعه مصرف قلمداد و صراحتا چنین اظهار نظر کرد که این جو روانی از بین می رود و کمبود برنج نیز جبران می شود.

نکته حائز اهمیت این که، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی نگفت این 100 هزار تن برنج خارجی که جزء ذخایر استراتژیک بوده اند، با چه نرخ ارزی (با چه قیمتی به ریال) و در چه زمانی وارد شده اند و حالا قرار است به دور از پنجۀ دلالان و واسطه ها بر برنج داخلی، با چه قیمتی در این فروشگاه ها عرضه شود؟

وی روشن نکرد که آیا برنامه ای برای نظارت همه جانبه در عرضه و قیمت این برنج ها در حجم 100 هزار تن وجود دارد تا دامنه سوء استفاده دلالان کاهش یابد، یا در انتها باز هم این مصرف کنندگان هستند که مجبورند بابت هر کیسه برنج که با پول بیت المال وارد و در انبارها نگهداری شده اند رقمی بیش از قیمت خرید آنها، مستقیم یا غیر مستقیم بپردازند؟

همچنین، آیا هدف دولت حمایت از مصرف کنندگان است یا می خواهد حجمی از ذخایر استراتژیک برنج را که ممکن است تاریخ مصرف آنها در آینده ای نه چندان دور سپری شود با قیمت روز و با نرخ جدید ارز ترجیحی به بازار تشنۀ مصرف با سهولت و سرعت به فروش برساند؟!

بدون شک، شفافیت در عرضه این محموله 100 هزار تنی ضروری به نظر می رسد.

گفتنی است اینک شرکت بازرگانی دولتی از وزارت صمت منفک و زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و در نهایت این وزیر جهاد کشاورزی است که باید به افکار عمومی در این مورد پاسخگو باشد. این در حالی است که غالبا مدیرعامل این شرکت، علاقه ای به پاسخگویی به این سوالات و افکارعمومی ندارد!

منصور انصاری

با کلیک روی تصاویر زیر, به شبکه های اجتماعی کاج پرس بپیوندید:                                                                                 

        

 
 
 

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .