جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

زمزمه تغییر مدیریت شرکت بازرگانی دولتی وگزینه های مناسب

 

 

کاج پرس -22/ 07/ 1400

پس از دست به دست شدن شرکت بازرگانی دولتی GTC و پس از خرید گندم داخلی به عنوان یکی از مهم ترین وظایف این شرکت و موضوعاتی چون خرید تضمینی بعضی دیگر از محصولات کشاورزی در کنار واردات شکر و برنج که اخیرا ترخیص یا عدم ترخیص آن در فصل برداشت برنج داخلی همچنین سرریز 100هزار تن برنج از ذخایر استراتژیک و قیمت تجاری آن به فروشگاههای بزرگ مناقشه برانگیز بود، صحبت از جابجایی یزدان سیف به میان آمده است.

گذشته از آنچه که در مورد یزدان سیف و عملکرد او توسط صاحب نظران و منتقدان ایشان گفته می شود؛ باید اذعان داشت ممارست طولانی و تجارب اقتصادی و بازرگانی از وی فردی کارآزموده و با اطلاعات بسیار به ویژه در عرصه خرید گندم و محصولات کشاورزی ساخته بود، لذا انتخاب شخصی به جای یزدان سیف باید بسیار دقیق و ناشی از همه جانبه نگری باشد.

نکته اول اینکه فرد مورد نظر الزاما باید متخصص در عرصه بازرگانی پیش از تولید و بعد از آن باشد، تجربه عملی و میدانی در اداره نهادی کشاورزی و گسترده داشته باشد که با اتکا به تولید داخل و ضرورت های آن موضوع واردات را تنظیم کند، ایجاد تعادل میان میزان تولید داخل و قیمت تمام شده کالاهای اساسی و میزان واردات که ضمن پاسخگویی به نیاز مصرف کنندگان متعادل کننده قیمت داخل نیز باشد به گونه ای که کشاورزان اعم از گندمکار، کلزاکار و سایر دانه های روغنی و کشاورز چغندرکار، آسیب و زیان نبیند؛ فقط از یک متخصص صاحب نظر در اقتصاد کشاورزی بر می آید.

مدیری که با فرآیند تولید داخل و جامعه تولیدکننده آشنایی داشته باشد و تحول خواه باشد می تواند عرصه نوینی برای مدیریت شرکت بازرگانی GTC فراهم سازد.

اگر مدیری با جامعه کشاورزی در شهر و روستا آشنایی نداشته باشد به سمت واردات آسان گرایش پیدا می کند که برای تولید و اقتصاد کشاورزی زیان بخش است، موضوعی که در مورد یزدان سیف به عنوان یک نقص گفته می شود همین گرایش غیر متعارف و ساده گزینی ایشان به واردات بود.

 

به هرحال با قوت گرفتن خبر رفتن یزدان سیف یا برکناری ایشان گزینه های مختلفی از سوی صاحب نظران و تصمیم گیرندگان سیاسی بازرگانی با گرایش های مختلف مطرح شده است که می توان از دکتر حسین شیرزاد، چهره ای سرشناس با سوابق تحول ساز و مثبت در سمت معاونت وزیر و مدیرعامل و رئیس هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی یاد کرد. شیرزاد در این سازمان تغییر و تحولات مدرن و به روزی ایجاد کرد و البته این تحولات و تغییرات و بکارگیری جوانان، مخالفت هایی برایش فراهم ساخت. وی پاک دست و درستکار بود و با اقتدار و سرعت تغییرات موثر و ماندگاری ایجاد کرد.

گزینه دیگر دکتر مهدی اصفهانی است که معاون سابق توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت صمت بوده است. گزینه سوم مطرح در محافل کشاورزی، مهندس حمید رسولی با سابقه مدیریت شرکت خدمات حمایتی کشاورزی است که گفته می شود از مدیران نزدیک به طیف یزدان سیف، مدیرعامل کنونی GTC است و در عرصه تامین و توزیع کود فسفاته به دلیل افزایش قیمت این کالا در مقاطعی و اعتراض شدید کشاورزان، چندان مقبولیتی در میان آنان نداشت، مهندس رسولی به رغم سلامت و حسن نیت، احاطه ای بر عملکرد این شرکت مهم و تعیین کننده نداشت.

گزینه چهارم دکتر علی رضا کریمی وثیق، یکی از مدیران شناخته شده در حوزه گندم، آرد و نان است که به دلیل روحیات مردمی، سلامت و پاک دستی در میان مدیران بخش خصوصی به ویژه نانوایان مقبولیت زیادی داشت، ایشان طی سال های اخیر از سمت های دولتی فاصله گرفته است.

 

------------------------------------

به شبکه های اجتماعی ما بپیوندید:

کانال تلگرام: http://www.t.me/kajpress00

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .