جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تحلیل روز: زیان ملی و آمار و ارقام نادرست در کشاورزی

 

 

 

 

کشاورزی آینده جهان - جمعه 11 مردادماه 1401               08:00

 

واقعیت این است اعلام آمار و ارقام چه عملکرد یعنی آنچه شده و چه آنچه قرار است در آینده دور یا نزدیک انجام شود اگر نادرست و مبالغه آمیز و به دور از واقعیت باشد موجب گمراهی و زیان ملی خواهد بود. قصد تشبیه نداریم ولی در شرایط کنونی کشور که برای امنیت غذایی و حساسیت آن قرارگاه تشکیل می شود و در تدبیری عاقلانه و البته بعد از یکی دو انتقاد ظریف رسانه های تخصصی به ستاد دیپلماسی کشاورزی تغییر نام می دهد.

اگر آماری غلط، نادرست و غیرواقعی باشد به مثابه این است که سربازان در خط را امیدوار کنیم در آمادگاه تا بخواهند فشنگ هست و تمام خشاب های خود را تا آخرین گلوله شلیک کنید حال آنکه واقعیت ذخیره مهمات یا تدارک عاجل آن بسیار کمتر از آنی باشد که گفته می شود. نهایت این اطلاعات غلط برتری دشمن در خط مقدم است که نوعی خیانت به حساب می آید.

وقتی معاون، مدیر یا مسئولی در سطوح مختلف وزارت جهادکشاورزی یا هر وزارتخانه دیگر آمار تولید و یا عملکرد و دستاوردش را برای خوش خدمتی، 20 تا 30 درصد به مطبوعات و رسانه ها اضافه اعلام کند و همین آمار را هم به مسئول بالادست گزارش می دهد؛ مسئولان بالادست را خام می کند و برنامه ای طراحی می شود که حتما با کمبود و نهایتا شکست و بحران قیمت مواجه خواهد شد.

وزارتخانه و مسئول بالادست با فرض داشته ها برای نداشته ها تامین اعتبار یا برنامه تامین و تدوین می کند، حال اگر این داشته ها واقعی نباشند تمام حلقه های بعدی که براساس این آمار تنظیم می شود نادرست و غیرواقعی خواهند شد. چنین برنامه ای که بر پایه آمار مبالغه آمیز غیرواقعی تدوین شود، در نهایت موجب شکست و سرافکندگی خواهد شد.

از سوی دیگر آمارها نادرست، غلط، ناهم خوان و بعضا خیالی موجب سلب اعتماد مردم می شود و اصل عملکرد را نیز زیر سوال می برد، در عین حال آمارهای غلط و مبالغه آمیز با تناقض واقعیت مواجه می شود.

بعضی از مسئولان، مدیران ارشد یا حتی معاونان وزیر جهادکشاورزی گمان می کنند امیدوار کردن مردم با دادن آمارهای غیرواقعی چه آنچه انجام شده یا مثلا در آینده انجام خواهد شد؛ حاصل می شود، تجربه و بستر واقعی زندگی مردم بلادرنگ به غیرواقعی بودن این آمارها پی می برد و حکم دیگری را صادر می کند. مردم به صراحت می گویند این حرف ها دروغ است.

قصد نداریم به نمونه های متعدد آمارهای متناقض و نادرست و وعده های غیرواقعی، مورد به مورد اشاره کنیم ولی گویا هفته دولت موجب هیجان در میان بعضی از معاونان شده و وعده های نجومی غیرعملی و به واقع نشدنی می دهند که البته موجب مضحکه کارشناسان حتی در داخل وزارتخانه می شود.

مثلا یک معاون وزیر وعده می دهد که باید 48هزار هکتار تا سال 1404 به سطح گلخانه های کشور اضافه شود و بلافاصله اضافه می کند در حال حاضر 23هزار هکتار گلخانه در سطح کشور وجود دارد، یعنی طی 3 سال آینده دو برابر سطح گلخانه های موجود به سطوح گلخانه ای کشور اضافه خواهد شد.

گرچه همین آمار 23هزار هکتارگلخانه موجود روی کاغذ است و فرسودگی و تعطیلی گلخانه ها به دلایل مختلف در آن درج نشده است.

یا معاون دیگر می گوید: طی دوسال آینده 5 بیماری دامی ریشه کن می شود، این معاون وزیر نمی گوید وضعیت این بیماریها در حال حاضر چگونه است و چه اعتباری تصویب شده که قرار است با هزینه کردن آن این 5 بیماری عمده دامی (آبله، تب برفکی، هاری، طاعون نشخوارکنندگان کوچک و شاربن) ریشه کن شوند.

مسلما این اعلام، حرف خوب و آرزوی بزرگی است ولی چگونه قرار است اجرا شود، آیا بستر مشارکت دامداران با این سازمان برای تحقق این آرزوی بزرگ فراهم شده است، حوزه فرهنگ سازی و افزایش آگاهی عمومی صورت گرفته است یا این معاون وزیر برای دلخوشی این موضوع را اعلام می کند.

یا معاون وزیر دیگری از رشد 67 درصدی ارزآوری در حوزۀ صادرات آبزیان در سال جاری سخن می گوید که: تا سال 1404 این رقم را به 2 میلیارد و 400 میلیون دلار افزایش می دهیم و به مستنداتی برای تحقق این هدف اشاره ندارد، طبعا برای خیلی از کارشناسان اقتصادی و بازرگانی سوال برانگیز است که این رشد چگونه حاصل شد و چطور است که رقم 556 میلیون دلار سال گذشته در مدت کمی به این حد از رشد می رسد!

 

موارد بسیار متعددی در عرصه آمارها و ارقام کشاورزی به صورت قیاس با گذشته در رسانه های عمومی اعلام می شود که با واقعیت تطابق ندارد. وعده های دیگری برای آینده داده می شود که عدم تحقق آنها بی اعتمادی ایجاد می کند وقتی در جلسه گفتگوی مورخ 06/ 06/ 1401 وزیر با بخش وسیعی از رسانه ها این موضوع از سوی دو تن از مدیران نشریات تخصصی با توضیح و تشریح بیان شد؛ وزیر ضمن تایید این بحث که حتما باید آمار و ارقام کشاورزی تدقیق شود، وعده داد که با ایجاد رصدخانه آمار و ارقام کشاورزی در وزارت جهادکشاورزی با نظارت مستقیم خودم این معضل زیان آور حل خواهد شد.

 

------------------------------------

به شبکه های اجتماعی ما بپیوندید:

کانال تلگرام: http://www.t.me/kajpress00

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .