جمعه, ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

تحلیل روز: بانک کشاورزی بازوی توانمند تامین اعتبارات کشاورزی قراردادی

 

 

کاج پرس- 15/ 08/ 1401

از دیرباز تحلیل گران اقتصاد سیاسی کشاورزی، بانک کشاورزی را به عنوان موتور توسعه این بخش ارزیابی کرده اند. به عبارتی بانک کشاورزی نقطه اتکاء جدی تمام برنامه هایی بوده است که دولت ها برای توسعه کشاورزی از آن بهره گرفته اند.

این بانک با درک ضرورت ها از یک سو و موقعیت کشاورزی کشور همواره کوشیده است این وظیفه مهم و تعیین کننده را با حفظ موقعیت بانک کشاورزی به عنوان یک نهاد مالی در عرصه رقابت های موجود بانک های دیگر حفظ کند و این کاری بسیار دشوار است.

زیرا تمام بانک های تجاری همواره برای حفظ موقعیت خود و جذب نقدینگی بیشتر تلاش می کنند خروج منابع مالی و پولی خود را با توجه به رشد فزاینده تورم کاهش دهند و در چارچوبی معین، کمترین میزان تسهیلات و انواع وام را به مشتریان خود ارائه دهند.

اما بانک کشاورزی این تفاوت را دارد که برای همراهی با کشاورزی و کشاورزان در چارچوب سیاست های توسعه ای دولت کمترین میزان محدودیت در اعطای وام و تسهیلات برای پروژه های معرفی شده بانک را اعمال کند.

این موضوع همواره شرایط دشواری برای مدیریت های بانک کشاورزی ایجاد می کند، زیرا مدیریت های بانک کشاورزی با کمک هیات مدیره متخصص و کاردان این بانک از یک سو می کوشند بانک را به عنوان یک بانک در صحنه رقابت های اجتناب ناپذیر بانکی حفظ کنند و از سوی دیگر اعتبارات لازم برای پروژه های مهم و مورد تاکید وزارت جهادکشاورزی را با سودهای کمتر از سایر بانک ها تامین نماید.

هم اکنون بانک کشاورزی در چارچوب زنجیرۀ تامین مالی کشاورزی قراردادی، مسئولیت تامین نیازهای مالی و پولی این طرح عظیم و ملی را بر عهده گرفته است و وزارت جهادکشاورزی، هم زمان با ابلاغ شاخص های این طرح به استان ها و اعلام نیاز برای 30 هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات روی همکاری و همراهی بانک کشاورزی حساب کرده است و البته بانک کشاورزی نیز خود را مهیا برای تامین اعتبارات لازم اجرای کشاورزی قراردادی در سراسر کشور کرده است.

لازم است گفته شود؛ دولت باید توجه نماید که حمایت های لازم از بانک کشاورزی را فراموش نکند تا تنگناهای موجود در تامین این حجم نقدینگی در کنار سایر تعهداتی که بانک برای حمایت از کشاورزان بر عهده گرفته است با دشواری مواجه نشود.

ولی به هرحال باید گفت بانک کشاورزی در سایۀ درایت مدیریت جدید و آشنا به مسائل بانکی؛ بازوی توانمند تامین اعتبارات کشاورزی قراردادی می باشد و بدون کمک این بانک اجرای همه جانبه کشاورزی قراردادی با مشکلات جدی روبرو می شود.

 

حجت اله انصاری (جابری)

------------------------------------

به شبکه های اجتماعی ما بپیوندید:

کانال تلگرام: http://www.t.me/kajpress00

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .