جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

با ابلاغیه از سوی رئیس‌جمهور؛

جدایی مجتمع پرورش مرغ لاین از ستاد وزارت جهاد

M_191.jpg

 

کاج پرس: 21-10-1401

در پی ابلاغ مصوبه شورای عالی اداری درباره قرار گرفتن «مجتمع پرورش و اصلاح نژاد مرغ لاین» به‌عنوان یک واحد تابعه در ذیل شرکت پشتیبانی امور دام کشور، این مجموعه رسماً از ستاد وزارت جهاد کشاورزی جدا شد.

شورای عالی اداری در یکصد و هشتاد و نهممین جلسه خود در اول آذر امسال با توجه به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و با استناد به بند (۳) ماده (۱۵) قانون مدیریت خدمات کشوری تصویب کرد که مجتمع پرورش و اصلاح نژاد مرغ لاین با همه وظایف، مأموریت‌ها، ساختار تشکیلاتی، اموال و دارایی‌ها، سرمایه زیستی، تعهدات و نیروی انسانی از ستاد وزارتخانه منتزع و در قالب یک واحد تابعه در ذیل شرکت پشتیبانی امور دام کشور قرار می‌گیرد.

این مصوبه دیروز سه‌شنبه (۲۰دی) از سوی رئیس‌جمهور که ریاست شورای عالی اداری را بر عهده دارد ابلاغ و مجتمع پرورش مرغ لاین رسماً از ستاد وزارت جهاد کشاورزی جدا و به شرکت پشتیبانی امور دام ملحق شد.

مجتمع مرغ لاین ایران (آرین) از سال ۶۹با ورود یک گلّه از نژاد هایبرو هلندی با ظرفیت تولید ۳۰۰هزار قطعه مرغ اجداد و یک میلیون قطعه مرغ مادر در فضایی بالغ بر هزار و ۱۳۷هکتار از اراضی جنگلی مازندران در شهرستان بابل راه‌اندازی شده که تأمین و نگهداری تمام جوجه‌های گوشتی و تخمگذار کشور و اجداد آنها را انجام می‌دهد.

ایران، پس از آمریکا، انگلیس، برزیل، هلند، هند، آلمان و فرانسه، تنها کشور در غرب آسیا و منطقه جهان اسلام است که توانسته تولید مرغ لاین را در اختیار داشته باشد.

دولت سیزدهم در ادامه اهمیت توسعه و بهره وری از ظرفیت‌های بخش‌های مختلف کشاورزی مازندران برای حمایت از لاین مرغ ایران (آرین)، سهم واردات هر نژاد را مورد توجه قرار داد تا جوجه لاین ایرانی هم در بازار صنعت طیور سهم بیشتری پیدا کند که بر اساس اعلام رسمی کارشناسان این حوزه، نژاد لاین آرین برای پرورش در استان‌های گلستان، قزوین، گیلان، مازندران، تهران، سمنان و خوزستان بسیار مناسب است.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، احیای مرغ لاین در کشور با هدف خودکفایی در صنعت طیور و قطع وابستگی در زمینه واردات مرغ نژادهای خارجی و نهاده‌های مورد نیاز پرورش آنها در داخل و تأمین امنیت غذایی کشور و همچنین صرفه‌جویی ارزی در دستور کار قرار گرفته است.

چندی پیش بانک کشاورزی در حمایت از تأمین امنیت پایدار غذایی در کشور و در اجرای برنامه ملی احیا و توسعه مرغ لاین نژاد آرین، پرداخت تسهیلات با نرخ ترجیحی ۶درصد به مرغداران و زنجیره‌ی تولیدکنندگان مرغ لاین آرین را آغاز کرد و صندوق بیمه کشاورزی نیز در حمایت از تولیدکنندگان این نوع مرغ، در بیمه‌های پایه و تکمیلی، حق بیمه بابت هر قطعه جوجه یک‌روزه سویه آرین را با احتساب ۵۰درصد تخفیف محاسبه می‌کند..............‌......................... /کد 191M

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .