جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

صادرات ۹۰۰ تن محصولات گلخانه‌ای از خاش

 

N_279.jpg

کشاورزی آینده جهان: 21/12/1401

مدیر جهادکشاورزی خاش گفت: ۹۰۰ تن انواع محصولات گلخانه‌ای امسال از این شهرستان به خارج کشور صادر شده است؛ به این ترتیب شهرستان خاش رتبه نخست صادرات محصولات گلخانه‌ای را در سیستان و بلوچستان از آن خود کرده است.

شیرزاد کمالی در گفت‌وگویی اظهار داشت: صادرات اغلب محصولات گلخانه‌ای خاش همواره رو به رشد بوده بطوریکه امسال نیز به لحاظ وزنی ۴۰ درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: این نهاد برای تولیدکنندگان محصولات گلخانه‌ای با برگزاری دوره‌ آموزشی شیوه صحیح فرآوری، سورت و بسته‌بندی و همچنین برندسازی محصولات طبق استانداردهای جهانی دانش و مهارت مورد نیاز بهره برداران را به نحو مطلوب افزایش داده است.

مدیر جهادکشاورزی خاش افزود: بخش عمده صادرات محصولات کشاورزی بویژه گلخانه‌ای این شهرستان به کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان، امارات متحده عربی، پاکستان و کویت بوده و همچنین قسمت اعظم صادرات محصول بادمجان به کشور روسیه انجام شده است.

وی خاطر نشان کرد: هم‌اینک ۸۴ هکتار از اراضی خاش به کشت محصولات گلخانه‌ای اختصاص یافته که نسبت به سال گذشته رشد ۳۵ درصدی داشته است.

کمالی افزایش تولید در واحد سطح و کیفیت محصول تولیدی با حداقل استفاده از سموم، بهره وری در مصرف آب، بازاریابی مناسب و تنظیم برنامه کشت مطابق با نیاز و حفظ بازار با تولید مداوم، تداوم کار و تولید محصول در تمام فصول سال با توجه به امکان کنترل عوامل محیطی و تنظیم شرایط مورد نیاز گیاه و ایجاد اشتغال پایدار و فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان و دانش آموختگان کشاورزی و استفاده از اوقات فراغت کشاورزان در فصل‌های پاییز و زمستان از مزیت‌های توسعه کشت گلخانه‌ای در کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: در کشت گلخانه‌ای به علت فضای کنترل شده و قابل تغییر، امکان کنترل عوامل نامساعد جوی، بیماری ها و آفات فصلی نسبت به فضای آزاد آسانتر بوده بنابراین از بین رفتن محصولات و سرمایه، کشاورزان و سرمایه گذاران را تهدید نمی کند زیرا فضای کنترل شده موجب می‌شود نیاز به استفاده از سم کاهش یابد و محیط زیست نیز از تاثیرات مخرب سموم شیمیایی مورد استفاده در روش کشاورزی روباز و سنتی در امان بماند.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، کشت گلخانه‌ای با صرفه‌ترین و کم آب‌ترین نوع کشت در کشور و جهان است و می‌تواند سوددهی خوبی داشته باشد.

شهرستان‌های جنوبی سیستان‌وبلوچستان به ویژه ۲ شهرستان بندی چابهار و کنارک با توجه به همجواری با آب‌های آزاد و دمای هوای مناسب در طول سال به عنوان یک گلخانه طبیعی بهترین شرایط و موقعیت را برای کشت انواع محصولات دارد دمای هوای این شهرها، خاک حاصلخیز، تفاوت نوع تابش خورشید و درجه حرارت این شهر با سایر نقاط کشور بهترین موقعیت برای کشت‌های گلخانه‌ای و سایر محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری را فراهم کرده است.

از سوی دیگر دسترسی مناسب چابهار به بازارهای جهانی بهترین شرایط را برای ساخت گلخانه و تولید محصولات کشاورزی به وجود آورده است و می‌توان علاوه بر تأمین بازار مصرف داخلی از طریق بندر شهید بهشتی محصولات تولیدی را به کشورهای مختلف دنیا صادر کرد.............................................. -کد 278 N

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .