پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

بانک کشاورزی پا به پای کشاورزان در تامین نقدینگی

 

 

 

کاج پرس- 26/ 04/ 1401

 

 

با تغییر نرخ ارز ترجیحی موسوم به 4200 تومانی که بسیاری از صاحب نظران از این اقدام زیرساختی در حوزۀ اقتصاد کلان کشور به عنوان یک جراحی اقتصادی یاد کردند و پیش بینی شد یکی از عوارض آن کمبود شدید نقدینگی در بخش کشاورزی خواهد بود؛ حسب سیاست های وزیر جهادکشاورزی در مشورت با معاونان و کارشناسان خود به ویژه معاونت برنامه ریزی و اقتصادی، موضوع تامین نقدینگی تولیدکنندگان در اولویت قرار گرفت.

در این میان نوع نگرش دکتر مهدی رضائی، سرپرست جدید بانک کشاورزی به یاری کشاورزان آمد و با دستور صریح ایشان به شعب بانک کشاورزی در سراسر ایران، تلاش گسترده ای صورت گرفت تا کشاورزان که برای تامین سرمایه در گردش خود در تنگنای شدید قرار گرفته بودند با سهولت بیشتر بتوانند به صورت عاجل و بدون درگیری در بورکراسی های متداول نظام بانکی به نقدینگی لازم دست یابند.

 

دکتر رضائی با درک تنگناهای ناشی از تحریم و تاثیر تغییر نرخ ارز اولویت خود را حمایت از کشاورزان خرد و متوسط که با کمبود شدید نقدینگی مواجه هستند قرار داد. تاثیر این سیاست گذاری جانبدارانه از کشاورزی کشور بود که دکتر ساداتی نژاد، وزیر جهادکشاورزی در 23/ 03/ 1401 در همایش نقش تشکل های بخش کشاورزی و صنعت غذایی کشور از پرداخت تسهیلات بانکی به 25هزار کشاورز به عنوان یکی از دستاوردهای بانک کشاورزی یاد کرد و یادآور شدکه با همکاری بانک کشاورزی همچنین 20هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تولیدکنندگان صنعت دام و طیور در نظر گرفته شده که امکان دریافت آن برای تمامی تولیدکنندگان وجود دارد.

وزیر با اتکاء به همکاری بانک کشاورزی با کشاورزان برای تامین عاجل نقدینگی آنان در همین مراسم تاکید کرد: براساس ابلاغیه اخیر، کشاورزانی که چک برگشتی و بدهی معوقه دارند نیز می توانند از این تسهیلات برخوردار باشند. واقعیت این است که این سطح مناسبات و همکاری میان وزارت جهادکشاورزی و بانک کشاورزی بی سابقه بوده است.

 

از سوی دیگر طبق آخرین خبر انعکاس یافته، بانک کشاورزی در سه ماهه اول سال 1401 در پرداخت تسهیلات خود به کشاورزان 72درصد رشد داشته. گفتنی است این 72درصد رشد در تخصیص تسهیلات شامل 81درصد به کشاورزان و 19درصد در بخش قرض الحسنه و یا حمایت از اشتغال آفرینی و بهبود کسب و کار و معیشت هم وطنان تخصیص یافته است.

این نکته حائز اهمیت است که میزان تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی در سیاستی همسو با برنامه های وزارت جهادکشاورزی در مقطع یاد شده (سه ماهه اول سال 1401) نسبت به مدت مشابه سال قبل دارای افزایشی بالغ بر 98هزار میلیارد ریال بوده است و این خبر نوید بخش این است که موضوع کمبود نقدینگی کشاورزان مورد توجه قرار گرفته است.

گرچه تامین نقدینگی کشاورزان بعد از افزایش نرخ ارز به نیمائی، حمایت های بیشتری را می طلبد و می بایست در یک برنامه ریزی جامع و با حمایت بانک مرکزی برای پاسخ به این ضرورت، به پشتوانه حرکت در مسیر امنیت غذایی؛ بانک مرکزی نیز باید توجه بیشتری به بانک کشاورزی داشته باشد.

کشاورزی آیندۀ جهان (کاج پرس)

 

------------------------------------

به شبکه های اجتماعی ما بپیوندید:

کانال تلگرام: http://www.t.me/kajpress00

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .