جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

از ابتداي سال جاري تاکنون نزدیک به 28هزارتن ميگو از کشور صادر شده است

 

 

 

جمعه 19/12/1401

کشاورزی آینده جهان

 

 

به گزارش کشاورزی آینده جهان (کاج پرس)، آمارهاي رسمي گمرک نشان ميدهد تاکنون ميزان ارزآوري صادرات ميگو به 100 ميليون دلار رسيده است.

طي سالهاي اخير بخش شيلات کشورمان از رشد قابل توجهي برخوردار بوده است، به طوري که شاهد آن هستيم که هر ساله علاوه بر افزايش توليد آبزيان گوناگون، سهم زيادي از صادرات محصولات کشاورزي نيز به آبزيان اختصاص مييابد.

يکي از آبزياني که طي 10سال اخير صادرات آن با رشد محسوسي روبه رو شده و جايگاه خوبي در بازار ديگر کشورها به دست آورده ميگو است، به همين دليل علاوه بر اشتغال زايي گسترده در اين صنعت شاهد سودآوري قابل توجه صادرات ميگو نيز هستيم.

پرورش ميگو يک صنعت اشتغال زا و ارزآور در کشور است که از اوايل دهه 70 در ايران شروع شده و همچنان روبه توسعه است.

پرورش ميگو در بسياري از استانهاي ايران که اهم آن، استانهاي همجوار با ساحل خليج فارس مانند خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سيستان و بلوچستان و نيز استانهاي شمالي که با درياي خزر همجوار است مانند استان گلستان، صورت ميگيرد.

زمينهاي همجوار با دريا به صورت طبيعي شور هستند و اغلب براي کشاورزي مناسب نيستند، اما همين زمينهاي شور که وسعت آنها نيز در کشور ايران کم نيست، مناسب ترين محل جهت پرورش ميگو و آبزيان آبهاي شور است.

صادرات ميگو طي ساليان اخير با افزايش قابل توجهي روبرو بوده است و از اين طريق کشورمان توانسته ارزآوري قابل توجهي داشته باشد. به طوري که آخرين آمارهاي گمرک نشان ميدهد از ابتداي سال جاري تاکنون 27 هزار و 928 تن و 853 کيلوگرم ميگو به ارزش 99 ميليون و 744 هزار دلار از کشور صادر شده؛ اين در حالي است که تا همين بازه زماني در سال گذشته 28 هزار و 69 تن ميگو به ارزش 66 ميليون و 649 هزار دلار صادر شده بود.

بنابراين هر چند که به لحاظ وزني با کاهش يک درصدي صادرات ميگو روبرو بوده ايم ولي همزمان شاهد رشد 50 درصدي صادرات اين محصول به ديگر کشورها نيز هستيم.

ارمنستان، اسپانيا، امارات؛ انگليس، ايتاليا، بحرين، بلاروس، تايوان، ترکيه، چين، روماني، عراق، روسيه، قزاقستان، قطر، کويت، گرجستان، لبنان و مالزي 19 مقصد صادرات ميگوي ايراني هستند با اين حال پر واضح است که با توجه به روابط حسنه سياسي و اقتصادي ايران با روسيه و چين صادرات ميگو به آنها اهميت وافري داشته باشد.

 

تقاضاي چينيها از ايران براي واردات يک ميليون تن ميگو

به طوري که با توجه به توسعه ديپلماسي اقتصادي در دولت سيزدهم کشورهاي مختلف از جمله چين و روسيه تمايل زيادي به واردات ميگوي ايراني داشته باشند.

در همين خصوص مهدي صفري، معاون ديپلماسي اقتصادي وزارت امور خارجه اظهار داشت: در حالي که چينيها تقاضاي سالانه يک ميليون تن ميگو را از ما دارند اما ما فقط 32 هزار تن سالانه به اين کشور صادر کرده ايم.

آخرين آمارهاي گمرک در سال جاري نشان ميدهد از ابتداي سال تاکنون 437 تن و 115 کيلوگرم ميگو به ارزش يک ميليون و 730 هزار دلار روانه چين شده است.

با توجه به سفر رئيس جمهور کشورمان به چين انتظار ميرود در سال آينده با رشد صادرات ميگو به اين کشور باشيم.

همچنين آخرين آمارها در سال جاري نشان ميدهد صادرات ميگوي ايراني به بازار روسيه رکود شدني کرده و تاکنون 14 هزار و 352 تن ميگو به ارزش 48 ميليون و 144 دلار به اين کشور صادر شده، در حالي که تا همين بازه زماني در سال گذشته تنها 3 هزار 674 تن ميگو به ارزش 7 ميليون و 438 هزار دلار صادر شده بود.

اين آمار نشان دهنده آن است که به لحاظ وزني صادرات ميگوي ايراني به روسيه با رشد 291 درصدي و به لحاظ ارزشي با رشدي حدود 550 درصدي روبرو بوده است.

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .