جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

توسعه صادرات در بخش کشاورزی متضمن پایداری تولید است

L_-178.jpg

کاج پرس: 12-09-1401

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: فرایند محور کردن تولید، لازمه اعتماد سازی در خارج از مرزها برای صادرات محصولات به کشور های مقصد در مقوله دیپلماسی کشاورزی است.

شاهپور علایی مقدم درحاشیه بازدید منطقه ویژه اقتصادی پیام البرز، افزود: استقرار منطقه ویژه اقتصادی پیام در راهبردی ترین نقطه کشور، با دارا بودن امکانات و استعدادهای بی نظیر شامل باند فرودگاه، گمرک و اراضی وسیع، کارایی مؤثری برای بخش‌های مختلف تولید و صادرات در حوزه کشاورزی دارد.

وی بیان داشت : ایران با میانگین بارندگی سالانه بین ۲۵۰ تا ۲۷۰ میلی متر در بخش نیمه خشک و خشک کره زمین قرار دارد اما تنوع اقلیمی کشور با وجود محدودیت های بارشی، یک ظرفیت خدادای است .

علایی مقدم گفت : وجود تنوع اقلیمی باعث شده تا با تلاش حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار کشاورز، سالانه حدود ۱۲۵ میلیون تن محصول کشاورزی و باغی در همین شرایط آب و هوایی در ایران تولید شود یعنی سرانه تولید هر کشاورز ایرانی حدود ۳۰ تن محصول است.

وی با اشاره به اینکه میزان تراز بخش کشاورزی، ۶ میلیارد دلار است و در مقابل این حجم از تولید رقم ناچیزی است، افزود: اگر صنایع تبدیلی فرآوری و بسته بندی را اضافه کنیم ، کارهای بزرگی را در بخش کشاورزی می توان انجام داد.

علایی مقدم با اشاره به ریسک تولید در بخش کشاورزی تصریح کرد: مخاطرات و زیان های ناشی از خشکسالی، سرمازدگی،آفات و بیماریها در تولید محصولات برای کشاورز است اما زمانی که کشاورزی می خواهد به درآمد برسد زنجیره رها می شود ؛ دراین شرایط کسانی که غصه تولید را نخورده اند وارد عرصه می شوند.

وی ادامه داد: این روند این پیام را دارد که زنجیره تولید در بخش کشاورزی منقطع است، لذا باید این زنجیره به دست خود تولیدکنندگان تکمیل شود که هم کشاورزی و تولید و هم صادرات پایدار بماند.

علایی مقدم با بیان اینکه صادرات متضمن پایداری تولید است ولی در نگاه کشاورز ما نیست، اظهار داشت: برنامه کشاورزی به صورت زنجیره کامل از مزرعه تا سر سفره مصرف کننده تعریف نشده است، لذا یکی از یکی از کارهایی که بایستی انجام شود و در این دولت هم به آن بسیار پرداخته شده و هم وزیر جهاد کشاورزی تکلیف کردند، موضوع دیپلماسی اقتصادی در قالب دیپلماسی کشاورزی است.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور در خصوص الزامات دیپلماسی کشاورزی با بیان اینکه رویکرد سازمان حفظ نباتات با سیاست های دولت این است که محصول سالم تولید کنیم؛ تصریح کرد: در مرحله اول لازم است خارج از مرزها اعتماد سازی کنیم و الزامات رساندن محصولات را بر سر سفره کسی که در روسیه، اوراسیا، اتحادیه اروپا و چین است را فراهم نماییم.

وی ادامه داد: یکی از ایرادات ما این است اگر سراغ صاحب محصول تولیدی را بگیریم پیدا نمی کنیم یعنی محصول کشاورزی در کشور به صورت فله ای تولید می شود و نمی دانیم چه کسی، کجا و چه میزان تولید می کند و این یعنی اطلاعاتی از فرآیند و بسترهای تولید محصول نداریم.

علایی مقدم بیان داشت: در زمان حاضر تولیدات ما فرایند محور شده است به عبارتی اطلاعات از بسترهای تولید باید یادداشت برداری شود، کنترل کیفی داشته باشیم و از مصرف بی رویه کود و سم که باعث می‌شود عدم انطباق بالا برود و محصول ما برگردد بایستی اجتناب شود که در این حوزه وزارت بهداشت و درمان و جهاد کشاورزی هر ۲ وظیفه نظارتی دارند.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور، مجموعه منطقه ویژه و فرودگاه پیام را ظرفیت بسیارخوبی برای توسعه صادرات در بخش کشاورزی دانست و افزود: این امر وظیفه سازمان جهاد کشاورزی را سنگین می‌کند که با برنامه ریزی این ظرف و این ظرفیت را پر کند.

وی با بیان اینکه بیشترین گلخانه های کشور در ۲ استان تهران و البرز مستقر هستند خاطرنشان کرد: حدود ۴۳ هزار هکتار گلخانه در کشور احداث شده است که ۲۳ هزار هکتار آن فعال است و به نظر می‌رسد مساحت زیادی از این سطح در استان‌های تهران و البرز است.

علایی مقدم با اشاره به اینکه امنیت غذایی برای دنیا خیلی مهم است و الان گندم، ذرت و برنج حرف اول را در قدرت می زنند؛ افزود: یک زمانی هر کشوری که توپ و تانک، فشنگ، اسلحه و پهپاد زیادی داشت کشور قوی محسوب میشد، اما جنگ روسیه و اوکراین نشان داد هر کشوری که غذای مردم خود را تامین کند کشور قدرتمندتری است.

وی ادامه داد: تولید در بخش‌های کنترل شده یکی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی است و به دلیل محدودیت منابع آبی دیگر آب به این صورت نیست که آب را رها کنیم، یک زمانی برای ۳۰ میلیون نفر جمعیت غذا تامین می کردیم اما اکنون باید برای ۸۴ میلیون نفر غذا تأمین کنیم.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه آب لازم از سفره های آب زیرزمینی تأمین می‌شود وظرفیت آبی کشور محدود و حدود ۴۰۰ میلیارد متر مکعب است؛ افزود: از این میزان ۲۷۰ میلیارد متر مکعب یا تبخیر می شود و یا از دسترس خارج می شود و تنها ۱۳۰ میلیارد متر مکعب آب سبز یعنی آب مبتنی بر نزولات آسمانی در اختیار داریم.

وی با اشاره به اینکه یک زمانی سرانه آب هر نفر ایرانی ۱۹ هزار متر مکعب بود، اما اکنون این رقم به ۱۳۰۰ متر مکعب برای هر ایرانی برای شرب و بهداشت رسیده است؛ متوسط آب مصرفی هر ایرانی را ۲۷۰ لیتر در شبانه روز خواند و افزود: در دنیا این عدد ۷۰ لیتر است و این نشان می دهد که بایستی علاوه بر اصلاح الگوهای تولید، الگوهای مصرف نیز باید اصلاح شود.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، علایی مقدم تولید کشاورزی در محیط های کنترل شده را یکی از راهکارهای اصلاح الگوی تولید خواند و اضافه کرد: یکی محیط های کنترل یکی از محیط های کنترل شده گلخانه ها هستند البرز هم یکی از قطب های مهم گلخانه داری در کشور است و با برنامه ریزی و استفاده از ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی پیام، فرصت بسیار خوبی برای راه اندازی مرکز صادرات محصولات کشاورزی شامل زنجیره کاملی از سورتینگ، بسته بندی، قرنطینه، استانداردسازی، گمرک، آزمایشگاه‌های مرجع وزارت بهداشت در حوزه توسعه صادرات با سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان البرز فراهم است........... . . //.... کد 178L

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .