پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

گزارش ویژه: ابلاغ سند الگوی کشت و نظرات کشاورز پیشرو استان فارس

 

 

 

 

کاج پرس- 21/ 08/ 1401

 

 

به بهانه برگزاری سمینار اعلام استان فارس برای اجرای پایلوت طرح الگوی کشت

در این سمینار که با حضور وزیر جهادکشاورزی، معاونان وزیر، مدیران کل بخش های مختلف تولید از جمله زراعت و باغبانی و همچنین مقامات استان فارس و جمعی از کارشناسان و کشاورزان پیشرو این استان برگزار شد؛ گفت و گویی اختصاصی با یکی از کشاورزان پیشرو انجام داده ایم.

کشاورزی که می گوید 70 سال پیش در مزرعه ای که اینک به یک کشت و صنعت تبدیل شده است به توسعه پایدار رسیده و از هر هکتار کشت آبی، 12 تن گندم برداشت می کند.

اردشیر برومند، نسل دوم خانواده است که در منطقه رحمت آباد، شهرستان پاسارگاد استان فارس نه تنها عرصۀ کشاورزی پدری را ترک نکرد بلکه سال به سال آن را گسترش داد و فراتر از آن نسل بعد خود، یعنی مهندس آرزو برومند را برای ادامه فعالیت مهیا کرده است.

این مزرعه اکنون مجهز به سامانه های نوین آبیاری بارانی و قطره ای است، وی همچنین یک واحد دامداری شیری و یک واحد دامداری پرواری ایجاد کرده است. در کنار این تحولات و سرمایه گذاری تولیدی در مزرعه خود یک مجموعه مجهز بوجاری 2000 تنی با دامنه عمل 4 تن در ساعت احداث کرده است. گرچه پیش از این در یک سرمایه گذاری مشترک، واحد بوجاری دیگری نیز احداث کرده بود.

گفتنی است اردشیر برومند به عنوان یکی از کشاورزان موفق و پیشرو از سوی وزارت جهادکشاورزی به سمینار اعلام استان فارس به عنوان پایلوت توسعه الگوی کشت دعوت شده بود، وی در سخنرانی کوتاه خود بر این نکته تاکید کرد که اجرای الگوی کشت از سوی دولت باید توام با مشوق برای کشاورزان باشد و این طرح به گونه ای اجرا شود که کشاورزان زیان نبینند.

لذا دولت باید برنامه ای را تهیه و تدوین کند که کشاورزان نه در یک فضای دستوری بی نتیجه، بلکه با میل و اراده خود و داوطلبانه وارد صحنۀ این سیاست و اجرای این برنامه ملی و مفید شوند.

برومند در این سخنرانی یادآور شد: در آنجا که مالکیت خصوصی وجود دارد و سرمایه گذاری از سوی کشاورزان است؛ دستور کاربرد ندارد بلکه تامین منافع و حاشیه سودی مطمئن و متعارف، شاخص اصلی موفقیت در اجرای الگوی کشت نه تنها در استان فارس بلکه در کل کشور است.

گفتگوی اختصاصی با اردشیر برومند به عنوان یک کشاورز پیشرو و تحول گرا حائز نکات ارزشمندی برای سایر کشاورزان نیز می باشد. وی دربارۀ اجرای الگوی کشت می گوید: تردیدی نیست که با توجه به محدودیت های آب کشور و کاهش ذخایر و منابع زیرزمینی؛ سیاست و برنامه الگوی کشت در کنار اجرای کشاورزی قراردادی به عنوان یکی از عناصر این طرح جامع، برای حفظ منابع آب تعیین کننده و راهگشا خواهد بود، مشروط بر آن که سیاست اقتصادی حاکم بر نظام تولید کشاورزی متکی بر هدایت مشفقانه باشد.

برومند اضافه می کند: از قرن های گذشته تاکنون، کشاورزی کشور با اندکی تفاوت در دوران های تاریخی غالبا توسط مالکیت خصوصی غیر دولتی یا غیر حکومتی انجام می گرفته است لذا کشاورزی هم مانند هر فعالیت اقتصادی باید برای فعالان و سرمایه گذاران آن مقرون به صرفه باشد.

ایشان یادآور می شود: از آنجا که کشاورزی کشور الزاما از مرحله معیشتی یا تولید سنتی عبور کرده است، سود سرمایه گذاری در کشاورزی باید زمینه لازم برای کشاورزان را فراهم سازد که بتوانند مزارع خود را مدرن و مجهز به تکنولوژی روز کنند. در واقع کشاورزی سنتی با روش ها و ابزارهای ناکارآمد و کهن، فقط اتلاف منابع آب و خاک است و جواب نمی دهد.

اردشیر برومند، کشاورز پیشرو فارس که فعالیت خود را در مزرعه رحمت آباد شهر پاسارگاد متمرکز کرده است می گوید: طی دو دهه گذشته به گونه ای برنامه ریزی کردیم که مزرعه را به آخرین تکنولوژی های روز مجهز و با بهره گیری از علوم و تحقیقات، به سوی ایجاد یک کشت و صنعت مدرن سمت گیری کنیم.

 

احداث کارخانه بوجاری با ظرفیت 2000 تن؛ شاخص توسعه

اردشیر برومند، به خبرنگار کشاورزی آیندۀ جهان (کاج پرس) می گوید: با بررسی و مطالعه و پس از مشورت با کارشناسان و متخصصان جهادکشاورزی استان فارس به این نتیجه رسیدیم که برای توسعه کشاورزی در مزرعه و همچنین در استان فارس و مناطق اطراف، باید مزرعه را مجهز به واحد بوجاری گندم برای بوجاری بذر مورد نظر « سیروان» کنیم، زیرا طبق تحقیقات انجام شده این بذر گندم با شرایط آب و خاک استان فارس و بسیاری از استان های مشابه تطابق دارد و ضمن اینکه بازدهی خوبی را نصیب کشاورزان گندم کار می کند، در عمل نیز موجب امنیت زراعت گندم برای کشاورزان می شود.

وی اضافه می کند: موضوع بوجاری بذر «حیدری» نیز حسب نظر کارشناسان استان در دست بررسی است و به زودی در خط تولید قرار می گیرد.

 

تولید 600 تن گندم در کشت و صنعت رحمت آباد

اردشیر برومند با اشاره به اینکه با استفاده از روش های علمی کاشت، داشت و برداشت توانسته ایم به راندمان 12تن در هکتار و میزان تولید سالانه گندم افزون بر 600 تن دست یابیم، می گوید: با رعایت تمام اصول علمی کشاورزی در مراحل کاشت، داشت و برداشت به صورت مکانیزه و همچنین آبدهی به موقع با روش های نوین آبیاری سعی داریم این راندمان را حفظ و پایدار و در عین حال ارتقاء دهیم.

 

تولید 500 تن یونجه و 6 هزارتن ذرت علوفه ای

برومند می گوید: با توجه به احداث دامداری در مزرعه، 25 هکتار یونجه نیز کشت کرده ایم که خود بخش عمده ای از نیاز ما را به علوفه تامین می کند، گرچه برای تغذیه سالم و کافی دام ها، نیازمند انواع دیگری از علوفه خشبی و کنسانتره نیز هستیم.

وی یادآور می شود: تلاش کرده ایم با اختصاص بخشی از مزرعه به کاشت ذرت؛ حدود 6 هزارتن ذرت علوفه ای نیز تولید شود که این کشت ها با برنامه مشخص برای توسعه مزرعه به یک کشت و صنعت خوداتکاء پیگیری و دنبال می شود.

 

تولید 4هزارتن گوجه فرنگی و اشتغال فصلی برای 8 هزارنفر

برومندی اضافه می کند: با بهره گیری از بهترین بذرها، تولید گوجه فرنگی را به 4هزارتن افزایش داده ایم که در مجموع و در فصل برداشت و بارگیری بالغ بر 8هزار نفر اشتغال ایجاد می کنیم و با تامین امکاناتی مانند آب، برق و گاز و اقامت در خیمه و چادر، نوع مرغوبی از گوجه فرنگی را بسته بندی و به کارخانه های رب و یا بازار مصرف تازه خوری انتقال می دهیم.

 

5500 متر گلخانه

برومند می گوید: موازی با این فعالیت ها 5500 متر گلخانه مجهز نیز احداث کرده ایم که در صورت حمایت تسهیلاتی و اعتباری دولت، قصد داریم با ایجاد 10 هکتار گلخانه، بخشی از فعالیت های صیفی و سبزی از جمله گوجه فرنگی را به داخل گلخانه منتقل کنیم. البته باید از وزارت جهادکشاورزی گلایه کرد که به رغم تاکید بسیار بر این سیاست، آنچنان که انتظار داریم تامین اعتبارات ارزان قیمت از سوی بانک را حمایت نمی کند.

وی یادآور می شود: اخیرا اعلام شده است که ما گلخانه را با هدف توسعه احداث کنیم و پس از آن دولت اقدام به حمایت می کند، ولی این برای ما کشاورزانی که با مشکل کمبود نقدینگی روبرو هستیم دارای ریسک بالایی است.

 

تولید و عرضۀ 3 هزارتن شیر به کارخانجات لبنی

اردشیر برومند در ادامه گفت و گوی خود با کاج پرس تاکید می کند: در جهت گسترش کشت و صنعت برومند از سال ها قبل برآن شدیم یک واحد دام شیری و یک واحد دام گوشتی(پرواری) احداث کنیم که به منظور دست یابی به یک راندمان خوب، سرمایه گذاری قابل توجهی انجام دادیم.

وی اضافه می کند: اینک روزانه 8تن و سالانه حدود 3 هزارتن شیر تولید می کنیم و در دامداری پرواری صنعتی نیز بالغ بر 108 تن گوشت با متوسط تولید 300کیلو تولید داریم.

برومند یادآور می شود: با تاکید بسیار بر صرفه جوئی در مصرف آب مسیر تولید را دنبال می کنیم و در همین راستا تمام مزرعه را مجهز به دو نوع سامانه بارانی و قطره ای کرده ایم که قادر شده ایم با کمترین میزان مصرف آب بیشترین بازدهی را داشته باشیم.

 

تاکید بر کارخانه بوجاری برای افزایش راندمان تولید گندم

برومند با اشاره به اینکه در کنار دختر ارشدش، مهندس آرزو برومند، ادارۀ این مزرعه را بر عهده دارد، می گوید: تلاش کرده ایم این مزرعه روز به روز توسعه یابد و به نسل سوم انتقال یابد لذا هم اکنون دختر ارشدم علاوه بر تحصیلات علمی، در عرصۀ عملی و تجربی تولید نیز از توانایی خوب و امیدوار کننده ای به ویژه در دامداری، کشت گندم و ذرت علوفه ای برخوردار است.

در عین حال ما بر کارخانه بوجاری با تکنولوژی روز تاکید داریم زیرا به تجربه دریافته ایم یکی از شاخص های اصلی افزایش راندمان گندم؛ استفاده از بذرهای بوجاری پربازده توصیه شده از سوی جهادکشاورزی استان است.

 

هنوز «دامدار کارت» دریافت نکرده ایم

برومند که اهل گله و شکایت نیست و نمی خواهد از مشکلات سخن بگوید، به اصرار و در پاسخ خبرنگار ما که چه مشکلاتی دارید؛ می گوید: کمبود علوفه، نرخ بالا و سلطۀ دلالان بر بازار آن می تواند نه تنها برای ما بلکه همه دامداران کشور مساله ساز باشد.

وی اضافه می کند: ما هنوز نتوانسته ایم از ظرفیت «دامدار کارت» که بالغ بر یک میلیارد تومان می شود بهره مند شویم و دولت در این مورد به ما بدهکار است که امیدواریم جوابگو باشند.

 

سه نعمت بی نظیر آب خوب، خاک آبرفتی و هوای متعادل منطقه

اردشیر برومند مدیر و مالک کشت و صنعت برومند در مورد تعیین استان فارس به عنوان پایلوت اجرای الگوی کشت و ابلاغ سند این الگو در چهارم آبان ماه می گوید: اینجانب به عنوان یک کشاورز پای کار ایستاده ام و سعی دارم سایر کشاورزانی که در منطقه می شناسم را ترغیب و تشویق به رعایت الگوی کشت کنم، موضوع را از خود شروع کرده ام و ادامه می دهم،

ولی یک اصل کلی برای اجرای موفق این سیاست وجود دارد و آن لحاظ سود معقول و متعادل برای کشاورزانی است که می خواهند شاخص های این الگو را رعایت و محصولات راهبردی را جایگزین محصولاتی مانند صیفی و سبزی کنند. بدیهیاست در این جایگزینی اگر زیانی متوجه کشاورزان باشد از اجرای آن دوری می کنند.

وی می افزاید: آب با EC 500 تا 100، خاک آبرفتی و هوای متعادل، سه نعمت و سه شاخص برای اجرای الگوی کشت در استان فارس هستند.

 

انتخاب استان فارس به عنوان پایلوت، انتخابی سنجیده و درست است

اردشیر برومند در رابطه با انتخاب استان فارس به عنوان پایلوت اجرای الگوی کشت ضمن اشاره به اینکه این انتخاب هوشمندانه و بسیار مثبت است و ارزیابی ها نشان می دهد که استان فارس می تواند الگوی مناسبی باشد یادآور می شود: با توجه به اینکه وزیر جهاد کشاورزی در سمینار ابلاغ سند الگوی کشت و تعیین استان فارس به عنوان پایلوت، بخش قابل توجهی از اختیارات خود را به استاندار فارس تفویض کرد، بدون شک اجرا با سرعت عمل و سهولت انجام خواهد شد که خود امری مثبت و کارساز است.

در پایان اردشیر برومند، مالک و مدیر کشت و صنعت رحمت آباد اضافه می کند: لازم است از رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، معاونان و روسای ادارات، کارشناسان ترویج و همچنین رئیس سازمان تعاون روستایی استان تقدیر و تشکر کنم. همچنین ضروری است از استاندار فارس که همواره کوشیده است با حمایت های جدی و قابل اتکاء از کشاورزی این استان حمایت کند سپاسگزاری نمایم.

 

---------------------------------------

به شبکه های اجتماعی ما بپیوندید:

کانال تلگرام: http://www.t.me/kajpress00

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .