پنجشنبه, ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از ۶۰۰ هکتار گلخانه در استان اردبیل

L_-234.jpg

کاج پرس: 19-09-1401

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل اعلام کرد: بر اساس برنامه‌ریزی و تمهیدات انجام شده، تا پایان دولت سیزدهم، مجموع گلخانه‌های در حال بهره‌برداری استان اردبیل به ۶۰۰ هکتار افزایش می‌یابد.

یاسرعبداللهی در جلسه ستاد مدیریت گلخانه‌های استان اردبیل گفت: از مجموع یکهزار و ۷۰۴ هکتار اراضی تخصیصی برای احداث گلخانه، تابحال ۶۰۰ هکتار به تولیدکنندگان این بخش واگذار شده که ۱۳۰ هکتار آن تاکنون به بهره‌برداری رسیده و ۴۷۰ هکتار نیز در طول ۲ سال آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی خواستار تسریع در ساخت و ساز واحدهای گلخانه‌ای در سطح استان اردبیل شد و افزود: آنهایی که زمین برای احداث گلخانه تحویل گرفته اند اما به تعهدات خود مبنی بر احداث گلخانه در بازه زمانی قرارداد عمل نکرده‌اند، باید تعیین تکلیف شوند و در صورت لزوم، اراضی واگذار شده پس گرفته شده و به افراد واجد شرایط واگذار شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل افزود: شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای باید برنامه‌ای منظم برای واگذاری در سال‌های آتی داشته باشد تا بتواند در بازه زمانی تعیین شده به اهداف از پیش تعیین شده تولید گلخانه‌ای برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت توسعه شهرک‌های کشاورزی به خصوص مجتمع‌های گلخانه‌ای و نقش بسیار مهم آن در تولید و اشتغال پایدار و مدیریت مصرف آب گفت: قیمت تمام شده واگذاری و ساخت گلخانه بسیار بالاست و برای حمایت از سرمایه‌گذار این بخش، باید بازنگری جدی در سیاست‌های حمایتی انجام شود.

نادر تقی زاده افزود: اگر قیمت تمام شده احداث گلخانه و هزینه‌های تولید احداث و گلخانه‌ای حداقل به نصف کاهش یابد، بسیاری از مشکلات این بخش حل شده و توسعه گلخانه‌ها تسریع می‌شود.

وی بیان کرد: در کنار شهرک‌های گلخانه‌ای، گلخانه‌های کوچک مقیاس نیز باید مورد حمایت و توجه جدی قرار گیرد چرا که با سرمایه اندک، باعث افزایش میزان اشتغال و تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به آموزش کارگران، کارفرمایان و ناظران فنی کشاورزی در خصوص به روز کردن اطلاعات و تجهیزات از فرآیند تولید تا صادرات محصولات گلخانه‌ای تاکید کرد.

مدیر شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای استان اردبیل نیز در این جلسه گزارشی از پروژه‌های در حال اجرا در مجتمع‌های گلخانه‌ای و دامپروری استان در خصوص واگذاری‌، تامین زیرساخت و بهره‌برداری از این مجتمع‌ها ارائه کرد.

در این جلسه همچنین موضوع توسعه و شناسایی مجتمع‌های کشاورزی جدید در استان اردبیل در اراضی ملی و دولتی، اعتبارات تخصیصی از محل سفر ریاست جمهوری به مجتمع‌های کشاورزی استان، تامین گاز مصرفی و تسهیلات بانکی به سرمایه‌گذاران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

مساحت اراضی زراعی استان اردبیل ۷۷۸ هزار هکتار است که ۵۱۵ هزار هکتار آن به صورت دیم و ۲۲۵ هزار هکتار آن نیز به صورت آبی کشت می‌شود و در ۳۹ هزار هکتار از اراضی این استان نیز باغ احداث شده است.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، سالانه بالغ بر چهار میلیون تن محصول کشاورزی در استان اردبیل تولید می‌شود که معادل چهار درصد مجموع محصولات تولید شده کشور است............................................ //.... کد 234L

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .