جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

مدیرکل دفتر امور خاک وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد:

تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت خاک در دولت تا پایان امسال

L_-217.jpg

کاج پرس: 15-09-1401

مدیرکل دفتر امور خاک وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرد آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت خاک تا پایان امسال در دولت تصویب شود.

«جهانبخش میرزاوند» به مناسبت بزرگداشت روز جهانی خاک افزود: قانون حفاظت خاک، قانون بسیار خوبی است و آیین‌نامه اجرایی آن به موقع تدوین و در کمیته‌های تخصصی و کمیسیون زیربنایی دولت در حال بررسی است.

مدیرکل دفتر امور خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: از آنجایی که بیش از ۱۰ دستگاه اجرایی در اجرای قانون حفاظت خاک ذی‌مدخل هستند و اجرای آن، رویه‌های معمول برخی سازمان‌ها و ادارات اجرایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، از این رو آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت خاک، بیش از دو سال است که در کمیته‌های تخصصی و کمیسیون زیربنایی دولت در رفت و آمد است تا سازمان‌ها بتوانند خود را با آن تطبیق دهند و به اجرا درآورند.

میرزاوند با بیان این که آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت خاک دارای ۴۰ ماده است، اظهار داشت: هر یک از مواد آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت خاک در حوزه وظایف دستگاه‌های اجرایی مختلف هستند.

مدیرکل دفتر امور خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با جلسات متعدد کارشناسی که تشکیل شده، دستگاه‌های اجرایی تقریبا به هماهنگی و هم‌افزایی لازم و به یک زبان و نظر کارشناسی مشترک رسیده‌اند و پیش‌بینی می‌شود این آیین‌نامه تا پایان امسال توسط هیات وزیران تصویب شود.

میرزاوند تصریح کرد: برای حفاظت از خاک، موضوعاتی نظیر اجرای قانون، اعمال حاکمیت، جرم‌انگاری و مشارکت مردمی مطرح است و در راستای تامین امنیت غذایی برای نسل آینده، مشارکت آحاد مردم در مراقبت از خاک ضروری است و تحقق این مهم نیز به فرهنگ‌سازی به ویژه از طریق رسانه‌های جمعی و کمک آموزش و پرورش نیاز دارد.

مدیرکل دفتر امور خاک وزارت جهادکشاورزی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره تاثیر تغییرات اقلیمی بر خاک نیز گفت: خاک یکی از منابع پایه‌ای است که به شدت از تغییرات اقلیمی تاثیر می‌پذیرد و در عین حال بر تغییرات اقلیمی تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: یافته‌های علمی در جهان نشان می‌دهد خاک بزرگترین مخزن کربن کره زمین است و مدیریت در فعالیت‌های کشاورزی یا در سایر فعالیت‌ها در بستر خاک اگر مبتنی بر بهره‌برداری پایدار و دانش روز نباشد، موجب تخریب خاک، تجزیه مواد آلی خاک، افزایش گازهای گلخانه‌ای و تشدید تغییرات اقلیمی می‌شود.

میرزاوند اظهارداشت: ما برنامه‌ای را در زمینه تاثیر تغییرات اقلیمی بر منابع خاک و اثر متقابل خاک بر تغییرات اقلیمی در دستور کار داریم و کارهای کارشناسی آن در حال انجام است.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، وی ابراز امیدواری کرد؛ با تدوین و اجرای این برنامه، اثرات تغییر اقلیمی بر خاک کشور کم شود............ //.... کد 217L

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .