جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی خبرداد:

به‌کارگیری از ظرفیت سازمان‌های تحقیقاتی در حوزه خاک در برنامه هفتم

L_-207.jpg

کاج پرس: 15-09-1401

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش داریم برای حفظ خاک، در برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۲ از ظرفیت‌های سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و سازمان‌های ترویجی در حوزه خاک کشور بهره بگیریم.

«محمدجواد عسکری» افزود: در برنامه ششم توسعه نتوانستیم از ظرفیت‌های تحقیقاتی و اعتبارات موجود در این بخش به خوبی استفاده کنیم.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت امنیت غذایی در جوامع بشری اظهار داشت: همه کشورها به دنبال امنیت غذایی هستند و برای آن تلاش می‌کنند؛ بنابراین اگر بخواهیم غذای سالمی تولید کنیم باید بسترها و زیرساخت‌های لازم را برای ایجاد خاک مناسب داشته باشیم.

وی خاک را یکی از عوامل مهم تولید مطلوب برشمرد و اظهار داشت: وجود نقشه راه در این حوزه اهمیت ویژه‌ای دارد و باید پژوهش‌های حفاظت از خاک در دستور کار قرار گیرد در غیر این صورت آسیب جدی به بخش کشاورزی وارد می‌شود.

عسکری با تاکید بر این که طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری نیز در حوزه حفاظت خاک از اهمیت بالایی برخوردار است تصریح کرد: در بحث حفاظت خاک باید طرح‌های آبخیزداری مدنظر قرار گیرد به طوری که علاوه بر هدایت میزان آب سبز به سفره‌های زیرزمینی، برداشت سفره‌های زیرزمینی نیز مشخص باشد.

* اهمیت استفاده صحیح از کودهای شیمیایی در بحث حفاظت از خاک

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بر حضور مجموعه‌های تحقیقاتی در حوزه حفاظت خاک تاکید کرد و گفت: بهره برداری مطلوب و استفاده صحیح از کودهای شیمیایی نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

عسکری با بیان این که برای ایجاد خاک حاصلخیز باید برنامه وجود داشته باشد، افزود: حفظ خاک نیازمند دقت و توجه است در غیر این صورت همگان آسیب خواهیم دید.

* تولید محصولات استراتژیک در اراضی درجه یک

عسکری اظهار داشت: لازم است که تولید محصولات استراتژیک در اراضی کلاس یک انجام شود.

وی با نگاه مدیریتی به حوزه خاک گفت: خاک متعلق به نسل‌های آینده است و باید در قالب برنامه زمان‌بندی شده اجرایی شود.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: بحث خاک مربوط به همه دستگاه‌های مرتبط با این حوزه است و تنها به وزارت جهاد کشاورزی مربوط نیست.

وی افزود: بنابراین برای رسیدن به یک نقطه مطلوب در این زمینه مجلس آمادگی لازم را دارد تا با کمک در بودجه سال آینده فضاسازی لازم را برای کمک به وزارت جهاد کشاورزی انجام دهد.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک امسال با شعار "خاک سرآغاز غذا" در ۱۴ آذر ماه به صورت ملی در تهران با محوریت معاونت آب و خاک و مشارکت دفتر نمایندگی سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران، انجمن علوم خاک ایران با هدف فرهنگ‌سازی و توجه به مقوله مدیریت و حفاظت از منابع خاک کشور برگزار شد.................................... ...... //.... کد 207L

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .