پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

با خاموش کردن زنگ جهانی شیر مدارس در ایران؛ زنگ هشدار بیماری پوکی استخوان به صدا درمی آید!

 

 

 

کاج پرس -11/ 07/ 1400

 

آخرین چهارشنبه ماه سپتامبر هر سال از سوی سازمان جهانی غذا (فائو ) روز جهانی شیر مدرسه نامگذاری شده است. در بعضی کشورها برنامه توزیع شیر در مدارس افزون بر 120 سال قدمت دارد و هدف اصلی این اقدام ارزشمند، ارزش غذایی بالای شیر بویژه برای کودکان و نوجوانان است زیرا شیر به عنوان کامل ترین غذایی است که تمامی نیازهای تغذیه ای یک فرد را تامین می کند.

یک کودک یا نوجوان حداقل به سه یا چهار سروینگ شیر و لبنیات نیاز دارد اما مصرف آن در مدرسه از حیث آموزشی و ایجاد یک عادت غذایی صحیح است. برنامه جهانی شیر مدارس تلاش دارد تا در مدرسه و سر کلاس، همه بچه ها به همراه معلمانشان شیر بنوشند. زیرا او خود را در میان همسالان و همکلاسی و معلم خویش می بیند که همگی در حال خوردن شیر هستند.

آثار عدم مصرف مستمر شیر و فرآورده های شیری در بزرگسالی؛ پوکی استخوان، پوسیدگی دندان، کوتاه شدن قد، کاهش میزان بهره هوشی، مشکلات گوارشی واست که قابل جبران نیست.

متاسفانه حدود یک دهه است که زنگ جهانی شیر مدارس، به دلیل عدم تامین منابع مالی از سوی دولت به حالت تعطیل درآمده است. این در حالی است که همه گیری (پندمی) بیماری کرونا هم مزید بر علت شده و عدم حضور دانش آموزان در مدرسه، عملا اجرای این برنامه را غیر ممکن ساخته است.

به واقع در راستای سلامت کودکان و نسل آینده، در صورت به فراموشی سپردن زنگ جهانی شیر مدارس در ایران؛ زنگ هشدار بیماری پوکی استخوان به صدا درمی آید که باید آماده باشیم تا با این بیماری خاموش و فقر کلسیم بجنگیم!

ولی گذشته از اقدام ارزشمند فائو و اختصاص یک روز جهانی برای نوشیدن دسته جمعی شیر در مدارس؛ باید یادآور شد که خوردن شیر تعطیلی پذیر نیست و بیاییم از همین امروزبه بهانه روزجهانی شیر مدرسهبا آموزش و فرهنگ سازی شیر خوردن به کودکان، برایسلامت فرزاندانمان دست به کار شویم!

 

بانی توزیع شیر رایگان مدارس در ایران چه شرکتی است؟

گفتنی است؛ سالها پیش از نامگذاری آخرین چهارشنبه ماه سپتامبر به عنوان روز جهانی شیر مدرسه از سوی فائو؛ شرکت صنایع شیر ایران با تامین شیر رایگان برای مدارس، به عنوان یک پروژۀ ملی، نخستین شرکتی بود که این رویکرد را در ایران ساماندهی و بنیانگذاری کرد. به گونه ای که توزیع شیر در مدارس با نام صنایع شیر ایران ماندگار شده است.

 

هم اکنون نیز "پگاه" در برخی مناطق کمتر برخوردار، در مکان هایی مانند بیمارستان ها و... اقدام به توزیع شیر رایگان می کند که با استقبال زیادی همراه شده است.

جابری انصاری

 

 

------------------------------------

 

به شبکه های اجتماعی ما بپیوندید:

 

کانال تلگرام: http://www.t.me/kajpress00

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .