شنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

واگذاری تنظیم بازار محصولات دام و طیور به اتحادیه ها

 

 

 در زمینه صادرات تخم مرغ امسال یکی از بهترین سال ها بود

بازار گوشت قرمز به ثبات رسیده است

کاج پرس- 12/ 11/ 1401

 

 

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته و در قالب یک همکاری تنگاتنگ با اتحادیه مرغداران میهن، امسال با صادرات هفتگی 2000 تا 2500 تن تخم مرغ؛ یکی از بهترین سال ها در این زمینه بود.

مهندس حسین دماوندی نژاد، در نشست خبری به مناسبت دهه فجر با اشاره به اجرای طرح بزرگ اقتصادی در بخش تولید محصولات دام و طیور یادآور شد: ایران در تولید چهار محصول گوشت طیور، تخم مرغ، عسل و نوغان جزو ۱۰ کشور نخست دنیا است.

به گزارش کاج پرس، معاون امور تولیدات دامی افزود: ایران در سال جاری به رغم اعمال تحریم های ظالمانه با تولید ۹۲۱ هزار تن گوشت قرمز رتبه ۱۹، تولید ۱۱ میلیون و ۶۸۰ هزار تن شیر خام رتبه ۲۱، تولید دو میلیون و ۶۸۰ هزار تن گوشت طیور رتبه ۸، تولید ۱.۲ میلیون تن تخم مرغ رتبه دهم، در تولید عسل رتبه سوم و در تولید نوغان رتبه هشتم دنیا را دارد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار کاج پرس در زمینه چگونگی کنترل بازار و موفقیت در صادرات تخم مرغ گفت: در این رابطه و طی یک برنامه ریزی و تفاهم نامه با اتحادیه مرکزی مرغداران تخم گذار میهن امسال بهترین سال را در تولید و صادرات تخم مرغ داشتیم و به واقع اتحادیه میهن شاگرد اول ما در این رابطه بود.

دماوندی نژاد، در بخش دیگری از سخنان خود ارزش تولیدات زیربخش دام و طیور را بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و اظهار داشت: ثروت عظیم ملی در این بخش وجود دارد و پس از صنعت نفت، بخش دام و طیور بزرگترین صنعت در کشور است.

دماوندی‌نژاد افزود: برای تولیدات دامی سالانه ۵۴ تا ۵۵ میلیون تن نهاده دامی و علوفه نیاز داریم که ۲۱ میلیون تن آن نهاده و ۲۳ میلیون تن علوفه است.

وی همچنین در پاسخ به خبرنگار ماهنامه صنایع زیرساخت های کشاورزی که اخبار و شایعاتی دربارۀ کاهش جوجه ریزی تا میزان 40-50 درصد وجود دارد و این به معنی کاهش عرضه گوشت مرغ و افزایش قیمت آن است؛ نظر شما چیست؟ گفت: این اخبار صحت ندارد و ما در حال برنامه ریزی با اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی و انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه برای تنظیم بازار این محصول اساسی هستیم و متناسب با شرایط تولید و بازار این تشکل ها تصمیم گیری می کنند به گونه ای که ما در ماههای آذر و دی 110 میلیون قطعه جوجه ریزی داشتیم و برای بهمن ماه این مزان به 115 تا بیش از 120 میلیون قطعه می رسد.

وی درخصوص نگرانی ها برای افزایش قیمت گوشت مرغ نیز تأکید کرد: با ذخیره سازی مناسب و تمهیدات اندیشیده شده در ماه های پایانی سال و ماه رمضان مشکلی درخصوص گوشت مرغ مشاهده نخواهد شد و شاخص های تولید و جوجه‌ریزی در گوشت مرغ مشخص می‌کند که تولید کافی وجود دارد و برای تنظیم بازار مشکلی وجود نخواهد داشت.

معاون امور تولیدات دامی افزود: مصرف‌کنندگان با تسهیلات اندیشیده شده و با کالابر،گ گوشت مرغ را با قیمت شهریور سال 1400 تهیه خواهند کرد.

وی با بیان این که در سال جاری میزان تولید گوشت قرمز، تخم مرغ، شیر و عسل افزایش و تنها در گوشت مرغ اندکی کاهش مشاهده می‌شود گفت: در مورد گوشت قرمز با وجود خشکسالی در سال های 1400 و 1401 و از دسترس خارج شدن مراتع کشور و از سوی دیگر تحریم های ناجوانمردانه در مقطعی دام های زیادی وارد کشتارگاه شد، البته در همان مقطع شرکت پشتیبانی امور دام وارد عمل شد و در حالی که قیمت دام زنده 58 هزار تومان بود مبادرت به خرید دام زنده به ازای کیلویی 95 هزار تومان و گوشت دام 5 تکه ای را کیلویی 220 هزار تومان کرد.

دماوندی نژاد، قیمت تمام شده دام زنده را کیلویی 97 تا 100 هزارتومان اعلام و خاطرنشان ساخت: جهش ناگهانی اخیر قیمت گوشت قرمز نیز ناشی از دلالی در بازار بود که بخش بازرگانی وزارت جهادکشاورزی فوراً وارد عمل شد و با واردات، بازار گوشت قرمز را به آرامش رساند.

حمایت ۶۰۰ میلیارد تومانی از مرغ آرین

دماوندی نژاد درباره حمایت ها از تولید مرغ سویه آرین نیز اظهار داشت: تا امروز حدود ۶۰۰ میلیارد تومان در قالب تسهیلات با نرخ سود ۶ درصدی فقط از مرغ آرین حمایت شده است.

وی افزود: در سیاستی که تعریف کرده ایم در صادرات جوجه، تخم مرغ نطفه دار، جوجه مادر گوشتی و گوشت مرغ؛ اولویت با سویه مرغ آرین می باشد.

معاون امور تولیدات دامی، ذخیره استراتژیک با مرغ سویه آرین، خرید مرغ آرین با ۱۲ درصد بالاتر از قیمت سایر سویه ها و خرید مرغ آرین توسط سازمان ها و دستگاه های بزرگ را از دیگر حمایت ها در حوزه مرغ آرین برشمرد.

وی تاکید کرد که وزارت جهاد کشاورزی و معاونت امور تولیدات دامی مصمم بر تولید کمی و کیفی و ارتقای توان ژنتیکی مرغ آرین است.

دماوندی نژاد ابراز امیدواری کرد؛ قابلیت های سویه آرین به سویه های تجاری امروز با کمک شرکت های دانش بنیان و بخش تحقیقات برسد.

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .