پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

معاون وزیر جهاد کشاورزی به ایرنا اعلام کرد:

اجرای نقشه‌های مدیریت پذیر خاک در ۱۳ استان

L_-172.jpg

کاج پرس: 12-09-1401

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه قانون حفاظت خاک در کمیسیون‌های دولت در حال نهایی شدن و تصویب قرار دارد، از اجرای نقشه‌های مدیریت پذیر خاک در ۱۳ استان خبر داد و گفت: تصویب این قانون در اجرای الگوی کشت نقش اساسی خواهد داشت.

«فریبرز عباسی» در گفت‌وگویی درباره اقدامات دولت سیزدهم برای حفظ و حاصلخیزی خاک کشاورزی و چالش‌های پیش رو اظهار کرد: ما در بحث حفاظت خاک عقب‌ماندگی تاریخی داریم که باید هرچه سریع‌تر این قانون نهایی و تصویب شود.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: قانون حفاظت از خاک را تا سال ۹۸ نداشتیم و پس از اینکه مجلس قانون را تصویب کرد، پس از دو تا سه سال اخیر با کمک سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون‌های زیربنایی هیات دولت و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط به مراحل نهایی رسیده است.

آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک تدوین شد

وی با اشاره به اینکه آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک تدوین شده است، تصریح کرد: آیین‌نامه‌های مربوط به قانون حفاظت خاک تدوین شده و پیش‌نویس آن در کمیسیون‌های مربوطه هیات دولت در حال بررسی است که در صورت تصویب گام مهمی در حفاظت از خاک کشور برداشته می‌شود.

عباسی از اضافه شدن تشکیلات خاک در معاونت امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: تاکنون در حوزه معاونت آب و خاک تشکیلات مجزایی برای خاک کشور نداشتیم اما اکنون با تدوین قانون حفاظت از خاک وظایف جدیدی برای معاونت مذکور تعریف شده که به‌تبع آن تشکیلات خاک را در وزارت جهاد کشاورزی و سازمان امور اداری و استخدامی پیگیر هستیم که توفیقاتی در این زمینه حاصل شده است.

وی اضافه کرد: پیش‌نویس قانون حفاظت از خاک اکنون در کمیسیون‌های دولت در دست بررسی است.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: در پی تصویب قانون حفاظت از خاک، برنامه نقشه‌های مدیریت پذیر خاک تدوین شده که اقدام موثری برای حاصلخیزی خاک و اجرای الگوی کشت در اراضی کشاورزی کشور خواهد بود که به صورت پایلوت در ۱۳ استان از جمله استان‌های خوزستان، ایلام، گلستان، مازندران، زنجان، قزوین و هرمزگان ... اجرایی می‌شود.

استفاده از ظرفیت آب سبز در استان‌های شمالی با ذخیره‌سازی

عباسی در خصوص طرح جامع توسعه زیرساخت‌های آب و خاک در شمال کشور و اثرات این طرح در کوتاه‌مدت و بلندمدت گفت: در گذشته برای استان‌های شمالی پروژه‌های آب و خاکی زیادی در طرح توسعه زیرساخت‌ها از جمله تجهیز و نوسازی اراضی، زهکشی، احداث آب‌بندان ها صورت گرفته است اما به دلیل اینکه استان‌ها پتانسیل بالقوه‌ای در بارندگی و آب سبز دارند ذخایر و استفاده از این منبع آبی در فصل کشت از اهمیت بالایی برخوردار است.

* افزایش ضریب امنیت غذایی کشور

وی وجه تمایز استان‌های شمالی با دیگر استان‌های کشور را در داشتن بارندگی و آب سبز دانست و اظهار داشت: به منظور استفاده از آب سبز در استان‌های شمالی تلاش داریم عملیات آب و خاکی را با سرعت و حجم بیشتری برای ذخیره‌سازی توسعه بدهیم که این امر نیازمند اعتبارات زیادی است که از منابع مختلف پیگیر هستیم.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک اضافه کرد: اکنون مقدمات مطالعه و طراحی اجرای این پروژه در استان‌های شمالی آماده شده که به محض تامین اعتبار با سرعت انجام می‌شود که به طور حتم اجرای این کار در افزایش تولیدات کشاورزی همچون برنج و کلزا در کوتاه‌مدت و افزایش ضریب امنیت غذایی کشور در بلندمدت می‌تواند موثر واقع شود.............................. .. //.... کد 172L

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .