جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

صادرات ۴۶۶ هزار تن محصولات کشاورزی از کردستان

 

N_335.jpg

کشاورزی آینده جهان: 26/12/1401

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ۴۶۶ هزار تن محصولات کشاورزی به ارزش ۱۹۴ میلیون دلار در سال جاری از طریق گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده است.

پیمان اسکندری در گفت و گویی اظهار کرد: در این مدت ارزش کل صادرات انجام شده از گمرکات استان ۳۸۷ میلیون دلار بود که حدود ۵۰ درصد آن مربوط به محصولات کشاورزی است.

وی اضافه کرد: میزان صادرات محصولات کشاورزی استان از لحاظ وزنی در ۱۱ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۴۳۰ هزار تن بود هشت درصد افزایش اما از نظر دلاری ۲ درصد کاهش داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: در راستای ارزآوری بیشتر محصولات کشاورزی ، نیاز است بر روی فرآوری و بسته بندی مناسب و باکیفیت آنها که توانایی رقابت با محصولات سایرکشورها را داشته باشد، بیشتر کار شود.

اسکندری یادآور شد: صادرکنندگان محصولات کشاورزی باید از صادرات محصولات بی کیفیت خودداری کنند تا بازارهای هدف را از دست ندهند .

وی اظهار کرد: بیشترین میزان صادرات محصولات کشاورزی از طریق مرز بین المللی باشماق مریوان به میزان ۳۱۶ هزار تن و به ارزش ۱۳۲ میلیون دلار انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: از مجموع صادرات محصولات کشاورزی استان ۱۵۰ هزار تن به ارزش ۵۹ میلیون دلار هم از طریق مرز سیرانبند بانه به خارج از کشور صادر شده است.

اسکندری یادآور شد: از مجموع محصولات کشاورزی صادر شده حدود ۶۳ درصد آن محصولات زراعی، ۱۸ درصد محصولات باغی و ۱۷ درصد محصولات دامی و ۲ درصد نیز محصولات شیلاتی بوده است.

یک میلیون و ۲۱۷ هزار و ۳۸ هکتار از مساحت کردستان به اراضی کشاورزی اختصاص دارد که این میزان حدود پنج درصد اراضی کشاورزی کشور را تشکیل داده است.

۹۶ درصد سطح اراضی کشاورزی استان به کشت سالانه محصولات زراعی و سطح آیش (بدون کشت) و چهار درصد به عبارتی ۵۲ هزار و ۶۷۰ هکتار آن هم به اراضی باغی اختصاص پیدا کرده است.

بر اساس آخرین گزارش عملکرد سالانه تولید محصولات زراعی و باغی استان که مربوط به سال ۱۴۰۰ است در ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار زیر کشت، یک میلیون و ۷۵۴ هزار تن محصول تولید شده و میزان برداشت محصولات باغی هم ۴۴۳ هزار تن بوده است.

از ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار اراضی زیر کشت محصولات زراعی استان ۸۷ درصد دیم و فقط ۱۳ درصد آن آبی است. سالانه حدود ۲۱۱ هزار و ۲۶۸ هکتار از اراضی دیم به ویژه در شرق، شمال شرق و شمال استان به طور آیش در تناوب زراعی قرار می‌گیرد.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، ۷۹ درصد از سطح زیرکشت محصولات زراعی استان سالانه به غلات، ۱۳ درصد حبوبات، پنج درصد به علوفه و سه درصد دیگر به سایر محصولات زراعی اختصاص پیدا می کند................. ........ -کد 335 N

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .