پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

معاون موسسه تحقیقات آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد

ضرورت تسریع در کنترل روند فرسایش خاک کشور

L_-196.jpg

کاج پرس: 14-09-1401

معاون موسسه تحقیقات آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با تشریح وضعیت خاک کشور گفت: براساس بررسی‌های انجام شده شاهد فرسایش خاک در اکثر نقاط کشور هستیم و ضرورت دارد هرچه سریعتر این وضعیت کنترل شود.

«ناصر دواتگر» در همایشی به مناسبت روز جهانی خاک در سرسرای سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به اهمیت حیاتی خاک در تامین غذا و ادامه زندگی موجودات زنده؛ افزود: ۲ هزار سال زمان می‌برد تا ۲ سانت خاک کشاورزی شکل بگیرد اما متاسفانه خاک در کشور ما براحتی از بین می‌رود.

وی گسترش صنایع و کارخانجات و ویلا سازی در اراضی کشاورزی را از عوامل تخریب خاک در کشور عنوان کرد و گفت: باید در کشور بسیاری از موضوعات در ارتباط با حفظ خاک مانند نحوه کشت و کار در اراضی کشاورزی، مرتعداری و چرای دام ها، ساخت و سازها و دیگر موارد با هم افزایی تمام بخش‌ها در دستور کار قرار گیرد.

دواتگر برداشت بی رویه از منابع آب برای مصارف کشاورزی؛ (که در ایران بسیار بیشتر از میانگین جهانی آن صورت می‌گیرد) را یکی از عوامل مهم تخریب خاک در کشور عنوان کرد و افزود: برداشت زیاد آب از منابع موجب شور شدن آب و در نتیجه تخریب خاک می‌شود که متاسفانه در کشور ما آب فراوانی بی رویه بدون هیچ اصولی برداشت می‌شود که این در جاهایی موجب از بین رفتن خاک شده است.

وی بیان داشت: براساس میانگین جهانی باید ۶۰ درصد منابع تجدیدپذیر آبی برای تولید ۱۶ درصد محصولات کشاورزی استفاده شود اما در کشور ما این رقم بسیار زیادتر از آن است. همچنین ۴۰ درصد تولیدات کشاورزی در ایران وابسته به منابع آبی است در حالی در جهان ۱۶ درصد است و ۵۹ درصد به اراضی دیم است.

این مقام مسئول در ادامه بیان داشت: خاک کشور ایران با توجه به اینکه در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد از مواد آلی مغذی غنی نیست به همین اساس باید صد چندان مراقب فرسایش آن باشیم.

ما به حکمرانی خوب خاک و کشاورز با دانش نیاز داریم

معاون موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: ما در بسیاری از بخش‌ها مانند آبیاری و کود، بد مصرف هستیم و در این زمینه نیاز به نقش خوب دولت و کشاورزان داریم.

دواتگر با بیان اینکه ما در بخش آیین نامه و قوانین مشکل خاصی نداریم گفت: برای حفظ آب و خاک در بین دستگاه‌های اجرایی هم گرایی و هم افزایی و سیاست واحد بیشتر نیاز داریم و در بخش کشاورزی به آموزش‌های تخصصی بسیار زیاد نیاز داریم.

وی در ادامه اظهار داشت: خاک کشور ما، از نظر مواد آلی که برای رشد گیاهان بسیار ضروری است غنی نیست و متاسفانه بدلیل گرانی بسیاری از کشاورزان توان خرید و مصرف کود را ندارند و این در آینده نزدیک میزان تولیدات ما را دچار مشکل می‌کند.

دواتگر توضیح داد: هر کدام از مواد کودی اوره، فسفر و پتاسیم که بیشتر در کشاورزی ما استفاده می‌شود مانند گروه‌های غذایی انسان‌ها ویتامین، پروتئین کربوهیدرات و دیگر مواد که برای رشد و سلامت انسان ضروری اند برای رشد گیاهان هم خاصیت بخصوص خود را دارند، نمی‌شود یکی را به جای دیگر بکار برد.

وی اضافه کرد: بنابراین وقتی کشاورزان توان خرید کود نداشته باشند که آن را به زمین بدهند گیاهان یا محصولات آنان نیز کمتر رشد می‌کنند و به این نوع تولیدات ما نیز کاهش می‌یابد.

دواتگر رفتن به طرف سیستم‌های آبیاری تحت فشار برای جلوگیری از هدر رفت آب، استفاده بهینه و به موقع از کودهای کشاورزی به منظور غنی سازی خاک اراضی، آموزش کشاورزان و هم افزایی بین بخش‌های مختلف اجرایی برای اجرای سیاست‌های واحد از جمله راهکارهای کنترل فرسایش بیش از پیش خاک در کشور دانست.

این مقام مسئول در پایان همچنین گفت: شایعات زیادی در خصوص آلودگی خاک یا محصولات کشاورزی در کشور رایج می‌شود که اکثر قریب به اتفاق آنها دروغ رسانه ای است.

دواتگر بیان داشت: تمام خاک آلوده در کشور ۳۰ هزار هکتار است که همه آنها شناسایی و کنترل شده و بقیه هرچه هست دروغ است. به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، گفتنی است در پایان این همایش از از خادمین خاک و دانش آموزان برنده مسابقه نقاشی در مورد اهمیت خاک تجلیل شد................... ........ //.... کد 196L

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .