پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

فائو ایران را دومین کشور صیانت کننده از خاک دانست

L_-210.jpg

کاج پرس: 15-09-1401

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: از چالش های اصلی در حوزه خاک حکمرانی واحد و یکپارچه بر مدیریت و توسعه حوزه خاک است که امیدواریم با برنامه‌ریزی و همکاری تمام دستگاه‌ها به این حکمرانی واحد برسیم.

فریبرز عباسی معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: فرسایش خاک، خرد شدن و تغییر کاربری اراضی چالش‌های اصلی در حوزه خاک است که تمام بحران های محیط زیست و تخریب خاک را ایجاد می‌کند.

وی افزود: کاهش کیفیت در محصول و عملکرد در واحد سطح، کاهش نفوذ خاک، سیل، مهاجرت، تغییر اقلیم و گرمایش زمین به تخریب خاک وابسته است و با احیا و حفاظت خاک بسیاری از مسائل قابل حل و فصل است.

عباسی با بیان اینکه بستر خاک 95 درصد از غذایی بشر و امنیت غذایی را تامین می‌کند، تصریح کرد: خاک نقش 20 درصدی در افزایش منابع پایدار و تنوع زیستی در کره زمین دارد و برای ایجاد دو سانتیمتر خاک به یک هزار سال زمان نیاز داریم.

وی ادامه داد: فائو شعار روز جهانی خاک را «خاک سرآغاز غذا» تعیین کرده است و برگزاری این روز برای همگرایی بین دستگاهی و افزایش سطح فرهنگ صیانت و مدیریت خاک است.

معاون آب و خاک گفت: قانون حفاظت از خاک در خرداد سال 98 توسط مجلس تصویب و ابلاغ شده که شامل پنج بخش مهم است و سه بخش مدیریت بهره برداری از خاک، پیشگیری از تخریب خاک و اصلاح خاکهای تخریب شده از وظایف وزارت جهاد کشاورزی است و پیشگیری از آلودگی خاک و اصلاح خاک های آلوده شده وظیفه سازمان محیط زیست است.

وی افزود: پس از ابلاغ قانون حفاظت از خاک، تشکیلات حفاظت از خاک در معاونت آب و خاک ایجاد شده است و شورای راهبردی و کمیته های متنوعی در این زمینه تشکیل شده است.

عباسی با اشاره به اینکه تهیه نقشه های مدیریت پذیر خاک در 13 استان کشور انجام شده است، ادامه داد: تهیه نقشه های فنی شوری خاک های کشور توسط موسسه تحقیقات آب و خاک انجام شده و رونمایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از چالش های اصلی در حوزه خاک بحث حکمرانی واحد و یکپارچه برای مدیریت و توسعه حوزه خاک است، ابراز امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی و همکاری تمام دستگاه‌ها به این حکمرانی واحد برسیم، همچنین برنامه‌هایی همچون ایجاد مزارع نوآوری را برای صیانت از خاک خواهیم داشت.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: شورای عالی خاک برای سیاست‌گذاری کلان یکی از خلال هایی است که در این حوزه احساس می‌شود و باید در این زمینه اقدام کنیم.

به گزارش کاج پرس به نقل از تسنیم، وی با اشاره به رتبه ایران در ارزیابی فائو برای اجرای برنامه های صیانت از خاک عنوان کرد: فائو هر سال کشورهایی که روز جهانی خاک را برگزار می کنند و برنامه های مستند در زمینه صیانت از خاک دارند را ارزیابی می کند که سال گذشته ایران در بین 139 کشور برگزار کننده این روز رتبه دوم را کسب کرده است‌............................................ .... //.... کد 210L

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .