سرانه مصرف آبزیان در کشور 14،2 و سرانه مصرف دنیا 20کیلوگرم است
کشاورزی آینده جهان- 04/ 11/ 1403
رئیس سازمان شیلات ایران گفت: تولید 1.8 میلیون تنی آبزیان در برنامه هفتم توسعه هدفگذاری شده است که در صورت تحقق این مهم، پروتئین تولیدی از 7 به 9 گرم و سرانه مصرف به 17 کیلوگرم خواهد رسید.
به گزارش کاج پرس به نقل از روابط عمومی سازمان شیلات ایران، سیدحسین حسینی معاون وزیر جهاد کشاورزی در برنامه تلویزیونی «رویش» شبکه آموزش سیما، با موضوع نقش سازمان شیلات ایران در توسعه دریامحور گفت: سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) پیش بینی کرده است که تا سال 2050 میلادی، جمعیت جهان به 9.8 میلیارد نفر برسد و لازم است پروتئین مصرفی جمعیت بیش از 7 میلیارد نفر، از آبزیان تامین شود.
وی افزود: از آنجا که حیات از آبزیان است، بقا نیز به آبزیان متصل است و به دلایلی چون کم آب بر بودن پروتئین آبزیان، امکان تولید در تمام شرایط از جمله آب های شیرین، لب شور، شور، بسیار شور و حتی زمین های لم یزرع وجود دارد.
این مقام مسوول ادامه داد: توجه به مباحث زیست محیطی و گازهای گلخانه ای مساله ای است که آبزیان را از سایر بخش ها متمایز کرده است به گونه ای که این گازها در تولید آبزیان کمترین مقدار و نزدیک به صفر تخمین زده شده است و این موضوع اهمیت آبزیان در حوزه امنیت غذایی را پررنگ تر کرده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اعلام آن که سازمان شیلات ایران متولی تولید آبزیان است، خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی میزان تولید آبزیان از 36 هزار تن که بیشتر درحوزه صید و صیادی بوده به یک میلیون و 418 هزار تن تولید رسیده است و از این مقدار 778 هزار تن آن در حوزه صید و صیادی و 640 هزار تن در حوزه آبزی پروری است.
وی ادامه داد: در دنیا 223 میلیون تن آبزی تولید می شود که نسبت آبزی پروری به صید در مقایسه با ایران معکوس بوده، یعنی 92 میلیون تن از صید است و بقیه آبزی پروری است، حتی صید تا 115 میلیون هم در دنیا رکورد داشته است.
حسینی با اشاره به حفظ ضریب 6.5 درصد رشد در حوزه شیلات ادامه داد: 144 هزار نفر صیاد با بیش از 15 هزار شناور در حوزه صید و صیادی مشغول فعالیت هستند و با دارا بودن 10 درصد صید اقیانوس هند از بین 32 کشور و تولید 194 هزار تن محصول با کیفیت آبزی در غرب اقیانوس هند رتبه دوم را داریم.
وی افزود: ترکیب گونه ای تولیدی ما بیشتر در حوزه های مختلف به ویژه صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد یعنی 364 هزار تن از این تولید تبدیل به کنسرو، نزدیک 200 هزار تن تبدیل به پودرماهی و نزدیک به 100 هزار تن صید غیرماکول است که صادر می شود.
رییس سازمان شیلات ایران با اشاره به افزایش سهم آبزیان در سفره مردم گفت: ضروری است که برای تولید آبزیان ارزان قیمت، فراهمی محصول و امکان عرضه ماهیانی چون قزلآلا، برخی از کپورماهیان و ماهی سیبس، فرهنگ سازی شود.
وی ادامه داد: پرورش ماهی سیبس در قفس در جنوب کشور با سازه های کاملاً ایرانی اتفاق افتاده و باعث شد امسال 14 هزار تن، پرورش ماهی در قفس در شمال و جنوب کشور داشته باشیم.
حسینی سرانه مصرف در کشورمان را 14.2 کیلوگرم برشمرد و گفت: سرانه مصرف دنیا 20 کیلوگرم است و در راستای افزایش تولید در برنامه هفتم توسعه، تولید 1.8 میلیون تن را هدفگذاری کرده ایم که در صورت تحقق این مهم، گرم پروتئین تولیدی از 7 به 9 گرم و سرانه مصرف به 17 کیلوگرم خواهد رسید.
افزایش عرضه فرآورده های تجاری، باعث آشتی با پروتئین آبزیان می شود
معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: افزایش عرضه فرآورده های تجاری شده آبزیان، آشتی با این پروتئین ارزشمند را به همراه دارد و تاکنون 20 محصول به بازار عرضه شده است.
وی درباره روش های صید انتخابی برای جلوگیری از آسیب به بستر دریا گفت: ترال، همیشه مخرب نیست، روش ترالی که انتخابی صید کند و به بستر آسیب نزند، مناسب است، در مورد آب های عمیق، 25 درصد صید جهان که معادل 19 میلیون تن است به وسیله ترال انجام می شود.
حسینی با اشاره به تاکید وزیر جهادکشاورزی برای حرکت به سمت توسعه صنعتی افزود: برای برداشت فانوس ماهیان، 2.3 میلیون تن ظرفیت وجود دارد و بیشتر برای تهیه پودر ماهی و توسعه آبزی پروری بسیار حائز اهمیت است.
وی گفت: در راستای ذائقه پسندی آبزیان در حوزه فرهنگ سازی و ارزان سازی، باید با مشارکت رسانه ها اقدامات فرهنگی در سطح کلان انجام شود و در حال حاضر نیز جشنواره های طبخ آبزیان به همین منظور در استان ها برگزار می شود و در حوزه صنعت فرآوری، 37 فرآورده آبزیان (تهیه شده از خمیر گوشت آبزیان) که 20 فرآورده از میان آنها، تجاری شده و به بازار رسیده است، کمک می کند که با این پروتئین ارزشمند آشتی کنیم.
رییس سازمان شیلات ایران درباره قیمت آبزیان ادامه داد: گونه های تجاری صید، مثل این است که گوشت قرمز را با گوشت شکار مقایسه کنیم و در حوزه فراهمی، بیش از 70 درصد محصولات آبزی رقمی کمتر از 200 هزار تومان دارند.
وی تاکید کرد: گردش مالی تجارت آبزیان دنیا نشان می دهد که دنیا به سمت ارزآوری محصولات شیلاتی در حرکت است، در کشور ما نیز در حوزه جذب سرمایه گذاری 32.8 همت جذب سرمایه گذاری طی دو سال انجام شد که رکورد 2.2 همتی شکسته شد و در این بین 85 درصد از آورده بخش خصوصی در حوزه آبزی پروری بوده است.
شیلات یکی از بازوهای اصلی توسعه دریا محور است
معاون وزیر جهاد کشاورزی به وجود پنج راهبرد اساسی برای توسعه دریامحور در حوزه شیلات و آبزی پروری گفت: ماهیگیری مسوولانه و پایدار از منابع آبی، مساله مهمی است که در این راستا علاوه بر بازسازی ذخایر، تکثیر و رهاسازی برخی از گونه ها انجام و در سال جاری 509 میلیون قطعه بچه ماهی رهاسازی شد، که این تعداد، یک رکورد محسوب می شود.
وی افزود: زیستگاه های مصنوعی، بسیار حائز اهمیت است و تاکنون 15 هزار زیستگاه، در دریا مستقر شده است.
حسینی مدیریت تلاش صیادی، به لحاظ زمان و تعداد دریاروی و قدرت شناورها را برای پایداری و راهبرد اول موثر خواند و افزود: دریا به عنوان پایه زیستی و کرانه، پس کرانه، فراپس کرانه برای ایجاد زنجیره های تولید و تامین در حوزه آبزیان در دستور کار است.
وی ادامه داد: پرورش ماهی در قفس، پرورش میگو در سطح 26 هزار هکتار، استفاده از زیرساخت های مهم که نزدیک به 72 بندر، 120 اسکله و 38 موج شکن نقطه تلاقی خشکی به دریا است، نشان می دهد که شیلات فی نفسه اقتصاد دریامحور بوده و یکی از بازوهای اصلی توسعه دریامحور است.
رییس سازمان شیلات ایران همچنین گفت: برای افزایش بهره وری، حدود 30 درصد افزایش تولید در واحد سطح مربوط به رسوخ دانش، استفاده از فنآوری ها و شرکت های دانش بنیان در این حوزه، مکانیزاسیون و استفاده از نانوحباب به عنوان یکی از دستاوردهای جدید برای حوزه آبزی پروری، مطرح است.
وی تصریح کرد: فرهنگ سازی، ایجاد ذائقه پسندی و ارزان سازی محصولات شیلاتی، نیاز به بازارهای تخصصی دارد، اما در کل کشور بسیار پایین است و با دارا بودن حدود 1200 شهر، 4600 روستا، تنها 158 بازار تخصصی وجود دارد.
حسینی کمبود بازارهای الکترونیکی و مجازی را از دیگر نقاط ضعف این بخش برشمرد و خاطرنشان کرد: تعداد این بازارها به 200 عدد هم نمی رسد، اگر می خواهیم شبکه توزیعی قابل دسترسی با تنوع محصول داشته باشیم باید تعداد بازارهای تخصصی را افزایش دهیم.
وی افزود: زنجیره ارزش در بیش از 11 استان وجود دارد و برای ایجاد بازار تخصصی از جمله عرضه آبزیان تهیه و توزیع غذاهای دریایی آماده و سریع حائز اهمیت است، رستوران های غذاهای دریایی قدرت شیلات محسوب می شود و از ارزان ترین غذا تا لوکس ترین غذاهای دریایی در آن سرو می شود.
در شبکه های اجتماعی ما را دنبال نمایید: