جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

قسم حضرت عباس و دم خروس!

 

 

 

اندر باب خصوصی و فامیلی کردن امورات دولت

1400-08-08         15:39:22

کشاورزی آینده جهان

 

گویا نظام اداری و تشکیلات دولتی و عملکرد بخش هایی از آن به گونه ای غیرقابل اعتماد و اتکا شده که بعضی از دولتیان یا مقامات غیر دولتی، حتی در سطوح وزرا، صلاح ممکلت خود چون خسروان در این می بینند که در مواردی، روسای دفاتر، حراست ها و مشاوران، حتی اگر کارآمد، کارآشنا، با تجربه و دارای اطلاعات کافی باشند را کنار بگذارند و به جای آنان کسانی از نزدیکان و اقوام برگزینند و چه با حکم، چه بدون حکم، چه با حقوق و چه بدون حقوق، به کار برگمارند تا حلقه محبان و خواص، بسیار خاص تر و بیش از گذشته مورد وثوق باشند!

علاوه بر این مزایا اندر باب خصوصی و فامیلی کردن امورات دولت، بر فرض اگر قرار باشد شبی از شب ها یا روزهایی از ایام پرمشغله، وزیر به یک مهمانی خانوادگی برود، در استفاده از وسایل نقلیه دولتی صرفه جویی می شود و به جای سه وسیله نقلیه، فقط یکی مورد استفاده قرار می گیرد.

نمی توان از این همه دوراندیشی، درایت و در نهایت دلسوزی برای بیت المال استقبال نکرد و آن را مورد تشویق و تحسین قرار نداد و این خلاقیت در به کارگیری و استخدام به شیوه شهردار زاکانی را گسترش نداد.

اگر پرسیده شود آیا در این شیوه، عدم اطلاع کافی یا کمبود تجربه و تخصص و اطلاعات، مشکلی ایجاد نمی کند و سامانه دولت به هم نمی خورد، باید گفت؛ اشخاصی که در سمت های قبلی حراست، ریاست دفتر و یا مشاورت بوده اند، به طور غیر رسمی حفظ می شوند تا مثلا در حوزه حراست، تمامی دانسته ها، اطلاعات، روحیات و احوالات شخصی، اخلاقی و البته تخلف های معاونان، مدیران، کارشناسان و کارمندان را درگوشی منتقل و در نتیجه، وزیر با تسلط بیشتر امور وزارتخانه را اداره کند.

ضمن اینکه در سایه همسویی، همراهی و اطاعت مطلق این حلقه از محبان خاص، می توان به تولیدکنندگان که برای نهاده ها در عذاب هستند و مردم و بسیاری از مصرف کنندگان که در رنج تامین معیشت عسرت می کشند، بیشتر و با روحیه بهتر خدمت کرد؛ علاوه بر این دستاوردها، اگر به کارگیری این محبان خاص از میان اقوام سببی باشد، در خانوده وزیر مذکور هم آرامش بیشتری حاصل می شود.

لذا باید وزرایی که این شیوه جلب و جذب سببی را ابداع کرده اند الگو قرار داد، زیرا کار شبانه روزی و سفرهای مداوم وزرا موجب نارضایتی اهل منزل می شود و باید رضایت آنها را به هر طریقی به دست آورد.

در ضمن، باید به این موضوع هم پرداخت که چه کسی گفته است دولت های قانونمدار و قانونمند، ساختارهای پیشرفته، مدرن و کارآمد و جزء دستاوردهای معارف بشری هستند؟ مگر با قبیله، ایل، طایفه، تیره، رده و خانواده نمی شود امور مملکت را اداره کرد؟ اینها چه اشکالی داشتند که عده ای درس خوانده آمدند و بحث دولت - ملت را مطرح کردند؟

خلاصه اینکه یکهو، یک سایتی، خبری درباره استخدام قوم و خویش یک وزیر می زند و تکذیب می شود، با این گمان که خلاص! اما اگر کسی، جلوی در ورودی وزارتخانه ای که اقوام را به کار گرفته، زاغ سیاه چوب بزند که با چه ماشین هایی رفت و آمد می کنند، یا عکس های سفرهای استانی وزیر را با دقت مشاهده کند، یا بتواند وارد اتوماسیون دفتر چنین وزرایی شود، یا طی دو ماه گذشته به بعضی از اتاق ها سری زده باشد، یا بلیط های هواپیمای خریداری شده برای این اقوام را در سفرهای استانی ردیابی کند، البته نه از طریق حراست این وزارتخانه های قوم و خویش گرا، بلکه از بیرون، می شود یک تکذیبیه بر تکذیبیه نوشت که بالاخره پای قوم و خویشی در میان بوده است!

 

------------------------------------

به شبکه های اجتماعی ما بپیوندید:

کانال تلگرام: http://www.t.me/kajpress00

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .