سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

۱۰۰ میلیارد تومان برای مقابله با آفت نخلستان های کشور اختصاص یافت

L_-94.jpg

کاج پرس: 1-09-1401

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: توانستیم ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار از مدیریت بحران برای مقابله با سوسک سرخرطومی حنایی در هفت استان دریافت کنیم که در مجموع ۳۰ میلیارد تومان برای کرمان و جنوب آن اختصاص خواهد یافت.

شاهپور علایی مقدم در مراسم اختتامیه دومین جشنواره خرمای کلوته در شهرستان عنبرآباد واقع در جنوب استان کرمان اظهار داشت: مواد شیمیایی و ابزار لازم را برای مقابله با سوسک سرخرطومی حنایی در اختیار کارشناسان و کشاورزان قرار می‌دهیم.

وی افزود: آفت و بیماری به دلیل بی تدبیری بشر یا عامل اقلیمی رخ می‌دهد و سازمان نباتات مسئولیت حفاظت از محصولات زراعی و باغی را دارد و تلاش می‌کند علاوه بر تامین سموم کشاورزان، باغداران را نیز به آگاهی لازم برای پیشگیری و مقابله برساند.

علایی مقدم تاکید کرد: امروزه کشاورزی سهم بسزایی در امنیت دنیا دارد و دیگر فقط داشتن تسلیحات نمی تواند امنیت جوامع را حفظ کند بنابراین همه کشورها می خواهند عیار امنیت کشور خود را با تامین محصولات غذایی بالا ببرند.

وی با اشاره به اینکه ایران از لحاظ ظرفیت آبی در مقایسه با دنیا کشور خشک و نیمه خشک محسوب می‌شود یادآور شد: ایران ۱۴ میلیون هکتار سطح زیر کشت باغی و زراعی دارد که ۱۰۶ میلیون تن محصولات تولید می‌شود.

علایی مقدم ادامه داد: چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بهره‌ بردار داریم که میانگین تولید هر کشاورز ۳۰ تن می شود بنابراین اگر جمعیت ۸۴ میلیونی کشور را مدنظر قرار دهیم یک هزار و ۵۰۰ تن سبد کشاورزی ماست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: ۷۰ درصد از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بهره بردار در حوزه کشاورزی ایران سواد لازم برای استفاده از فناوری را ندارند.

علایی مقدم با اشاره به اینکه پایداری تولید متضمن بازار و صادرات خوب است اظهار داشت: بدرستی نتوانسته ایم محصولات کرمان و جنوب کرمان را در بازارهای بین المللی معرفی کنیم‌.

نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جشنواره گفت: کشاورزی می تواند اقتصاد کشور را تکان دهد و به امنیت غذایی کشور کمک کند.

منصور شکراللهی افزود: جنوب استان کرمان چهار و نیم میلیون تن محصول کشاورزی دارد، دومین تولیدکننده خرمای کشور است و می تواند بتنهایی تامین کننده مواد غذایی کشور باشد.

وی ادامه داد: راه رونق کشاورزی در جنوب استان کرمان ایجاد صنایع تبدیلی، بسته بندی و برندسازی خرما و دیگر محصولات کشاورزی است.

شکراللهی تاکید کرد: خرمای کلوته خواص زیادی در حوزه درمان بیماری ها دارد و کشورهای متعددی از جمله در قاره اروپا خواهان این خرما هستند.

نماینده شهرستان های کهنوج، منوجان، رودبارجنوب، قلعه گنج و فاریاب خواستار ایجاد راه آهن در جنوب استان شد و افزود: قطار می تواند به صدور محصولات و تولیدات کشاورزی به دیگر استان ها و کشورهای همسایه کمک کند.

دبیر اجرایی جشنواره ملی خرمای کلوته نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره این جشنواره اظهار داشت: در این جشنواره ۲۵ غرفه در بخش های فرآوری، بسته بندی، صادرات، تولید و موضوعات دیگری که کشاورز نیاز به آشنایی با آن دارد وجود داشت.

علی محبان ادامه داد: در این جشنواره کارگاه های آموزشی هم برگزار شد و ۱۰۰ نفر از فعالان کشاورزی و بازرگانی از طریق موسسه آموزشی اتاق بازرگانی ایران آموزش دیدند. وی اضافه کرد: سمینارهای تخصصی مثلا در مورد معرفی خوشه خرمای جنوب هم در این جشنواره برگزار شد.

خرمای کلوته یا کلیته شباهت زیادی به خرمای مضافتی دارد اما وجه تمایز این ۲ رقم خرما را می توان در رنگ روشن تر خرمای کلوته و طعم متفاوت تر آن دانست. خرمای کلوته دارای رنگی متمایل به قهوه ای تیره و دارای بافتی نرم و مرطوب است. بیش از ۹۰ هزار تُن خرمای کلوته در جنوب کرمان تولید شده که ۴۵ هزار تن آن صادر می شود.

تولید انواع خرما در کل کشور یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن است که از این میزان بیش از ۲۰۰ هزار تُن در جنوب کرمان انجام می شود؛ این میزان ۲۵ درصد ظرفیت صادراتی کشور را دربر می گیرد.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، سطح زیر کشت انواع خرما در جنوب استان کرمان ۳۱ هزار هکتار و بیشترین سهم آن نیز مربوط به شهرستان عنبرآباد است.............................. ............... //.... کد 94L

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .