جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

فساد یا تخلفی در کار نیست

 

 

 

کاج پرس- 09/ 04/ 1401

 

 

بعد از دستور رئیس جمهور به وزیر اطلاعات در مورد تخلف در واردات نهاده ها و برکناری رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی؛ وزیر جهادکشاورزی در آخرین مصاحبه خود که انعکاس گسترده ای در پی داشت، اعلام می کند نه تنها فسادی در رابطه با واردات نهاده های دامی نبوده است حتی احتمال تخلف نیز وجود نداشته است، تنها یک شرکت بخش خصوصی از میان چند شرکت واردکننده نهاده های دامی، به دلایلی درانجام کار خود تاخیر داشته است.

وزیر در این مصاحبه خود که در بازدید از طرح های کشاورزی و مشکلات این بخش در ملکان در جمع خبرنگاران سخن می گفت؛ تاکید می کند که ارزی هم به این شرکت بخش خصوصی که همان شرکت "آریو تجارت سهیل" باشد، پرداخت نشده چون کالایی وارد نکرده است. به عبارتی وزیر تلویحا اشاره دارد به رغم نامه ای که به بانک مرکزی برای تخصیص ارز به این شرکت از سوی ایشان ارسال شده، بانک مرکزی تاکنون ارزی در اختیار این شرکت قرار نداده است. وزیرمی افزاید: پولی که تولیدکنندگان داده اند در حساب بازارگاه موجود است و جای نگرانی نیست!

 

از سوی دیگرهم زمان سخنگوی دولت هم در آخرین موضع گیری خود در جمع خبرنگاران می گوید: حتی یک دلار به این شرکت پرداخت نشده و اگر تخلفی بوده در حد تخلفات در نظامات اداری بوده است و سعی شده با تدابیری این موضوع به مسیر قانونی خودش برگردد.

در عین حال سخنگوی دولت ازرئیس سازمان بازرسی کل کشور انتقاد می کند و یا به نوعی به ایشان تذکر تلویحی می دهد که: "خواست ما از سازمان های نظارتی این است که هماهنگی بیشتری باهم داشته باشند و در اطلاع رسانی از فرآیند و مسیرهایی که طی شده است، ذهن مردم را مشوش و درگیر نکنند ." در کنار این اظهار نظرها، هنوز قوۀ قضائیه یا بازرسی کل کشور واکنشی نشان نداده اند.

 

 

در این میان خبرگزاری معتبر ایرنا طی گزارشی رپورتاژ گونه که به عنوان دفاعیه این شرکت در گفتگو با یکی از مدیران "آریوتجارت سهیل" انجام می دهد شرح کامل معامله این شرکت با یک شرکت روسی که به قول ایشان وابسته به دولت روسیه بوده است برای واردات یک میلیون و دویست هزار تن نهاده ارائه می دهد در این معامله در ابتدا هیچ ارزی رد و بدل نمی شود، در این گزارش ویژگی های این معامله غیر متعارف و خارج از عرف تجارت بین المللی بخوبی آشکاراست.گفتنی است، ایرنا بعدا این گزارش را از دسترس خارج کرد.

در نهایت باید گفت اصولا در شرایط کنونی تضعیف وزارت جهادکشاورزی و ایجاد بی اعتمادی در میان تولیدکنندگان عرصۀ دام و طیور به صلاح مملکت و منافع ملی کشور نیست، اما جلوگیری از کاهش اعتماد تولیدکنندگان همچنین کاهش شائبه نسبت به وزارتخانه ای که اکنون مسئولیت امنیت غذایی کشور را دارد الزاما متکی بر صداقت، شفافیت و مسئولیت پذیری از سوی وزیر و وزارتخانه است.

 

یک حقیقت عریان و آشکار و تردید ناپذیر وجود دارد که بسیاری از مرغداران و دامداران می گویند چند ماه است که پول به حساب بازارگاه واریز کرده ایم و نهاده مورد تقاضا خود را دریافت نکرده ایم. این گروه کثیر از تولیدکنندگان که غالبا واحدهای کوچک و متوسط هستند و صدایشان به جایی نمی رسد، خود را مغبون و زیان دیده می دانند.

واحدهای بزرگ کمتر با این مشکل مواجه شده اند زیرا نفوذ و دسترسی لازم برای تامین نهاده های خود از بازارگاه را داشته و دارند و مدافعانی چون احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران و مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران را دارند.

امیدواریم این مناقشه ای که با گزارش رئیس بازرسی کل کشور به رئیس قوۀ قضائیه در جامعه داخل شکل گرفت و انعکاس بیرونی نیز داشت و به واقع بسیاری را نگران کرد با همین موضع گیری ها خاتمه یابد و تشویش افکار تولیدکنندگان به آرامش و سکون و اطمینان برسد.

 

اما چند پرسش از وزیر لازم است که می تواند به جلب اعتماد تولید کنندگان کمک کند؛ که چرا باید پول تولیدکنندگان در حساب بازارگاه باشد؟ گفته شده که این رقم بالغ بر 1100 میلیارد تومان است، این پول کجا و در چه حسابی و نزد چه بانکی است؟ سود ماهیانه این پول چقدر است و آیا بعد از چند ماه به همراه اصل سرمایه تولیدکنندگان به آنان باز می گردد؟ و آیا اگر ارزش پول تولید کنندگان در اثر تورم کم شده باشد وزیان دیده باشند؛ این زیان چگونه جبران می شود؟

آیا وزیر این بار با دقت بر عملکرد بازارگاه نظارت دارد که نهاده های مورد تقاضای دامداران و مرغداران با نرخ ارز 4200 تومانی در اختیار آنها قرار گیرد و در این میان حقی از دامداران و مرغداران ضایع نشود؟

پرسش دیگر اینکه چرا وزیر به رغم دفاع همه جانبه از دکتر قادری فر در فرآیند خرید میوه شب عید که ظن تخلف یا اشتباه در آن بود به یکباره و هم زمان با دستور رئیس جمهور به وزارت اطلاعات برای بررسی موضوع تخلف احتمالی در نهاده ها برکنار شد؟

الان ایشان کجاست و آیا صحت دارد که وی در رفت و آمد به نهاده های قضایی است و برگه هایی را پر و امضا می کند که بالایش نوشته است: "النجات فی صدق" ؟

پرسش دیگر از وزیر این است که آیا ایشان در ملکان به خبرنگاران نتایج دستور بررسی رئیس جمهور به وزارت اطلاعات را اعلام کرد یا آن خود پروسه و فرایند دیگری است که هنوز طی نشده و بعدا اعلام خواهد شد؟

آیا این مناقشه ختم به خیر شد یا حکایت همچنان باقی است؟

 

منصور انصاری

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .