پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد؛

اهمیت حوزه گردشگری کشاورزی با وجود خرده مالکیت و تغییر اقلیم در کشور

L_-99.jpg

کاج پرس: 1-09-1401

وزیر جهاد کشاورزی بر اهمیت حوزه گردشگری کشاورزی با وجود خرده‌مالکیت و تغییر اقلیم برای حفظ و بازگشت به روستاها تاکید کرد.

«سید جواد ساداتی نژاد» در بازدید از موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی افزود: فعالیت و رسالت‌های مهمی به موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی سپرده شده که نشان دهنده درست بودن تشکیل این موسسه است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: این موسسه می‌تواند با توانمندی خود در ریل‌گذاری‌ها موثر باشد و به نوعی موفقیت وزارت جهاد کشاورزی نشان دهنده خط مشی، ایده‌ها، انرژی و ریل‌گذاری این مجموعه است.

به گفته وی، موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی باید مستقل از دولت‌ها پیش برود و به نوعی مانند سوزنبان در ریل قطار عمل کند.

ساداتی نژاد با بیان این که ریل‌گذاری توسط این موسسه باید با توجه به مناسبات جهانی و شرایط آن تغییر کند، تصریح کرد: با وجود این موسسه باید زودتر متوجه مسایل جهانی و تاثیر در حوزه غذا بشویم و به نوعی این موسسه باید آینده‌پژوه باشد.

وی با تاکید به این که این موسسه دیده‌بان و آینده‌پژوه است و رسالت مهمی در این زمینه دارد، یادآور شد: موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی باید بتواند از قدرت، توان و دانش لازم برای این مهم برخوردار باشد.

مقام عالی وزارت با بیان این که توانمندی کارکنان این موسسه برای هدایت‌گری اهمیت بسیار دارد، یادآور شد: کشور ایران می‌تواند به قدرت غذا در جنوب غرب آسیا تبدیل شود.

ساداتی نژاد افزود: باید علاوه بر تحقیقات علمی به زبان عشایری و روستایی با افراد صحبت کنیم و تبیین یک مسئله زمانی نتیجه خواهد داد که بتوانیم به زبان ساده آن را با مخاطبان مطرح کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تقویم پذیر و فصلی بودن تولیدات حوزه کشاورزی گفت: حوزه کشاورزی در اتفاقات مختلفی می‌تواند در تولیدات محصولات کشاورزی مانند سیل دخیل باشد و در حوزه آینده‌پژوهی رسالت دارد تا اولین واکنش را نسبت به این موضوعات را گوشزد کند.

به گفته وی، آینده پژوهش متولی دیگری در وزارت جهاد کشاورزی ندارد و کسی شایسته‌تر از این موسسه برای این موضوع نیست و این مهم یک ماموریت قطعی برای این مجموعه است.

ساداتی نژاد با تأکید بر اهمیت پایداری، امنیت و قدرت حوزه غذا، یادآور شد: این موسسه باید جایگاه خود را در پروژه داشته باشد و دیدگاه خود را ارئه دهد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره بر اهمیت حوزه گردشگری کشاورزی، افزود: در تغییر اقلیم و بحران‌های آبی با توجه به خرده‌مالکیت این مهم می‌تواند اقتصادی را که در روستاها دچار چالش شده است را حفظ کند؛ مهاجرت به دلیل اقتصادی نبودن روستا بوده و گردشگری کشاورزی می‌تواند به این مهم کمک کند. به گفته وی گردشگری کشاورزی می‌تواند انقلابی در حوزه بازگشت به روستاها و حفظ آن‌ها علاوه بر اقتصادی شدن روستاها را رقم بزند.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه باید تقویم جشنواره‌های محصول راه‌اندازی کنیم؛ گفت: جشنواره‌های محصولی در زمان و مکان مشخص با کمک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شود تا به گردشگری کشاورزی کمک کند.

وی افزود: مسلح کردن ما به ابزار و شاخص اقتصادی کمک می‌کند که بتوانیم اقتصادی حرف بزنیم.

«علی کیانی راد» رییس موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی با بیان اینکه سابقه اولیه این موسسه با نام "مرکز تحقیقات روستایی" به سال ۱۳۵۸ بازمی‌گردد گفت: یکی از وظایف این موسسه طراحی و پیشنهاد خط‌مشی‌ها و راهبردها در توسعه بخش کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی است.

وی با برشمردن وظایف مختلف این موسسه، افزود: انجام پژوهش‌های لازم در جهت دستیابی به بهترین و مناسب‌ترین فنون و روش‌های علمی و کاربردی در زمینه برنامه‌ریزی و توسعه کشاورزی از وظایف این مجموعه است.

رییس موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی اظهار داشت: همچنین طراحی و پیشنهاد خط‌مشی‌ها و راهبردها در توسعه بخش کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی، انجام پژوهش‌های اقتصادی در زمینه اقتصاد کشاورزی، قیمت‌گذاری، واردات، صادرات، بیمه و بازار محصولات کشاورزی و ارائه نتایج تحقیقات انجام‌شده جهت تصمیم‌گیری و همکاری در تهیه و تنظیم و تدوین برنامه‌های راهبردی کوتاه‌مدت و میان‌مدت و بلندمدت وزارت جهاد کشاورزی از دیگر وظایف مهم این موسسه است.

به گفته کیانی راد؛ موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی در افق چشم‌انداز، سازمانی چابک و پویا، نهاد برتر پژوهش‌محور، ماموریت‌گرا با منابع انسانی کارآمد و باانگیزه خواهد بود.

رییس موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی با اشاره به فعالیت این مجموعه در گروه‌های پژوهشی مختلف بر تقسیم‌بندی فعالیت این موسسه در ۳ حوزه "فعالیت‌های علمی - پژوهشی و مطالعاتی"، " فعالیت‌های مشاوره‌ای" و "آموزش و توانمندی" تاکید کرد.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، وی با بیان این که شرکت در جلسات، کمیته‌ها و شوراهای مشورتی درون و برون بخشی داخلی و بین‌المللی توسط اعضای هیات علمی و پژوهشگران موسسه و همچنین پاسخ به استعلامات و ارائه گزارش‌ها و یادداشت‌ها سیاست‌گذاری و خبرنامه‌های تخصصی از دیگر فعالیت‌های مشاوره‌ای موسسه است، بیان کرد: همچنین موسسه به عنوان نقطه تماس چندین سازمان بین‌المللی از طرف وزارت جهاد کشاورزی در حوزه وظایف خویش از جمله مرکز توسعه روستایی یکپارچه آسیا و اقیانوسیه (CIRDAP)، سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (FAO)، سازمان همکاری‌های اقتصادی (ECO)، بانک توسعه اسلامی (IDB، D۸) و ... معرفی شده است......... . . ............ //.... کد 99L

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .