جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

معاونت هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام (ره):

اجرای طرح جهش تولید دیمزارها در ۲۱ استان کشور

 

N_310.jpg

کشاورزی آینده جهان: 24/12/1401

معاونت هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گفت: اجرای طرح جهش تولید دیمزارها در سطح ۶ میلیون هکتار در ۲۱ استان کشور در حال اجراست.

"سید مصطفی سیدهاشمی" در نشست مطبوعاتی ستاد ملی جهش تولید در دیمزارها افزود: بر اساس تقدیم گزارش وزارت جهاد کشاورزی خدمت مقام معظم رهبری، این طرح ۳ سال قبل شروع شد.

وی با بیان اینکه طرح تولید در دیمزارها مورد حمایت مقام معظم رهبری است اظهار داشت: طبق این طرح حداقل ۶ میلیون هکتار اراضی دیم کشور را طی ۵ سال باید زیرکشت ببریم، که هر سال میزان اجرا تعیین شد.

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تصریح کرد: در این طرح برای بالغ بر ۴۰۰ هزار کشاورز اشتغال آفرینی ایجاد شده است. سیدهاشمی گفت: بنابراین برای تنظیم ساختار این طرح ستاد ملی تشکیل شد که از تبصره ۱۶ قانون بودجه استفاده کند.

به گفته وی، در این طرح از ظرفیت بانک ملی به عنوان مجری اعطای تخصیص تسهیلات، معاونت زراعی، موسسات دیم کشور، جهاد نصر و شورای جهادگران استفاده شده است.

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) افزود: اخیرا به دلیل وسعت کار از ۱۰۰۰ نفر مهندسین نظام مهندسی کشاورزی برای نظارت اجرای طرح استفاده می‌شود.

وی اظهارداشت: مشابه ستاد ملی، مرکزی در استان‌ها و شهرستان‌ها تشکیل شده است.

سیدهاشمی گفت: این طرح بعد از ۳ سال ۴.۲ میلیون هکتار اراضی در ۲۱ استان کشور را در ۱۷ هزار روستا و ۱۰۹۸ دهستان کار انجام شده است.

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) افزود: به نظر می‌رسد به ازای هر هکتار ۱.۵ تن افزایش تولید داشته باشیم.

وی ادامه داد: این طرح در سال اول در ۶ استان، در سال دوم ۱۵ استان، در ۲۱ استان کشور اجرا شده و برای سال ۱۴۰۲ حدود ۲ استان دیگر اضافه می‌شود. به گفته سیدهاشمی، برخی استان ها مانند تهران و البرز اراضی دیم ندارند.

وی با بیان اینکه کشاورزان دیم فقیر بودند، بنابراین با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها علاوه بر جلوگیری از مهاجرت به شهرها برایشان افزایش درآمد به همراه دارد.

معاونت هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام ( ره) گفت: کشاورزان از لحاظ حق بیمه‌ای مشکل داشتند، که سامانه مناسبی برای آن ایجاد شده است.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، سیدهاشمی آمار بخش دیمزارها را دقیق دانست و افزود: در این بخش ممکن است ۱۳ درصد انحراف در آمارها باشد به طور مثال کشاورز ۴ هکتار زمین داشته اما ۳ هکتار زمین بیمه شده است................. ............ ... -کد 310 N

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .