جمعه, ۲۱ تیر ۱۴۰۴

جامعه شناسی مخاطبان هندوانه نیتراتی

 

 

کشاورزی آینده جهان- 05/ 03/ 1404

دبیر گزارش، حجت اله انصاری(جابری)

میزان بیش از حد مجاز نیترات در هندوانه به یکباره به علت انتشار ویدئویی با با تفسیر و تعبیر بی پایه و سست در افکار عمومی و توسط خود مردم به یک نگرانی و دغدغه همه گیر تبدیل می شود و چنین تلقی می شود که هندوانه های تولیدی در مزارع ایران به علت نیترات بسیار زیاد، سرطان زا است، نباید خورده شود و این تصور عمومیت می یابد که در فصول پیش رو این صیفی پرطرفدار؛ غیر قابل مصرف است!

در کنار ایجاد این خبر بی پایه و غیرمستند در فضای خبری مجازی، بدترین اتهامات ناروا و غیرمنصفانه نثار کشاورزان و کشاورزی مملکت می شود که کشاورزان بی توجه به سلامت مردم در مزارع خود از کودهای ازته حاوی نیترات، بیش از حد مجاز استفاده می کنند و بعضا خواستار مجازات های شدید کشاورزانی که جان مردم را به خطر می اندازند شدند.

مقاله «جامعه شناسی مخاطبان هندوانه نیتراتی» به واقع دفاعی محقانه از کشاورزان ایران به قلم منصور انصاری است که در صفحه نخست روزنامه منتقد مردم سالاری در روز شنبه 26اردیبهشت 1404 به چاپ رسیده است.

حکایت هندوانه نیتراتی را اینک همگان ‌می دانند؛ یکی از نمایندگان مجلس دوما که چندان جایگاهی در این مجلس ندارد چرخی در بازار میوه و تره بار مسکو ‌می زند و یک هندوانه را در مقابل دوربین های موبایلی یا غیر آن که از پیش مهیا شده اند بر‌می دارد و با یک دستگاه تست سریع (Rapid Test) آن را آزمایش ‌می کند.

در مقابل این دوربین های حرفه ای یا آماتور نشان ‌می دهد که هندوانه مورد آزمایش 6 برابر بیشتر از حد مجاز نیترات دارد و بعد اعلام ‌می کند این هندوانه که از ایران وارد شده، آلوده است، نخرید و بهتر است که از هندوانه های داغستان که به زودی به بازار ‌می رسند استفاده کنید.

ویدئوی این نماینده به واقع بازاریاب اصالتا داغستانی مجلس دومای روسیه که تاکنون نام و نشانی از ایشان در مراحل نمایندگی اش در دوما شنیده نشده است، توسط یک ایرانی مثلا دلسوز وطن پرست! البته شهرت طلب ناآگاه همراه با تفسیری به زبان فارسی انتشار یافت. بعد از انتشار گسترده این ویدئو توسط جامعه مخاطب ایرانی، به استناد اظهار نظرچند نهاد علمی همچون موسسه استاندارد، موسسه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهادکشاورزی و چندین مورد دیگر علاوه بر صدا و سیما همچنین مطبوعات تخصصی بخش کشاورزی و رسانه های عمومی و خبرگزاری ها پاسخ داده ‌می شود که این ویدئوی خبری به دلایل مختلف نامعتبر و با هدف های بازرگانی نامتعارف و غیرمشروع تهیه شده است و قابل استناد نیست. اما چرا این ایرانی «وطن پرست»! قبل از تایید هیچ مرجع علمی در ایران چنین ویدئویی را انتشار ‌می دهد و نمی خواهد یا نمی تواند نظر مراجع علمی ایرانی در این زمینه را با انتشار این ویدئو توام کند، مورد بحث این مقاله نیست، آنچه مورد بحث است؛ علت استقبال گسترده و پذیرش عمومی چنین فیلم خبری در مسیر ضربه زدن به کشاورزان و کشاورزی ایران و مقبولیت عام آن است که تقریبا بسیاری از مخاطبان با هدف اطلاع رسانی و آگاهی دادن که هندوانه نخورید زیرا شدیدا آلوده به نیترات و سرطان زاست، آن را پخش ‌می کنند که همانند یک خبر امیدوار کننده در سراسر ایران انتشار ‌می یابد تا آنجا که تمام مراجع رسمی مرتبط به طور جدی در مقام پاسخگویی بر‌می آیند که این طور نیست!

این خبر آن چنان انتشار یافت و از این گروه مجازی به گروه دیگر رفت که مردم خشمگین و بسیار بی اعتماد و بدبین برانگیخته شدند که حتی در گروه های متعدد مجازی عده ای کشاورزان را جنایت کار و آدم کش و عامل ایجاد سرطان در کشور معرفی کرده و آنان را سزاوار مجازات شدید، تنبیه حتی اعدام و قس علیهذا دانستند!

چرا جامعه مخاطب کشور به خبرهای منفی و بی پایه همچون حقایق مسلم توجه ‌می کند و با علاقمندی به انتشار آنها در گروه های مختلف ‌می پردازند!؟ چرا جامعه مخاطب تا این حد نسبت به همه چیز بدبین و خشمگین هستند و باور خود را به شاخص های ارزشمند حتی جوامع غیردولتی مثلا کشاورزان که به تولید سالم و بی عیب هندوانه در مزارع کشاورزان کشورمان مشغول هستند، اعتماد ندارند که خبر سست و بی پایه غیرواقعی هندوانه آلوده به نیترات تولید شده در ایران (اگر تولید ایران باشد) را این چنین ‌می پذیرند و گویا منتظرند یک خبر به اخبار ناراستی های موجود بیافزایند تا فرایند بی اعتمادی خود را نسبت به تمام بخش های کشور تکمیل کنند و به این نتیجه برسند فساد و ناراستی و تقلب در همه چیز حتی هندوانه صادراتی به روسیۀ سختگیر در آزمایشات مواد غذایی وارداتی، وجود دارد.

این بی اعتمادی جامعه مخاطب از کجا ناشی ‌می شود و مردم چرا اخبار رسمی انتشار یافته از نهادهای خبری دولتی یا خبرگزاری های نهادی جناحی در زمینه های مختلف را بعضا پس ‌می زنند ولی به خبری سست، هدف دار، نامعتبر، مبهم و نامعلوم این چنین واکنش مثبت نشان ‌می دهند و همگان یا بسیاری از مردم سعی دارند این ویدئوی خبری در مورد هندوانه آلوده به نیترات را به عنوان یک مرجع خبری یا خبرگزاری مجازی انتشار دهند تا آنجا که به یک برآمد ملی ‌می رسد و یا هیچ سوالی در مورد درست و یا نادرست بودن این ویدئو از هیچ نهاد یا منبع معتبر علمی فعال کشور نمی پرسند و دربست و به اصطلاح چشم بسته آن را می پذیرند؟

آیا اداره کنندگان افکار عمومی کشور یا نهادهای اطلاع رسانی موجود که هزاران میلیارد تومان پول برای اطلاع رسانی به مردم و جلب اعتماد آنان دریافت و هزینه می کنند از خود پرسیده اند چرا مردم نسبت به آنان از اعتماد لازم برخوردار نیستند و روز به روز هم این بی اعتمادی گسترش ‌می یابد ولی به ویدئوهای چنین سست و بی پایه این اندازه باور دارند و در جهت انتشار آن و به گمان خود آگاه کردن دیگران داوطلبانه مشارکت می کنند و خود را موظف ‌می دانند که مصرف کنندگان را متوجه کنند در گرمای کنونی و فصل پیش رو هندوانه ایرانی آلوده به نیترات سرطان زا را نخورند و احتمالا به توصیه نماینده دومای روسیه تلاش کنند هندوانه داغستانی غیرآلوده را تناول فرمایند!؟

 

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید:

t.me/kajpress00

instagram.com/kajpressnews 

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

  

 

  

 

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .