پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی

چالش کشت قراردادی و قطع برق چاه های پروانه دار در استان فارس

چالش کشت قراردادی و قطع برق چاه های پروانه دار در استان فارس

 

کشاورزی آینده جهان

جمعه چهاردهم بهمن 1401

یک کشاورز فعال در استان فارس پیامی از سوی شرکت توزیع برق استان فارس را برای «کاج پرس» ارسال کرده است که حکایت از آن دارد آب چاه های برقی پروانه دار کشاورزان گندم کار از ساعت 11 صبح تا 4 بعداز ظهر قطع می شود.

این کشاورز اظهار داشت: قطع برق به صورت هوشمند است و کاری از دست کشاورزان برای برقراری مجدد برق برنمی آید.

این کشاورز در توضیح بیشتر رابطه میان قطع برق چاه های آب کشاورزان با کشت قراردادی گفت: در این مقطع زمانی ریشه گیاه نیاز مبرم به آب و کود دارد، با قطع برق چاه ها و نبود بارندگی کافی، آب لازم به ریشه گیاهانی چون گندم و جو نمی رسد و لذا در فرایند نهایی میزان تولید در واحد سطح به شدت کاهش می یابد و چه بسا در اثر نبود آب به دلیل عدم بارندگی ریشه خشک شود.

این کشاورز می گفت: این تناقض رفتاری و تصمیم گیری میان وزارت نیرو و وزارت کشاورزی باید در جهت تقویت تولید محصولات زراعی حل گردد.

این کشاورز می گفت: به طور مثال با مساعی سازمان جهاد کشاورزی جهرم، امسال سطح زیر کشت قراردادی گندم در این شهرستان به 3150 هکتار افزایش یافته ولی متاسفانه شرکت توزیع برق استان فارس طی پیامکی اعلام کرده است؛ «در بازه زمانی 19 دی ماه تا اطلاع ثانوی، برق چاه های پروانه دار از ساعت 11 تا 16 قطع خواهد شد.»

وی یادآور شد که این تصمیم موجب خسارت قابل توجه به کشاورزان و کاهش تولید می شود و همچنین باعث می گردد که کشاورزان متعهد به اجرای کشت قراردادی نتوانند از پس تعهدات خود برآیند و به خوبی پاسخگو باشند.

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .