سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

عزم دولت برای رفع تداخل اراضی کشاورزی در کاشان

L_-230.jpg

کاج پرس: 17-09-1401

یکی از برنامه‌های مهم دولت سیزدهم در بخش کشاورزی رفع تداخلات اراضی کشاورزی است که به گفته رییس سازمان امور اراضی کشور، به زودی تمامی اراضی کشاورزی کاشان رفع تداخل می شود.

رفع تداخلات اراضی به عبارتی اختلافات بین دولت و کشاورزان در مورد تداخل اراضی ملی، دولتی و مستثنیات است و این تداخلات، از مهم ترین مشکلات کشاورزان در منطقه کاشان و آران و بیدگل است در پیوند با این موضوع، رییس سازمان امور اراضی کشور روز چهارشنبه (۱۶آذر) در جلسه بررسی مشکل تداخل اراضی کشاورزان با اراضی ملی که به همت نماینده ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در کاشان و آران و بیدگل ، فرماندار ویژه کاشان و با حضور مدیران دیگر دستگاه های اجرایی شهرستان های یادشده، برگزار شد، برای رفع این مشکل قول مساعد داد.

ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب سال ۱۳۹۴ به مساله رفع تداخلات اراضی اختصاص یافت و این نقطه عطفی برای حل این معضل چندین ساله بین کشاورزان و دولت بود.

وزیرجهاد کشاورزی دولت سیزدهم وعده داده است تا پایان سال ۱۴۰۲ رفع تداخلات اراضی در کشور به پایان برسد بنابراین این مساله به طور جدی‌تر در دستور کار روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

از سال ۱۳۹۴ طبق قانون ،سازمان‌های جهاد کشاورزی در استان‌ها مکلف به بررسی پلاک‌ها شدند تا اگر اراضی جزو مستثنیات مردم بوده و به اشتباه در زمان اصلاحات اراضی جزو اراضی ملی آورده شده به مردم بازگردانده شود. بعد از بررسی های انجام شده در کاشان و آران و بیدگل ۷۵۰ پلاک مشمول رفع تداخلات اراضی شد که رییس سازمان امور اراضی در خصوص رفع سریع این تداخلات قول مساعد داد.

رییس سازمان امور اراضی در این جلسه گفت:در کاشان برنامه ریزی می کنیم با تامین منابع مورد نیاز و بکارگیری مهندسین مشاور مشکل تداخلات اراضی کشاورزی در شهرستان به زودی رفع شود.

صفدر نیازی اظهار کرد:حدنگاری و سنددارکردن تمامی اراضی کشاورزی در دولت سیزدهم هدف گذاری شده و این برنامه را با رویکرد جهادی دنبال می کنیم.

فرماندار ویژه کاشان هم در این جلسه گفت:حدنگاری و صدور اسناد به معنای هویت بخشیدن به اراضی کشاورزی است و امیدواریم این مهم در شهرستان زودتر از سال ۱۴۰۲ محقق شود.

محمدشریف زارعی افزود:تمامی دستگاه های مربوط در حوزه سنددار کردن اراضی کشاورزی باید با هم‌افزایی و انسجام با یکدیگر در راستای سرعت بخشی به تثبیت اراضی کشاورزی گام بردارند.

رضا مظلومی مدیر جهاد کشاورزی کاشان هم در این جلسه گفت: ۵۵۰ پلاک ثبتی در شهرستان داریم که هنوز اداره منابع طبیعی درخصوص میزان ملی و مستثنیات این پلاک ها اظهار نظر قطعی نکرده و ممکن است همه آنها در صورت تشخیص به عنوان مستثنیات مشمول رفع تداخلات اراضی قرار گیرند، اما در حال حاضر ۱۴۹ پلاک از طرف دبیرخانه کمیسون رفع تداخلات مستقر در کاشان، در حال بررسی و تشخیص به عنوان ملی یا مستثنیات است و هفت پلاک ثبتی به مساحت هزارو ۲۰۰ هکتار از طرف کمیسیون رفع تداخلات اصفهان مستثنی از اراضی ملی اعلام شد که صدور سند مالکیت برای آنها بلامانع است.

گسترش طرح هادی و تغییر کاربری اراضی در بخش های مورد نیاز روستاهای کاشان و آران و بیدگل، صدور سند مالکیت برای افرادی که قبل از سال ۱۳۷۳ زمین تصرف کرده اند و تعیین تکلیف تصرفات فاقد سند رسمی کشاورزان در کمیسیون رفع تداخلات اراضی ظرف یک ماه آینده، از مصوبات جلسه بررسی مشکل تداخل اراضی کشاورزان کاشان و آران و بیدگل بود.

کاشان دارای ۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی ، ۹ هزار هکتار باغ و چهار هزار هکتار زمین زراعی است و بیش از ۴۰هزار خانوار در بخش کشاورزی این شهرستان فعالیت می‌کنند.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا, شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد..................................... //.... کد 230L

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .