پنجشنبه, ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی

نظریه «سه ضلعی» آقای وزیر دو ضلع کم دارد!

به سه ضلعی آقای وزیر باید دو ضلع اضافه کرد!

 

پنج شنبه هجدهم شهریوز 1400   14:42

کاج پرس:

تشکل های بخش کشاورزی باید قدرتمندتر عمل کنند و از پراکندگی خارج و نظام مند شوند تا بتوانند برای کشاورزی کشور تولید قدرت کنند!

دکتر ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی با بیان این مطلب در نشست با روسای اتحادیه ها و تشکل های زراعی کشاورزی تاکید کرد: قدرت کشاورزی سه ضلع دارد: "کمیسیون کشاورزی مجلس، وزارت جهاد کشاورزی و تشکل های بخش کشاورزی" که هر سه باید دارای اقتدار باشند.

 اینکه کشاورزی مملکت این سه ضلع را داشته باشد یا نه، و اینکه این یک تعریف جامع و مانع و علمی است یا نیست، یا اینکه بتوان با اضافه و کم کردن چند کلمه آن را گویا کرد که مثلا «قدرت کشاورزی متکی به سه ضلع کمیسیون کشاورزی، وزارتخانه و تشکل هاست»، مشکلی از وضعیت بحران زده کشاورزی حل نمی کند، زیرا بدیهی است که باید به این سه ضلع، دو ضلع دانش روز و رضایت عمومی مردم یا افکار عمومی که همان رسانه ها و عرصه اطلاع رسانی استدلالی و نه تعریفی تمجیدی باشند را افزود.

پیچیدن این نسخه برای کشاورزی مملکت با سه چرخ گفته شده، آن را از شیب تند و سنگلاخی پیش رو عبور نخواهد داد، شاید این بخش بتواند لنگان لنگان و بالقوه همچون گذشته حرکت کند، ولی بالفعل، بدون چرخ چهارم و ایضا یک چرخ زاپاس، شعاری زیبا و غیر عملی بیش نیست.

 از این گذشته و بر فرض صحیح بودن این نظریه، نمی توان برای تشکل ها که طی 40 سال گذشته در حاشیه تصدی ها بوده و نقش بارز و تعیین کننده ای در اتخاذ تصمیم گیری ها برای کشاورزی و کشاورزان نداشته اند و لذا ممارستی هم در ارتباط با تصدی گری کار خودشان نداشته اند جایگاهی در قدرت یا اعمال آن در حوزه کشاورزی طبق آنچه وزیر می گوید تراشید!

آقای وزیر چگونه می تواند بدون رضایت مردم یا همان افکار عمومی و نمایندگان آنان یعنی مطبوعات و رسانه ها و فقط با کمک مجلس، دولت و تشکل هایی که در حاشیه تصمیم گیری ها بوده اند، در برنامه هایی که دارد موفق شود؟

در عین حال و به دور از این بحث ها، مردم با مشکل گرانی کالاهای کشاورزی، مواد پروتئینی، لبنی و غذایی مواجه هستند؛  باید از این کریدور وارد بحث های نظری شد که آیا مصرف کنندگان مواد غذایی و کالاهای کشاورزی و کشاورزان که خود جزیی از مردم هستند، به صرف هر تعریفی از قدرت کشاورزی یا تدوین و تصویب هر قانونی، در اجرای آن با دولت همراه می شوند؟

 باید گفت یک جزء لاینفک قدرت و اعمال آن، مردم و افکار عمومی هستند که مطبوعات یکی از موثرترین ابزارها برای همراه کردن مردم با دو قوه مجریه و مقننه است. از سوی دیگر، بخشی از قدرت کشاورزی که همزاد استقلال هر کشوری است، ماهیتا در به کارگیری دانش روز و آخرین نتایج تحقیقات نهفته است؛ به عبارتی، مهندسی آقای وزیر در ساخت سه ضلعی، دو ضلع دانش روز و رسانه های مستقل و منتقد بخش خصوصی را کم دارد، وگرنه، پیش از این نیز سه ضلع گفته شده وزیر وجود داشت، اما بحران های پردامنه در عرصه کشاورزی، اعم از کمبود نهاده های پیش از تولید در تمامی بخش های دام و طیور، زراعت و باغبانی و گرانی ها و کمبودهای بعد از تولید در مرحله عرضه و بازار و صف های طویل آزار دهنده مردم برای دست یابی به نیازهای اولیه هم وجود داشتند و هنوز هم بر طرف نشده اند!

در این شرایط هم شاهد بودیم که مسئولان همواره مشکلات را ناشی از عملکرد مشتی دلال و واسطه بی مروت یا مافیاهای بی نان و نشان که قدرتشان از قدرت همین سه ضلع بیشتر بود می دانستند و در پاسخ این سوال که چرا وضع چنین است، از خود سلب مسئولیت می کردند و می گفتند؛ واسطه ها و مافیاها قدرت زیادی دارند و نمی گذارند ما امور را اداره کنیم.

 این یعنی به واقع اعتراف می شد که اشباحِ نجات دهنده مسئولان نمی گذارند دولت یا همان سه ضلع، برای آرامش بازار و رفاه مردم، تولیدکنندگان و کشاورزان اعمال قدرت نمایند، حال قرار است چه تغییری صورت گیرد که آقای وزیر با همان سه ضلع و قدرت آنان می خواهد بحران های مزمن کشاورزی و وضعیت معاش مردم را حل کند؟ باید منتظرماند.

منصور انصاری

 

  

با کلیک روی تصاویر زیر, به شبکه های اجتماعی کاج پرس بپیوندید:                                                                                 

        

 
 
 

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .