پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

۷۰درصد مطالبات زعفران‌کاران خراسان جنوبی پرداخت شد

N_62.jpg

کاج پرس: 10-11-1401

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۷۰درصد مطالبات زعفران‌کاران استان پرداخت شده و پیگیر هستیم که مطالبات باقیمانده نیز به‌موقع واریز شود.

سید حسن رضوی در گفت و گویی افزود: از ۲۶آبان امسال خرید حمایتی زعفران را آغاز کردیم و در مدت ۲هفته، یک تن و ۵۰کیلوگرم زعفران با کیفیت‌های مختلف از زعفران‌کاران استان خریداری شد.

وی بیان کرد: زعفران‌های خریداری شده به آزمایشگاه‌های مورد تایید اداره‌ کل استاندارد خراسان جنوبی برای تعیین درجه و نوع ارسال شد و با توجه به نوع و درجه زعفران، کار خرید را براساس قیمت اعلامی دولت انجام دادیم.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: دولت زعفران دسته را حداقل کیلویی ۲۵میلیون تومان و زعفران نگین اعلا را کیلویی ۴۱میلیون و ۵۵۰هزار تومان از کشاورزان خریداری کرده است.

وی اضافه کرد: قرار بود ۳۰درصد ارزش زعفران خریداری شده را بعد از آزمایش و مشخص شدن نوع و کیفیت محصول واریز کنیم و سه ماه بعد ارزش ۷۰درصد باقیمانده پرداخت شود که ۳۰درصد اولیه مطالبات کشاورزان را به ملبغ ۱۱میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان به‌موقع پرداخت کردیم.

رضوی گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته بعد از ۲هفته ۴۰درصد دیگر مطالبات زعفران‌کاران به مبلغ بیش از ۱۵میلیارد تومان پرداخت شد.

وی عنوان کرد: در مجموع ۳۸میلیارد تومان از زعفران‌کاران خراسان جنوبی، محصول خریداری کردیم که تاکنون در مرحله اول و دوم ۲۷میلیارد تومان از مطالبات آنان پرداخت و ۱۱میلیارد تومان دیگر باقی مانده است.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: بنابراین ۳۰درصد از مطالبات زعفران‌کاران استان باقی مانده که با پیگیری‌های مستمر تلاش ما این است این مبلغ هم در موعد مقرر پرداخت شود.

وی افزود: ورود دولت در زمینه خرید حمایتی زعفران باعث افزایش قیمت این محصول شد اما صادر نشدن زعفران و افت بازارهای جهانی زعفران در کاهش قیمت زعفران در داخل کشور هم تاثیرگذار بوده است.

رضوی بیان کرد: خرید حمایتی زعفران از ۲۶آبان امسال شروع شد و تا ۱۰آذر ماه ادامه داشت اما انتظار کشاورزان این بود که طرح ادامه‌دار باشد و از طرفی دولت امکان خرید بیشتر را نداشت.

وی گفت: اگر دولت تامین اعتبار دوم را برای خرید حمایتی زعفران در دستور کار داشته باشد ما هم نسبت به خرید حمایتی اقدام خواهیم کرد لذا خرید دوم حمایتی زعفران با پیگیری نماینده مردم و مسوولان استانی در راستای حمایت از کشاورزان امکان‌پذیر است.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، سطح زیر کشت زعفران در خراسان جنوبی ۱۸هزار و ۱۵۲هکتار است و امسال پیش‌بینی شده از این سطح ۳۰تن زعفران برداشت شود.

خراسان جنوبی رتبه اول کیفیت زعفران در کشور و رتبه دوم تولید این محصول را بعد از خراسان رضوی دارد... ................... ......../کد 62 N

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .