پنجشنبه, ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

اجرای طرح ملی گندم بنیان در سه هزار و۲۵۰هکتار از زمین‌های کشاورزی خرمشهر

L_-195.jpg

کاج پرس: 13-09-1401

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر گفت:سه هزار و ۲۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی خرمشهر در سال زراعی جاری به کشت طرح ملی گندم بنیان اختصاص یافته است.

کیوان طرفی در گفت‌وگویی بیان کرد: هدف از اجرای این طرح افزایش ۳۰ درصدی در تولید و عملکرد گندم، توسعه ارقام جدید، توسعه کشت با خطی کار، مستقیم کار و افزایش عملکرد از طریق بهبود و تغذیه گیاهی است.

وی افزود: با اجرای این طرح در مدت چهار سال میانگین عملکرد گندم شهرستان خرمشهر ۳۰ درصد افزایش می‌یابد و سبب مصرف بهینه بذر می‌شود. مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر گفت: تغذیه بهینه با استفاده از آزمون خاک، مبارزه با عوامل خسارت زا از جمله مراقبت از سلامت گیاه و برگ‌های زیر پرچم با مصرف ترکیبات قارچ کش حداقل در ۲ مرحله، توسعه سامانه‌های آبیاری زیرفشار به ویژه آبیاری تیپ و ایجاد راهروهای ثابت به منظور انجام اقدامات به زراعی در مزارع گندم از دیگر برنامه‌های اجرایی این طرح است.

طرفی بیان کرد: کاهش هزینه‌ تولید با کاهش مصرف بذر در هکتار و کاهش تردد ماشین آلات، کاهش فشردگی خاک، کاهش مصرف سوخت ماشین آلات، افزایش عملکرد و کیفیت محصول از دیگر مزایای این طرح است.

وی ادامه داد: طرح ملی گندم بنیان ساختار مشارکتی داشته که مشارکت کشاورزان، کارشناسان، مدیران، محققان و مجموعه تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی در این پروژه امری ضروری است. خرمشهر بیش از ۴۰ هزار هکتار زمین قابل کشت دارد.

برای پاییز امسال کشت ۶۰۰ هزار هکتار زمین در خوزستان هدف‌گذاری شده که در مقایسه با سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ حدود ۲۰۰ هزار هکتار کاهش دارد.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، گندم، برنج، نیشکر، چغندرقند، ذرت دانه‌ای وعلوفه‌ای، خرما، انواع مرکبات، سبزی و صیفی مهمترین اقلام تولیدی خوزستان است.

استان خوزستان یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار سطح زیرکشت دارد که در صورت تامین پایدار آب، زهکشی و آبیاری، کشت گلخانه ای و بهره گیری از فناوری روز می‌توان سطح زیرکشت آنها را تا ۲.۲میلیون هکتار افزایش داد................ ......... //.... کد 194L

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .