جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

یادداشت روز: بلبشو و سرگیجه در تنظیم بازار؛ شادی قاچاقچیان و دلالان

 

 

 

کاج پرس - 31/ 01/ 1401

 

 

در 29 فروردین ماه معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی احتمالا حسب موافقت یا دستور قرارگاه امنیت غذایی اعلام کرد صادرات 4 محصول گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز و بادمجان تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

پیش از این از سوی وزارت جهادکشاورزی اعلام شده بود که صادرات دام زنده کماکان ممنوع است، از سوی دیگر طبق گفته استاندار سیستان و بلوچستان و مقامات محلی از جمله سازمان دامپزشکی و مدیر بازارچه های مرزی و دیگران تمهیدات لازم برای افزایش واردات دام زنده در این استان فراهم شده است.

در کنار این وضعیت نه چندان قابل اتکاء نامه ای از سوی محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خطاب به دکتر ساداتی نژاد، وزیر جهادکشاورزی در تاریخ 30/ 01/ 1401 ارسال می شود که دستورالعمل های ممنوعیت صادرات به شیوه ضرب العجلی و خلق الساعه خلاف مصوبات قانون بودجه 1401 و باید از 6 ماه قبل به کشاورزان ابلاغ شود و اتخاذ این تصمیمات نادرست در فصل برداشت محصولات کشاورزی جنوب و جنوب شرقی کشور را موجب ورشکستگی کشاورزان و اعتراض و ایجاد تنش در این مناطق قلمداد می کند.

چنین وضعیت بلبشو و سرگیجه آوری در تنظیم بازار بی شباهت به وضعیت آموزش های اولیه سربازی در دوران های نه چندان دور است. کسانی که سربازی رفته اند خاطره های شیرین و گاه مضحک و خنده داری از عملیات مهیاسازی سربازان در مقطع آموزش های اولیه به خدمت اعزام شدگان را دارند. گاهی سربازانی که عادت به خواب فراوان داشتند و صبحگان به اجبار در این تمرین های ناآشنا آمده بودند برای اجرای فرامین آموزشی - که به اصطلاح به آن نظام جمع می گفتند- آمادگی نداشتند و به سرعت نمی توانستند دست چپ و راست خود را تشخیص دهند و در انجام عملیات برعکس عمل می کردند، یعنی با فرمان به "چپ چپ"، به "راست راست" حرکت می کردند و بجای پشت سر، روبروی هم قطار خود قرار می گرفتند! یعنی درواقع گیج می شدند.

سرگروهبان خشمگین، با دیدن این صحنه مضحک و خنده آور که نظم دسته یا گروهان را برهم می زد، برسر سربازان فریاد می کشید که چرا چپ و راست خود را نمی دانید!؟ و در ادامه این وضع با ناامیدی از انجام عملیات چپ و راست، زغالی در دست چپ و تکه گچی در دست راست خاطیان می گذاشت و بجای فرمان اصلی داد می زد؛ زغال - گچ.

متاسفانه این راهکار سرگروهبان بازهم به نتیجه مطلوب نمی رسید زیرا آنان که بخوبی دست راست و چپ را تشخیص می دادند این بار چون زغال و گچ در دستشان نبود گیج می شدند. در نهایت کسانی که دست چپ و راست را تشخیص نمی دادند بجای یادگیری "نظام جمع"، برای انجام "بیگاری" فرستاده می شدند.

حال گرچه در مثل مناقشه نیست ولی دستورالعمل های قرارگاه فرماندهی امنیت غذایی به فرماندهی وزیر جهادکشاورزی مستقر در طبقه 16 وزارتخانه حکایت همان نظام جمع است که به واقع وزیر نمی داند برای تنظیم بازار باید صادرات کالاهای گران شده یا بعضا کمیاب مانند اقلامی که گفته شد را آزاد یا ممنوع کند!؟

به واقع باید گفت سرگیجه در تنظیم بازار. هنوز خبر ممنوعیت چند قلم محصول صیفی و سبزی و یک قلم دامی یعنی گوسفند زنده پخش نشده است که محمدجواد عسکری چنان نامه ای را برای وزیر می فرستد که نه! خلاف مصوبات قانون بودجه است نباید جلو صادرات گرفته شود. گویا ماه عسل مجلس و کمیسیون کشاورزی بعد از مراسم افطاری با ایشان سپری شده است.

ظاهرا آقای عسکری نمی داند که وزارتخانه ای برای اتخاذ این تصمیمات وجود ندارد. وی اگر جرائت داشت و نمی خواست رفع تکلیف کند باید این نامه را به ستاد فرماندهی قرارگاه امنیت غذایی می نوشت نه وزیر! که نه! صادرات باشد.

خلاصه یک بلبشو ایجاد شده که بیا و ببین، گمرک هم خارج از صف سربازانی که توصیف شد؛ ساز خود را می زند و می گوید نامه ممنوعیت صادرات به ما ابلاغ نشده است؛ پس ما روال گذشته را ادامه می دهیم. بازار هم گیج شده و نمی تواند فرق میان زغال و گچ را تشخیص دهد، اما دلالان قبراق و سرحال، کشاورزان سرگشته را تا می توانند می چاپند!

 

 

------------------------------------

 

به شبکه های اجتماعی ما بپیوندید:

کانال تلگرام: http://www.t.me/kajpress00

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .