پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

تحلیل روز: غایب بزرگ امور بین‌الملل وزارتخانه و انقلاب فلفلی

 

 

 

کاج پرس - 12/ 10/ 1400

 

 

روز گذشته پایگاه اطلاع رسانی مزرعه سبز مطلبی را به قلم توانای مهندس گلباف، یکی از پیشکسوتان پیشرو در مطبوعات و رسانه های تخصصی کشاورزی، منتشر کرد که دریغ است آن را بازنشر نکنیم. اهمیت این مطلب تحلیلی آنگاه نمود بیشتری پیدا می کند که این روزها طرح هایی مانند کشاورزی قراردادی، الگوی کشت، کشت فراسرزمینی و در نهایت قرارگاه امنیت غذایی برای تامین غذای سالم و کافی و به دنبال آن صادرات و ارزآوری؛ از مسائل اولویت دار به حساب می آیند و بازار نشست ها و جلسات مختلف در این زمینه ها داغ است.

مهندس گلباف، با طرح سوالاتی منطقی و بدیهی؛ چگونگی مسئولیت پذیری و برخورد کارشناسی با این بحران را که ارتباط مستقیم با آینده تولید محصولات کشاورزی دارد را به چالش کشیده و می پرسد واقعا چه کسی پاسخگوست؟!؟

حجت اله انصاری(جابری)

 

مزرعه سبز:۲۰آذر ۱۴۰۰ خبرگزاری صدا و سیما کلکسیونی از اطلاعات ضد و نقیض ارائه شده از سوی مسئولان را در رابطه با چرایی برگشت خوردن فلفل های صادراتی که صدها میلیارد تومان ضرر به تولیدکنندگان و ثروت ملی زد، منتشر کرد.

کیخسرو چنگلوایی، رئیس وقت سازمان حفظ نباتات: سوم آذر ماه روسیه طی نامه ای ورود فلفل به کشور خود را ممنوع اعلام کرده و دلیل آن ثبت نشدن چهار نوع سم در روسیه بوده که مورد استفاده ایران است.

پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت: روسیه چهل بار نامه نگاری با وزارت جهاد کشاورزی داشته و درخواست کرده تا استانداردهای مورد نظرش رعایت شود، اما (احتمالاً وزارتخانه توجه لازم را با این مکاتبات نشان نداده است) نامه اصلی در کشوی مدیر حفظ نباتات یا معاون مانده و مدتی بعد در پاسخ نامه خطاب به امور بین‌الملل یا واحدی از این دست نوشته است: «به ما ربطی ندارد.»

روسیه از خرداد ماه امسال مکاتبات خود برای تغییر استاندارد محصولات کشاورزی ایران به کشورش را شروع کرده بود.

بلاغی رئیس پیشین انجمن محصولات گلخانه ای، نورانی، رئیس انجمن صادرات محصولات کشاورزی و همچنین انجمن گلخانه داران معتقدند این نوع عدم هماهنگی هر روز مبلغی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان ضرر روی دست تولیدکنندگان و صادرکنندگان فلفل دلمه ای می گذارد.

به همین سادگی

 

حال داستان همیشگی من نبودم موجب شده تا صدور فلفل دلمه ای ایران به روسیه ممنوع شود. فلفل هایی که قریب به اتفاق آنها دارای باقی مانده سموم غیرمجاز نیستند و از فلزات سنگین در آنها خبری نیست و البته روسیه سندی یا اعتراضی مبنی بر آلوده بودن آنها ارائه نکرده است.

براساس موارد ذکر شده، نهاد ذی‌ربط روسی از وزارت جهاد کشاورزی ایران خواسته تا استانداردهای مورد نظر وی درمورد صدور محصولات کشاورزی به روسیه بر مبنای درخواست طرف روسی اصلاح یا تغییر یابد. شوربختانه امروز بحث فلفل دلمه ای است، فردا خیار سبز و کاهو و را دربر خواهد گرفت.

 

اما یک سوال بی‌جواب و یک جواب ناصواب

قاعده قانونی و بین المللی کار این است که هر نامه ای که از سوی مجموعه اداری و دولتی روسیه برای هر سازمانی از وزارت جهاد کشاورزی ایران ارسال گردد، حتماً به امور بین الملل وارد می شود و دکتر علیمراد سرافرازی که سابقه چند دهه فعالیت در سازمان حفظ نباتات کشور را داشته و اینک یکی ـ دو سالی است امور بین الملل وزارتخانه را مدیریت می‌کند نیک می‌داند که نامه دریافتی از روسیه و آن هم در مورد مسئله ملی خرید محصولات کشاورزی ایران و درخواست رعایت استانداردهای مورد نظر خریدار، حتی اگر خطاب به سازمان حفظ نباتات باشد، حداقل باید به سه ـ چهار اداره، معاونت و سازمان رونوشت و به آنها زمان پاسخ و اقدام اعلام شود.

 

سوال این است که آیا نامه روسیه برای:

ـ معاونت باغبانی (متصدی و مسئول امور گلخانه‌ها و توسعه آنها)،

ـ سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت و درمان برای اعلام نظر، همکاری، رفع عیوب و یا آماده شدن برای تغییر استانداردهای و سنجش ها،

ـ برای مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی جهت پیگیری خبرهای حاشیه ای و هدایت رسانه ای برای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی (صادر کننده مجوز و پروانه بهره برداری گلخانه ها) جهت یادآوری به ناظرین و بهره برداران، برای روسای سازمان ها جهاد کشاورزی استان ها جهت اطلاع رسانی به گلخانه داران، بهره برداران، صادرکنندگان،

ـ به انجمن تولیدکنندگان محصولات گلخانه ای جهت اطلاع و هماهنگی با تولیدکنندگان و حتی برای اداره کل حراست جهت پیگیری و بازخواست سازمان حفظ نباتات و هر سازمان مرتبط دیگری تا حصول به نتیجه ارسال شده است؟

 

چقدر زود دیر شد

این بی‌تعهدی و سهل انگاری از سوی معاون یا رئیس سازمان حفظ نباتات با رئیس معزول آن قابل ردگیری و پیگیری است؛ اما سوال دیگر این است که وقتی معاونت امور باغبانی و همچنین مسئولان گلخانه ها انجمن تولیدکنندگان محصولات صادراتی و ... و دیگران رونوشتی از این نامه حساس دریافت نکرده اند، آیا عذر امور بین الملل تنها نامه رسان و پیک مامور معذور مطرح بوده است؛ در حالی که اعتبار صادراتی کشور، هزاران اشتغال و حتی خطوط تولید صادارتی در معرض نابودی قرار گرفته است و حتی پاسخ به ما ربطی ندارد، سازمان حفظ نباتات برای مقامات بالاتر جهت کسب تکلیف ارسال نشده است؟

چه بسا اگر امور بین الملل رونوشتی از همین یک نامه روسیه به انجمن محصولات گلخانه ای می‌داد، بخش خصوصی به خاطر احساس مسئولیت بیشتری که نسبت به مسائل ملی دارد و « به من چه مربوطه» نمی‌گوید شاید همان هفته اول یا دوم گلخانه داران را موظف می‌کرد خود را با استانداردهای طرف روس هماهنگ کنند.

حال که وجهه کشاورزی ایران در بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی خراب شده، چه کسی پاسخگو است.

اینک که رئیس وقت و مرتبط با این درخواست در سازمان حفظ نباتات تغییر یافته مشخص نیست امور بین الملل وزارتخانه تا چه میزان قبول مسئولیت می‌کند.

 

 

------------------------------------

به شبکه های اجتماعی ما بپیوندید:

کانال تلگرام: http://www.t.me/kajpress00

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .