پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

ساداتی نژاد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کرد:

لزوم تقویت ذخایر سواحل در برنامه هفتم توسعه

L_-89.jpg

کاج پرس: 30-08-1401

وزیر جهاد کشاورزی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا در برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران تقویت ذخایر در سواحل را مدنظر قرار دهند.

سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزیگفت:تولید حوزه شیلاتی در سال گذشته یک میلیون و ۲۵۹هزار تن بوده است.

وی با اشاره به برنامه افق توسعه ۱۴۰۴، یادآور شد: برنامه ریزی شده تا در این برنامه تولیدات شیلاتی به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن برسد. وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید ۳۷۲ میلیون قطعه تخم چشم زده ماهی، افزود: بیش از ۹۰ درصد از این تولیدی ماده بوده و در این حوزه ۲۲۰ درصد رشد داشته ایم.

وی با اشاره به پرورش میگو و رشد حدود ۲۰ درصدی آن، گفت: پرورش میگو از ۵۷ هزار تن به حدود ۷۰ هزار تن رسیده است. به گفته وزیر جهاد کشاورزی، تعداد قفس های دریایی پرورش ماهی از ۱۳۳ به ۲۷۴ حلقه رسیده که رشد بیش از ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده ایم.

ساداتی‌نژاد با اشاره به مظلومیت تاریخی حوزه شیلاتنسبت به سایر حوزه‌ها، گفت: آبزیان در بین پروتئین ها ارزش افزوده بالایی دارند اما نتوانسته در سبد غذایی ایرانی خود را نشان دهد.

وی ادامه داد: باید تا درباره طعم، فرآوری،  پخت و پز و تبلیغات اقداماتی انجام داد و نقش صدا و سیما در این بخش محوری است. ‌

ساداتی نژاد با بیان علاوه بر آبزیان در حوزه تولید شتر مرغ نیز جایگاه خوبی داریم، افزود: ما از پرورش دهندگان شترمرغ هستیم اما در حوزه مصرف خانوار در این محصول مشکل داریم؛ این محصول میتواند با تولید، ارزان تر و با سرعت تکثیر بالاتر در دسترس قرار گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر وجود ظرفیت های حوزه شیلات، تصریح کرد: این ظرفیت ها تاکنون شکوفا نشده است؛ در حال حاضر میزان تولید استانهای داخلی به نسبت استان های ساحلی بیشتر است و این مهم نشان میدهد که به مطلوب نرسیده ایم.

وی با تاکید بر برنامه ریزی برای این مساله توسط سازمان شیلات، افزود: ظرفیت و ثروت رها شده در استان های ساحلی وجود دارد؛ به‌جای اینکه به دنبال محدودیت صید برویم که قاعدتا موفق نخواهیم بود باید به دنبال این مهم باشیم؛ 10تا ۱۲ هزار صیاد بدون مجوز وجود دارد و باید برای این مهم بر روی تقویت ذخایر در سواحل سرمایه گذاری کنیم که سبب نشاط در منطقه، ایجاد اشتغال و اقتصاد پویا میشود.

وزیر جهاد کشاورزی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا در برنامه هفتم توسعه تقویت ذخایر در سواحل را مدنظر قرار دهند. وی با بیان اینکه صنایع فرآوری در شیلات به شدت نیاز به حمایت دارد، تصریح کرد: برای این موضوع استان های ساحلی باید تلاش کنند و سرمایه گذاران را به سوی این بخش سوق دهند.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی،   ۱۱.۷ درصد سهم کشاورزی از تولید ناخالص داخلی بوده اما بالاترین سهم سرمایه گذاری در این بخش ۴ درصد است. وی با تاکید بر حضور سرمایه گذاران از سایر بخش ها در حوزه کشاورزی، یادآور شد: باید سرمایه‌ها را از خارج از بخش کشاورزی به این بخش هدایت کنیم، البته سرمایه گذاران علاقمند به سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی به خصوص شیلات هستند.

وزیرجهاد کشاورزی با تاکید بر مردمی شدن بیشتر حوزه شیلات، ، گفت: در حوزه شیلات باید از ظرفیت‌های اتحادیه ها و تشکل‌های استفاده کرد و برخی امور باید به تشکل‌ها واگذار شود؛ اعتماد ایجاد شده میتواند ثروت و اشتغال را خلق کند.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایانا، ساداتی نژاد با بیان اینکه نیازمند حضور شرکت های دانش بنیان در حوزه شیلات هستیم، یاد آور شد: البته فعالیت های خوبی در این حوزه آغاز شده است؛ در حوزه صادرات، فرآوری و فناوری نیازمند باید حمایت های لازم انجام شود؛ همچنین با پرداخت تسیهلات فناوری های جدید را حمایت کنیم تا بتواند در حوزه های آبزی پروری استفاده شود.................... ............... //.... کد 89L

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .