پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

سرپرست معاونت برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی:

نسخه‌نویسی الکترونیکی مانع از فروش سم تقلبی و گران می‌شود

 

M_198.jpg

کاج پرس: 24-10-1401

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: نسخه نویسی الکترونیکی مانع از گرانفروشی و ارائه سم تقلبی خواهد شد.

«شاهپور علائی مقدم» در نشست تخصصی بررسی عملکرد آفاتکش‌ها بروی محصولات کشاورزی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران افزود: اکنون نسخه نویسی الکترونیکی در استان‌های اصفهان، فارس و قزوین به صورت پایلوت آغاز شده که این اقدام از نسخه‌های غیر علمی جلوگیری می‌کند و مانع از گرانفروشی و ورود سم تقلبی در بازار خواهد شد.

سرپرست معاونت برنامه ریزی اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه آفتکش‌ها کالا نیستند بلکه تکنولوژی در حال تغییر هستند، اظهار داشت: متخصصان باید به طور مستمر بر روی آفت‌کش‌ها کار کنند تا سلامت محصولات کشاورزی تضمین شود.

وی با تاکید بر اینکه از تولید آفتکش در کشور حمایت می‌کنیم، تصریح کرد: همچنین حمایت خود را از واردات نیز داریم و البته معتقدیم باید صادرات هم داشته باشیم زیرا نگاه ما فقط به یک بخش نیست بلکه همه بخش‌ها باید در کنار هم باشد.

سرپرست معاونت برنامه ریزی اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی به کیفیت سموم داخل کشور اشاره کرد و گفت: نمی‌گوییم سم تقلبی در کشور نداریم، در همه کالاها جنس تقلبی وجود دارد اما باید نظارت بیشتری بر بازار آفتکش‌ها داشته باشیم.

علائی مقدم با تاکید بر اینکه ۷۰درصد اثرگذاری آفتکش به نحوه مصرف آن باز می‌گردد، افزود: برخی کشاورزان ما بلد نیستند از آفتکش‌ها استفاده کنند، بنابراین باید برای کشاورزان کلاس‌های آموزشی گذاشته شود زیرا گاهی آنقدر عدم انطباق آفتکش‌ها تکرار می‌شود که آن آفت‌کش کارایی خود را از دست می‌دهد که این نشان از نا آگاهی برخی بهره برداران دارد.

سرپرست معاونت برنامه ریزی اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: بسته‌های آموزشی و ترویجی باید به زبان کشاورزان تهیه و در اختیار آنها قرار گیرد، انجمن تولید کنندگان سم می‌تواند این بسته‌های آموزشی را تهیه کند.

* لزوم ایجاد پژوهشکده استانداردسازی آفتکش‌ها

وی افزود: انجمن تولیدکنندگان می‌تواند با ایجاد پژوهشکده‌ ای، با بررسی و راستی آزمایی آفتکش‌های تولیدداخل، از استاندارد بودن آنها مطمئن شود. وی با تاکید براینکه از هر فعالیتی در زمینه بهبود آفتکش‌ها حمایت خواهیم کرد گفت: تولید کنندگان همچنین می‌توانند تولید فراسرزمینی داشته باشند. علائی مقدم گفت: به جای اینکه سم به کشاورزان بدهیم بهتر است خدمات سمپاشی به آنها ارایه دهیم و از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان نیز بهره مند شویم.

بکارگیری دهکده علم و فناوری کشاورزی موجب ارتقای دانش تولیدکنندگان داخلی می‌شود

رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت: وجود ۴۰۰شرکت تولید کننده در بخش آفت کش‌ها حاکی از ظرفیتی است که در حوزه تولید وجود دارد.

«مجتبی خیام نکویی» افزود: ۴۳سال از انقلاب می‌گذرد و تولیدات ما در این مدت ۱۰۰میلیون تن افزایش یافته است؛ به طوری که در حال حاضر ۱۲۵میلیون تن تولید محصولات کشاورزی داریم و این عدد قابل توجهی است.

وی تصریح کرد: با ضریب ۸۰درصد خودکفایی در تولید غذا، سالانه بین ۱۰تا ۱۵میلیارد دلار ارز برای کشور صرفه‌جویی می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه جایگاه تولیدکنندگان سم در بخش امنیت غذایی روشن است، گفت: سیاست‌های کلان دولت حمایت از توانمندی و ظرفیت‌های داخل کشور است.

وی اظهارداشت: هدف ما حمایت از تولید محصول سالم و به حداقل رساندن مخاطرات ناشی از استفاده از سموم و حرکت به سمت سموم کم خطر است، زیرا قابلیت حذف سم به طور کلی وجود ندارد.

خیام نکویی افزود: نخستین برنج بدون استفاده از آفتکش را رونمایی کردیم و قرار است دانش آن را به بخش‌ خصوصی انتقال دهیم.

وی گفت: با اینکه کاهش عملکرد نداشتیم اما این روش محدود است و هزینه را ۱۰تا ۲۰درصد افزایش می‌دهد.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: امروزه فناوری‌های جدید به طور دائم متولد می‌شوند، این فناوری‌ها ویژگی‌هایی دارند که از جمله می‌توان به ارزان سازی تولید و در کنار آن افزایش اثربخشی و کاهش مخاطرات اشاره کرد. به گفته خیام نکویی، یکی از مشکلات ما در بخش تولید کنندگان این است که کمتر بر روی منافع گروهی اجماع می‌شود.

وی افزود: ظرفیت‌های همه شرکت توانمند می‌تواند تبدیل به یک برند منطقه ای و بین المللی شود. همچنین باید الزمات حضور قدرتمند در بازارهای بین المللی بررسی شود. معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهارداشت: در ابتدای امسال پارک ملی کشاورزی و منابع طبیعی افتتاح شد.

وی افزود: همچنین هفت دهکده فناوری و نوآوری نیز تاکنون تاسیس شده و سه دهکده دیگر نیز تا پایان سال تاسیس می‌شود.

خیام نکویی اظهارداشت: آمادگی داریم حمایت‌های لازم را از این بخش داشته باشیم که بخش خصوصی دهکده‌های تخصصی فناوری و نوآوری تاسیس کند.

وی گفت: این دهکده‌ها یک ظرفیت کم نظیر برای ارتقای حوزه دانش تولید کنندگان و وارد کنندگان خواهد بود، زیرا معتقدیم استمرار حضور تولیدکنندگان در منطقه استفاده از دانش‌ها و فناوری روز است.

افزایش تولید کیفی آفتکش‌های داخلی نیازمند حمایت دولت

رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان سموم کشاورزی گفت: افزایش تولید کیفی و سالم سموم نیازمند حمایت‌های دولتی است زیرا باید این تولیدات با آفتکش‌های وارداتی قابل رقابت باشند.

«مسعود گیل آبادی» افزود: بخشی از سمومی که کارایی لازم را ندارند، سموم تقلبی هستند که باید با وجود این سموم در بازار مبارزه کرد.

رییس انجمن تولیدکنندگان سموم با اشاره به اینکه تولیدکنندگان داخلی در بحث تعرفه گذاری واردات سموم تکنیکال و سموم آماده مصرف دچار مشکل جدی هستند، اظهارداشت: اکنون تولیدکنندگان داخلی با تعرفه‌‌های نابرابر واردات تکنیکال و سموم آماده مصرف روبرو هستند که همین امر موجب دلسردی تولیدکنندگان داخلی شده، زیرا تعرفه تکنیکال وارداتی ۲درصد و تعرفه سموم آماده مصرف ۲درصد است.

وی اضافه کرد: اکنون تولیدکنندگان داخلی ما باید مواد اولیه تکنیکال را با تعرفه مذکور وارد و مابقی مواد اولیه را با ارز آزاد یا نیمایی از پتروشیمی‌ها خریداری کنند که در شرایط فعلی به دلیل هزینه‌های بالای تمام شده تولید این محصول شامل افزایش قیمت زیاد نسبت به سموم آماده مصرف وارداتی می‌شود.

گیل آبادی از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خواست برای کمک به تولیدکنندگان آفتکش‌ها در بحث آموزش و ترویج نحوه مصرف سموم با بخش خصوصی همکاری کنند.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا؛ نخستین نمایشگاه جامع بخش کشاورزی و نهمین دوره نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی (اگرو - پارس) از ۱۹تا ۲۲دی ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود............‌......................... /کد 196M

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .