جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

کردستان رتبه نخست کشور را در کشاورزی قراردادی کسب کرد

 

M_209.jpg

کاج پرس: 26-10-1401

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: استان در میزان تحقق اجرای طرح کشاورزی قراردادی رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داد.

پیمان اسکندری در گفت و گویی اظهار کرد: کردستان با ۹۱.۹۸درصد، گلستان با ۹۱.۷۹درصد، کهگیلویه و بویراحمد با ۸۶.۵۸درصد، لرستان با ۸۵.۶۰درصد و تهران با ۷۳.۳۲درصد رتبه های نخست تا پنجم کشت قراردادی گندم در کشور را تا تاریخ ۱۸دی ماه سال جاری به خود اختصاص دادند.

وی اشاره به اینکه در قالب کشت قراردادی، امسال در ۲میلیون هکتار از اراضی آبی کشور گندم کشت می شود، ادامه داد: سهم کردستان از این میزان ۳۲هزار و ۵۰۰هکتار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: سطح قرارداد کشت قراردادی گندم آبی در کردستان، ۲۹هزار و ۸۹۳هکتار است که این میزان معادل ۹۱.۹۸درصد تحقق سهمیه در نظر گرفته شده برای استان است.

اسکندری اضافه کرد: تاکنون سه هزار و ۹۴۵کشاورز استان در قالب چهار هزار و ۸۲قرارداد در کشت قرادادی گندم آبی مشارکت دارند.

در کشت قراردادی، مطابق توافق بین خریدار و کشاورز، نهاده های تولید از سوی خریدار تامین می شود و در پایان فصل برداشت هزینه های انجام شده از میزان خرید تضمینی کسر می شود.

یک میلیون و ۲۱۷هزار و ۳۸هکتار از مساحت کردستان به اراضی کشاورزی اختصاص دارد که این میزان حدود پنج درصد اراضی کشاورزی کشور را تشکیل داده است.

۹۶درصد سطح اراضی کشاورزی استان به کشت سالانه محصولات زراعی و سطح آیش (بدون کشت) و چهار درصد به عبارتی ۵۲هزار و ۶۷۰هکتار آن هم به اراضی باغی اختصاص پیدا کرده است.

بر اساس آخرین گزارش عملکرد سالانه تولید محصولات زراعی و باغی استان که مربوط به سال ۱۴۰۰است در ۷۹۱هزار و ۹۷۰هکتار زیر کشت، یک میلیون و ۷۵۴هزار تن محصول تولید شده و میزان برداشت محصولات باغی هم ۴۴۳هزار تن بوده است.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، از ۷۹۱هزار و ۹۷۰هکتار اراضی زیر کشت محصولات زراعی استان ۸۷درصد دیم و فقط ۱۳درصد آن آبی است. سالانه حدود ۲۱۱هزار و ۲۶۸هکتار از اراضی دیم به ویژه در شرق، شمال شرق و شمال استان به طور آیش در تناوب زراعی قرار می‌گیرد.

۷۹درصد از سطح زیرکشت محصولات زراعی استان سالانه به غلات، ۱۳درصد حبوبات، پنج درصد به علوفه و سه درصد دیگر به سایر محصولات زراعی اختصاص پیدا می کند....................... ........‌......................... /کد 209 M

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .