پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

هدف‌گذاری چهار ساله برای کاشت یک میلیارد نهال

 

M_215.jpg

کاج پرس: 27-10-1401

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از هدف‌گذاری چهارساله برای کاشت یک میلیارد نهال در کشور خبر داد.

«عباسعلی نوبخت» در دومین جلسه ستاد نهضت مردمی تولید و کاشت یک میلیارد نهال که به صورت ویدئوکنفرانس با مدیران کل منابع طبیعی استان‌ها برگزار شد، افزود: دنیا امروز توجه ویژه‌ای به موضوع جنگل‌کاری داشته و کشورهایی نظیر چین کاشت ۷۰میلیارد نهال، عربستان ۱۰میلیارد، ترکیه و پاکستان به ترتیب ۴.۵و ۱۰میلیارد نهال را در بازه‌های زمانی مختلف برای کاشت هدف‌گذاری کرده‌اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در این میان کشورمان مستثنی از این موضوع نیست و ایران نیز به مدت چهار سال تولید و کاشت یک میلیارد نهال را در دستور کار قرار داده است.

نوبخت افزود: توجه به منابع طبیعی و تولید و کاشت یک میلیارد نهال در یک مقیاس بزرگ برای کشور ما بسیار پراهمیت است و در همین راستا با ریاست سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی ستاد نهضت مردمی تولید و کاشت یک میلیارد نهال در وزارتخانه تشکیل و مقرر شد هر هفته مباحث کارشناسی طرح با حضور وزیر مطرح شود.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: منابع طبیعی مصمم است با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد با مشارکت مردم نسبت به تولید و کاشت یک میلیارد نهال اقدام کند.

وی اظهار داشت: با توجه به شرایط اقلیمی کشور، پایین بودن سرانه فضای سبز و قرار گرفتن ایران در زمره کشورهای با پوشش کم‌جنگل ما را مکلف کرده در یک بازه زمانی چهار ساله نسبت به تولید و کاشت یک میلیارد نهال اقدام کنیم، اما در این مسیر هیچ‌گاه کیفیت را فدای کمیت نخواهیم کرد و در تولید بذر و نهال قطعاً موضوع کیفیت برای سازمان مهم و قابل توجه است.

نوبخت تصریح کرد: توسعه فضای سبز کشور و توجه بیشتر به منابع طبیعی و محیط زیست موضوع تازه‌ای نیست و مقام معظم رهبری، رییس جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی همواره روی موضوع درختکاری و کاشت نهال تاکید داشته‌اند و ما به عنوان متولیان این امر وظیفه داریم با برنامه‌ریزی و انجام مطالعات و به‌کارگیری از ظرفیت‌های موجود به‌ویژه ظرفیت‌های مردمی برای دستیابی به اهداف پیش روی منابع طبیعی حرکت کنیم.

* ضرورت اطلاع‌رسانی شفاف به افکار عمومی

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره انتشار و ارائه آمار و اطلاعات در زمینه نهال‌کاری و تولید نهال را بسیار مهم دانست و گفت: هر اطلاعات و آماری که ارائه می‌شود قطعاً باید از صحت و سقم برخوردار باشد و منابع طبیعی برای اثبات حقانیت خود نیازمند ارائه آمار و اطلاعات نادرست نیست.

نوبخت اظهار داشت: با دستور وزیر جهاد کشاورزی به‌زودی سامانه‌ای در این وزارت و سازمان منابع طبیعی راه‌اندازی خواهد شد تا کلیه اطلاعات و اقدامات انجام شده در بخش تولید نهال و کاشت بر اساس نقشه و مکان بارگذاری شود.

* توجه به جنبه‌های مردمی کاشت نهال

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان این که طرح کاشت یک میلیارد نهال باید از سوی منابع طبیعی جنبه مردمی داشته باشد نه دولتی، خاطرنشان کرد: باید زمینه مشارکت به‌گونه‌ای فراهم شود که مردم از منابع طبیعی مطالبه نهال برای کاشت داشته باشند و در این میان باید با دستگاه‌هایی همچون معادن، شهرک‌های صنعتی و دستگاه‌هایی که تعهد به کاشت نهال دارند باید در امر نهال‌کاری ورود کنند و مشارکت داشته باشند.

به گفته وی، برخی استان‌ها تعامل و ارتباط خوبی را با دستگاه‌ها و بخش‌های خصوصی و خیرین استان برقرار کردند و سایر استان‌ها هم باید این رایزنی را داشته و مشارکت سایر بخش‌ها را داشته باشند.

نوبخت گفت: عمر خدمتی ما بسیار کوتاه است و ما نسبت به مردم، به مسوولان و افکار عمومی تعهد داریم و این‌گونه نباشد که روزی فرا رسد که از خود بپرسیم که می‌توانستیم فعالیت‌های بیشتری را برای حفظ و توسعه سرسبزی کشور انجام دهیم؛ اما انجام نداده‌ایم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به نقش کمیته‌های فنی به عنوان بالاترین مرجع تصویب و تصمیم‌گیری در خصوص طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری در استان‌ها اشاره کرد و گفت: هرگونه اقدامات فنی در عرصه‌های منابع طبیعی چه به لحاظ کمی و چه کیفی باید با تایید و نظارت کمیته‌های فنی انجام شود.

نوبخت از دفاتر روابط عمومی و ترویج و مشارکت مردمی خواست در کنار اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی، کار مستندسازی طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال را در دستور کار قرار داده و از مشارکت کنشگران و فعالان منابع طبیعی و محیط زیست در نظارت بر اقدامات انجام شده و در حال انجام را در دستور کار خود قرار دهند.

* تشکیل شورای اطلاع‌رسانی در ستاد و استان‌ها

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از مدیران استانی خواست به موازات ستاد سازمان منابع طبیعی در استان‌ها نیز ستاد تشکیل داده و گزارش‌ها و اقدامات استانی را به صورت هفتگی به دبیرخانه ستاد ارسال کنند.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، وی خواستار تشکیل شورای اطلاع‌رسانی با حضور نمایندگانی از اصحاب رسانه در ستاد و استان‌ها شد تا اقدامات کاشت یک میلیارد نهال علاوه بر مستندسازی به افکار عمومی در قالب سامانه شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی شود................‌......................... /کد 215 M

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .